Roland Barthes, adorable: disseminations of an author's voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p399-413

Keywords:

Roland Barthes, Author, Body, Voice

Abstract

In his courses and texts, Roland Barthes unveiled the "scene of the writing": from a selection of texts, he presented how some figures, words and vocabularies were updated in each text, each context. Known as the critic who killed the Author, Barthes inscribed himself as a character of a fascinating intellectual narrative: in his last years of life, his public mourning for the death of his mother and the dissemination of a self among his writings and courses reverberated as the writing of a real novel, a lost or hidden novel, mixed up with his reasoning on literary criticism. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Clara da Silva Ramos Carneiro, Federal University of Santa Maria

    Professor at the Department of Modern Foreing Languages of Arts and Letters Center at Federal University of Santa Maria (UFSM) since 2018, coordinates Idiomas sem Fronteiras in the university and was the french language pedagogic coordinator at UFSM (2018-2019). Has a Bachelor?s degree in Portuguese and French Languages and Literatures (2005) and a Licenciatura degree in Portuguese and French Languages and Litertures (2010); a Master degree in French Literature from UFRJ (Federal University of Rio de Janeiro, 2007); and a Doctor degree in Theory of Literature from the same university (2015); got a scholarship from CAPES for PhD students and the PSDE CAPES grant for a stage (?bolsa-sanduíche?) at University of Paris-IV ? Sobonne. Research leader of the group ?Oficinas de escrita, histórias em quadrinhos e tradução: teoria da literatura e práticas literárias?, at Diretório de Grupos from CNPq. Organized the events Universidade em Quadrinhos (UniQ, 2019), and Prêmio Grampo of comics (2016-), as so editor of the website Balbúrdia of comics critics; was member of the jury of Comics category at the 61st Prêmio Jabuti. Has experience in the following areas: Language, mostly Theory of Literature, working with the topics: comics, teaching of french as a foreign language, Roland Barthes, Oulipo, Oubapo and literature.

  • Lauren Silva Nascimento, Federal University of Santa Maria

    Bachelor in Social Communication - Public Relations at the Federal University of Santa Maria. Currently studying Bachelor of Arts - Portuguese at UFSM, part of the group Writing workshops, comics and translation: literature theory and literary practices ", in the CNPq Groups Directory in the lines of Analysis and Theory of Comics and Group Studies of semiology: notions of style, authorship and game. Scientific initiation scholarship PROBIC - FAPERGS.

References

BARTHES, R. A câmara clara. Tradução: Julio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BARTHES, R. A preparação do romance I. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005a.

BARTHES, R. A preparação do romance II. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005b.

BARTHES, R. Diário de luto. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2011a.

BARTHES, R. Fragmentos de um Discurso Amoroso. Tradução: Hortênsia dos Santos. 16. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2011b.

BARTHES, R. Incidentes. Tradução: Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BARTHES, R. Isso pega. In: INÉDITOS 2 - CRÍTICA. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. [S. l.]: Martins Fontes, 2004. p. 225–229.

BARTHES, R. Le grain de la voix. Entretiens (1962-1980). Paris: Seuil - Sciences humaines (H.C.), 2015.

BARTHES, R. Longtemps je me suis couché de bonne heure. In: BARTHES, R. Œuvres complètes, t III (1974-1980). Paris: Seuil, 2002.

BARTHES, R. Novos ensaios críticos ; seguidos de O grau zero da escritura. Tradução: Heloysa de Lima Dantas; Anne Arnichand; Álvaro Lorencini. São Paulo: Cultrix, 1974.

BARTHES, R. Roland Barthes por Roland Barthes. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

BINET, L. Quem matou Roland Barthes. Tradução: Rosa Freire Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

BRATFISCH, J. O escritor como expectativa da vida social. Suplemento Pernambuco, Recife, p. 10–13, 2015.

BÜEL, R. S. Viver junto. In: NOVA, Vera Casa; GLENADEL, Paula (org.). Viver com Barthes. Rio de Janeiro: 7Letras, 2005. p. 15–20.

CARNEIRO, M. C. S. R. Luto e escritura em A Câmara Clara de Roland Barthes. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras Neolatinas) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

CARNEIRO, M. C. S. R. Roland Barthes e a preparação do romance. Lettres Françaises, Araraquara, v. 0, n. 7, p. 161–172, 2009.

CHASSAIN, A. Roland Barthes: Les pratiques et les valeurs de l’amateur. Fabula-LhT, [s. l.], n. 15, 2015. Disponível em: http://www.fabula.org/lht/15/chassain.html. Acesso em: 13 abr. 2021.

COMMENT, B. Roland Barthes, vers le neutre: Essai. Paris: Christian Bourgois, 1991.

COMPAGNON, A. Le Roman de Roland Barthes. Revue des Sciences Humaines, Paris, n. 267, 2002.

DERRIDA, J. Espectros de Marx. Tradução: Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DERRIDA, J. Chaque fois unique, la fin du monde. Paris: Editions Galilée, 2003.

GIORDANO, A. "Vida e obra. Roland Barthes e a escrita do Diário". Outra Travessia, [s. l.], v. 1, n. 21, p. 145–156, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2176-8552.2016n21p145 Acesso em: 01 abr. 2021.

HUGLO, M.-P. Présentation: Les imaginaires de la voix. Études Françaises, Montréal, v. 39, n. 1, p. 7–11, 2021. Disponível em: https://doi.org/https://doi.org/10.7202/006737ar. Acesso em: 01 de abril de 2021.

KNIGHT, D. Vaines pensées: la Vita Nova de Roland Barthes. Revue des Sciences Humaines, Paris, n. 268, p. 93–107, 2002.

KRISTEVA, J. La voix de Barthes. Communications, [s. l.], v. 36, n. 1, p. 119–123, 1982. Disponível em: https://doi.org/10.3406/comm.1982.1543

OLIVEIRA, P. P. L. Do literário como procedimento: buscas de escrita em dois livros de Roland Barthes. 2020. - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.

OLIVEIRA, P. P. L.; PINO, C. A. Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes. Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, Rio de Janeiro, v. 25, n. 43, p. 164–192, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/matraga.2018.32374. Acesso em: 01 abr. 2021.

PERRONE-MOISÉS, L. Lição de casa. In: BARTHES. Aula. 16. ed. São Paulo: Cultrix, 2008. p. 49–89.

PROUST, M. Delphi Complete Works of Marcel Proust (Illustrated). [S. l.]: Delphi Classics, 2013.

ROLAND BARTHES. Disponível em: https://www.ubu.com/sound/barthes.html. Acesso em: 1 abr. 2021.

SANTIAGO, S. Roland Barthes: artista amador. Rio de Janeiro: CCBB, 1995.

Published

2021-09-29

How to Cite

Carneiro, M. C. da S. R., & Nascimento, L. S. (2021). Roland Barthes, adorable: disseminations of an author’s voice. Revista Criação & Crítica, 30(30), 399-413. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i30p399-413