The “cinematographic imagination” in Ricardo Piglia’s literary criticism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i34p113-136Keywords:
Ricardo Piglia, Cinema, Image, Memory, Time, ModernityAbstract
The paper studies the “cinematographic imagination” in critical work of Ricardo Piglia’s literary criticism. It is about analyzing the critical work paying attention to the impact of cinema in the understanding of literature and novels. In addition to allowing a critical journey about films, the article also provides an understanding of the relationship between creation and criticism. I choose to emphasize characteristics of his craft such as the writing of dialogues and the composition of some characters. Finally, I believe that this way allows new perceptions of Piglia’s work.
Downloads
References
BARTHES, Roland. “O efeito de real” O Rumor da língua. Tradução: Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BENJAMIN, Walter. “O Narrador: Considerações Sobre a Obra de Nikolai Leskov.” In: Obras escolhidas I. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2012.
BENJAMIN, Walter. “Sobre Alguns Motivos na Obra de Baudelaire.” In: Walter Benjamin: Baudelaire e a Modernidade. Trad. e Org. João Barrento. São Paulo: Autêntica, 2015.
BERGONZONI, Gisela. “Autobiografias alheias: sobre Barthes e Piglia” In: Eduardo Ferraz Felippe; Júlio Pimentel Pinto. (Org.). Só se perde o que realmente não se teve: leituras e diálogos com Ricardo Piglia. 1ed.Rio de Janeiro: Estudos americanos, 2019
DELEUZE, Gilles Deleuze. Cinema: a imagem-movimento. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O Que vemos, o que nos olha. Tradução: Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1998.
FIELD, Syd. Screenplay. The Foundations of the screenwriting. New York: Delta, 2005.
GÁRATE, Miriam. “Notas de trabalho: a propósito de Los diarios de Emilio Renzi”. In: FELIPPE, Eduardo Ferraz (Org.). Só se perde o que realmente não se teve: leituras e diálogos com Ricardo Piglia. Rio de Janeiro: Metanoia, 2019, pp. 221-245.
GIRALDO, Efrén. “La narración alivia lapesadilla de lahistoria”La ciudad ausente de Ricardo Piglia y la periferiade ladistopía. Co-herencia Vol. 16, N.o 30 enero - junio de 2019, pp. 129-156.
GROTTO, Lívia.Disfarces do invisível: Duplicações da história na obra de Ricardo Piglia.Editora Annablume, 2010.
HEMINGWAY, Ernst. “Os Pistoleiros” Contos. Volume 2. Tradução: J. J. Veiga. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.
HUTCHEON, Linda. Uma Teoria da Adaptação. Tradução: André Cechinel. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.
LARRE BORGES, Ana Inés. “Entrevista: narraciones de película. Piglia y el cine”, en Brecha, 30 de julio de 1993, pp. 20-21.(Entrevista)
PIGLIA, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años felices. Barcelona: Anagrama, 2016.
PIGLIA, Ricardo. Os Anos Felizes: os diários de Emilio Renzi. Tradução: Sérgio Molina. São Paulo: Todavia, 2019.
PIGLIA, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Un dia en la vida. Barcelona: Anagrama, 2017b.
PIGLIA, Ricardo. Os diarios de Emilio Renzi. Anos de formação. tradução: Sérgio Molina. São Paulo: Todavia, 2017a.
PIGLIA, Ricardo. Los diarios de Emilio Renzi. Años de formación. Barcelona: Anagrama, 2015.
PIGLIA, Ricardo. Las três vanguardias: Saer, Puig, Walsh. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2016.
PIGLIA, Ricardo. Una clase sobre Puig” Antología personal. Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica, 2014 b.
PIGLIA, Ricardo. “Narrar en el cine” Crítica y ficción. Buenos Aires: Debolsillo, 2014a.
PIGLIA, Ricardo. “La lectura de la ficción” Crítica y ficción. Buenos Aires: Debolsillo, 2014a.
PIGLIA, Ricardo. Antología personal. Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica, 2014 b.
PIGLIA, Ricardo. O Caminho de Ida. Tradução: Sérgio Molina. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. [2013]
PIGLIA, Ricardo. “El policial y la ciencia ficción son los grandes géneros anticapitalistas” Tiempo Argentino, Buenos Aires, 2013
PIGLIA, Ricardo. Alvo Noturno. Tradução: Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2011. [2010]
PIGLIA, Ricardo. Dinheiro Queimado. Tradução: Rosa Freire de Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 1998 [1997]
PIGLIA, Ricardo. Manuel Puig y la magia del relato” La Argentina en Pedazos. Buenos Aires: Ediciones de la Urraca, 1993 a.
PIGLIA, Ricardo. A Cidade Ausente. Tradução: Sérgio Molina. São Paulo: Iluminuras, 1993 b. [1992]
PIGLIA, Ricardo. Respiração Artificial. Tradução: Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. [1980]
PIMENTEL FILHO, Júlio. A Pista e a Razão: Leituras da ficção policial na história. (Tese de Livre Docência, Universidade de São Paulo, 2010).
PIMENTEL FILHO, Júlio. “História de um distanciamento: a memória de Piglia nos diários de Renzi” LITERATURA E SOCIEDADE | Nº 29 | P. 52-61 | JAN/JUN 2019a.
PIMENTEL FILHO, Júlio. “Notas sobre a historicidade de Os diários de Emilio Renzi” Remate de Males. Campinas-SP, v.39, n.2, pp. 573-585, jul./dez. 2019b.
PUIG, Manoel. O Beijo da Mulher aranha. São Paulo: Círculo do livro, 1981.
RANCIÈRE, Jacques. “O efeito de realidade e a política da ficção” Revista NOVOS ESTUDOS 86, MARÇO 2010.
MACEDO RODRÍGUEZ, Alfonso. “Entre la cultura de masas y la alta cultura: Ricardo Piglia y La Argentina en pedazos” Valenciana, núm. 28, julio-diciembre de 2021, pp. 79-102.
SCHWARTZ, Adriano. “A tendência autobiográfica do romance contemporâneo. Coetzee, Roth, Piglia.” Novos Estudos. [Vol.] 95, Março, (2013).
STAM, Robert. A Literatura através do cinema. Realismo, magia e arte da adaptação. Tradução: Marie-Anne Kremer e Gláucia Renata Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Eduardo Ferraz Felippe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).