The Owl's Hoot: Gothic elements in S. Bernardo, by Graciliano Ramos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p336-361

Keywords:

Gothic, Brazilian Gothic, Southern Gothic, Regionalist Novel, Horror, Comparative Literature

Abstract

This article aims to investigate the traces of a Gothic discourse in S. Bernardo (1934) by Graciliano Ramos. The analysis is conducted by identifying conventional elements of the Gothic tradition present in the novel — such as the locus horribilis, the monstrous character, and the ghostly presence of the past. Although the novel does not conform to a typically Gothic narrative, it is understood that the Gothic poetics permeating the text is operationalized according to the conventions of this tradition, expressing the anxieties of the narrator-protagonist regarding modernity and the decline of the rural patriarchal figure that shapes the foundation of the drama unfolding in the pages of the book, particularly in Chapter XIX. Additionally, parallels are drawn between the use of Gothic discourse in Graciliano Ramos's work and that of another author often associated with him, William Faulkner, through a comparative analysis with the novel Absalom, Absalom! (1936). Finally, a discussion is proposed regarding the possibility of situating S. Bernardo within attempts to categorize Brazilian Gothic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mateus de Novaes Maia, Universidade Federal Fluminense (UFF)

    Possui Licenciatura em Geografia (2019) e Mestrado em Literatura Brasileira (2022) pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente cursa Doutorado em Literatura Comparada e Licenciatura em Letras Português/Inglês na mesma instituição. Trabalha com os seguintes temas: literatura brasileira, literatura comparada, romance oitocentista, regionalismo literário, ficção científica, decolonialidade, estratégias de apropriação cultural e ressignificação criativa, educação, interfaces entre a geografia e a literatura.

References

ABDALA JÚNIOR, B. O Pio da Coruja e as Cercas de Paulo Honório. In: MOTA, L. D.; ABDALA JÚNIOR, B. (Orgs.) Personae: grandes personagens da literatura brasileira. São Paulo: Editora SENAC, 2001.

BARROS, F. M. de. O Gótico e a Vampirização da História. Organon, Porto Alegre, v. 35, n. 69, p. 1–14, 2021.

FAULKNER, W. Absalom, Absalom!: the corrected text. New York: Vintage Books, 1987.

FRANÇA, J. O gótico e o retorno fantasmagórico do passado. In: Anais do XV Encontro ABRALIC. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2016. p. 2492-2502.

FRANÇA, J. O sequestro do Gótico no Brasil. In: FRANÇA, Júlio; COLUCCI, Luciana. (Orgs.) As nuances do Gótico: do Setecentos à atualidade. Rio de Janeiro: Bonecker, 2017. p. 111-124.

LAFETÁ, J. L. O mundo à revelia. In: RAMOS, G. São Bernardo. Rio de Janeiro: Record, 1992, p. 192-217.

OLIVEIRA NETO, G. Posfácio. In: RAMOS, G. S. Bernardo. Rio de Janeiro: Record, 2009, p. 223-233.

RAMOS, G. S. Bernardo. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SADLIER, D. Reading Graciliano Ramos in the United States. Luso-Brazilian Review, Vol. 47, No. 2, p. 1-25, 2010.

SILVA, B. C. O Pio da Coruja em São Bernardo, de Graciliano Ramos. In: SILVA, B. C. O Pio da Coruja: ensaios Literários. Belo Horizonte: Editora São Vicente, 1967.

Published

2024-11-20

How to Cite

Maia, M. de N. (2024). The Owl’s Hoot: Gothic elements in S. Bernardo, by Graciliano Ramos. Revista Criação & Crítica, 39(39), 336-361. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i39p336-361