The plant eco-horror in The Body Snatchers (2020), by Jack Finney:  simulacra, hyperreality, and unbridled consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p410-428

Keywords:

The Body Snatchers, Simulacra, Hypperreality, Consumption, Eco-horror

Abstract

Written by Jack Finney and originally published in the 1950s amidst the tensions of the Cold War, Invasion of the Body Snatchers ([1955] 2020) explores the theme of alien invasion. Over the years, the narrative has been reinterpreted in line with cultural and social changes, demonstrating its timelessness by allowing for diverse readings. In light of the growing environmental concerns that dominate contemporary debates, this study proposes a new analysis of the work through the lens of vegetal eco-horror (Keetley, 2016). The aim is to foster a discussion about rampant consumption, characterized by the liquidation of meaning (Baudrillard, 1991), the saturation of information (Morin, 1986), and the mechanics of conformity (Marcuse, 1979), which culminate in the emergence of simulations, simulacra, and hyperreality (Baudrillard, 1991). The analysis concludes that narratives like Invasion of the Body Snatchers ([1955] 2020) can be seen, through the lens of vegetal eco-horror, as reflections of our critical disconnection from nature and the challenges of this relationship.

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Author Biographies

  • Jaimeson Machado Garcia, Universidade de Santa Cruz do Sul

    Jaimeson Machado Garcia é graduado em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pelo Centro Universitário Franciscano (2013, UNIFRA, Santa Maria - RS) e em Comunicação Social - Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria (2014, UFSM, Santa Maria - RS). Mestre pelo do Programa de Pós-graduação em Letras com bolsa do Programa BIPSS - Bolsas Institucionais para Programas de Pós-Graduação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Edital 01/2019, UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) e doutorando também pelo do Programa de Pós-graduação em Letras (UNISC, Santa Cruz do Sul - RS) com bolsa PROSUC/CAPES - Modalidade II. Durante o segundo semestre de 2023 realizou o doutorado-sanduíche no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica (COS) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) com co-orientação da Prof. Dra. Lucia Santaella.

  • Priscila Gonçalves Magossi, Pontificia Universidade Católica de São Paulo

    Doutora em Comunicação e Semiótica (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010-2014). Pós-doutora em Comunicação e Cultura Midiática (Universidade Paulista, 2022-2023). Autora da obra de "Ritualidades e vida cotidiana na cultura digital: uma investigação sobre os processos de comunicação e ritualização no ciberespaço" (Novas Edições Acadêmicas, 2020, 124p). Membra da Diretoria da ABCIBER (Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura) — Biênio 2024/2025.

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Published

2024-11-20

How to Cite

Garcia, J. M., & Magossi, P. G. (2024). The plant eco-horror in The Body Snatchers (2020), by Jack Finney:  simulacra, hyperreality, and unbridled consumption. Revista Criação & Crítica, 39(39), 410-428. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p410-428