Three senses for memory in the Brazilian women's contemporary poetry

Authors

  • Pedro Henrique Trindade Kalil Auad Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p20-38

Keywords:

Contemporary poetry, Memory, Body, Female Authors

Abstract

This paper examines the relation between the body and the memory in Brazilian poetry of contemporary female authorship, starting from three senses that are more explicit: taste, touch and look. Based on this articulation, we intend to reflect on how these poems help to broaden the poetic horizon, as well as their ethical and political implications. Several authors are invited to the conversation: Adelaine Ivánova, Alice Sant’Anna, Ana Martins Marques, Bruna Beber, Flávia Péret, Marília Garcia, Natasha Tinet, Nina Rizzi, Tatiana Nascimento, Tatiana Pequeno, Viviane Maroca and Yasmin Nigri.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Pedro Henrique Trindade Kalil Auad, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestre em Teoria da Literatura e Doutor em Teoria da Literatura e Literatura Comparada pelo programa de pós-graduação de Estudos Literários da FALE/UFMG. Pós-doutorando pelo Programa de Mestrado em Estudos da Linguagem da UFG/CAC.  

References

AUAD, Pedro Henrique Trindade Kalil. Estratégias históricas: teorias feministas, a história da literatura e a história do cinema nos anos 1970. Cad. Pagu [online]. 2018, n.52, e185214. Epub Maio 03, 2018. ISSN 1809-4449. https://doi.org/10.1590/18094449201800520014.

BEBER, Bruna. Rua da Padaria. São Paulo: Record, 2014.

BEBER, Bruna. Angular. Tereza – revista de literatura brasileira, São Paulo, n. 20, Pp. 414, 2020.

BECKER, Mar. A mulher submersa. Bragança Paulista: Editora Urutau, 2020.

BERARDI, Franco. Asfixia: capitalismo financeiro e a insurreição da linguagem. Trad. Humberto do Amaral. São Paulo: Ubu, 2020

BRANDÃO, Izabel F. O. “Lugares heterotópicos e a constituição de corpos fronteiriços e identidades transitórias nas narrativas de autoras contemporâneas”. In: DALCASTAGNÈ, Regina & LEAL, Virgínia Maria Vasconcelos. Espaço e gênero na literatura brasileira contemporânea. Porto Alegre: Zouk, 2015.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad. Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

CAVALCANTI, Ildney. O que há num "s"? Ou, antologias dos anos 90. Revista leitura, Maceió, n. 18, pp. 203-210, 1996.

CISOUX, Hélène. “O riso da medusa”. Trad. Luciana Eleonora de Freitas Calado Deplagne. In: BRANDÃO, Izabel; CAVALCANTI, Ildney; COSTA, Claudia de Lima; LIMA, Ana Cecílica Acioli (Orgs.). Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL; Editora da UFSC, 2017.

DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Trad. Rogério Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005.

DILTHEY, Wilhelm. A construção do mundo histórico nas ciências humanas. Trad. Marco Casanova. São Paulo: Editora Unesp, 2010.

ERBER, Laura. A Retornada. Belo Horizonte: Relicário, 2017.

GARCIA, Marília. Câmara lenta. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

GARCIA, Marília. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

HOISEL, Evelina. Teoria, crítica e criação literária: o escritor e seus múltiplos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

IVÁNOVA, Adelaide. 13 nudes. Juiz de Fora: Edições Macondo, 2019.

KRISTEVA, Julia. O gênio feminino: a vida, a loucura, as palavras. Tomo III: Colette. Trad. Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

LAPOUJALE, David. Potências do tempo. Trad. Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2017.

LEMOS, Luciana Fonseca Medeiro de. O papel da mulher enquanto escritora: uma análise de textos em prosa no início do século. Revista leitura, Maceió, n. 18, pp. 109-133, 1996.

LEVINAS, Emmanuel. Violência do rosto. Trad. Fernando Soares Moreira. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

LORAUX, Nicole. “A tragédia grega e o humano”. In: NOVAES, Adauto (Org.). Ética. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MAGALHÃES, Danielle Henrique. Ir ao que queima: no verso, o amor, no verso, o horror – ensaios sobre o verso e sobre alguma poesia brasileira contemporâneas. 2020. 399p. Tese. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, 2020.

MAROCA, Viviane. Poemas inéditos de Viviane Maroca. Disponível em: https://espamais.wixsite.com/espamais/post/poemas-in%C3%A9ditos-de-viviane-maroca. Acesso em 07 de maio de 2020.

MARQUES, Ana Martins. O livro das semelhanças. São Paulo: Companhia das letras, 2015.

MARTINS, Leda Maria. “Performances do Tempo Espiralar”. In: ARBEX, Marcia & RAVETTI, Graciela. Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Faculdade de Letras/UFMG: Poslit, 2002.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras – Revista do programa de pós-graduação em Letras, Santa Maria, n. 26, pp. 63-81, 2003.

NASCIMENTO, Tatiana. Lundu,. Brasília: Padê Editorial, 2017.

NIGRI, Yasmin. Bigornas. São Paulo: Editora 34, 2018.

ORTNER, Sherry B. “Está a mulher para o homem assim como a natureza para a cultura?”. Trad. Cila Ankier & Rachel Gorenstein. In: BRANDÃO, Izabel; CAVALCANTI, Ildney; COSTA, Claudia de Lima; LIMA, Ana Cecílica Acioli (Orgs.). Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL; Editora da UFSC, 2017.

PEDROSA, Cida. Solo para vialejo. Recife: Cepe, 2019.

PEQUENO, Tatiana. Onde estão as bombas. Juiz de Fora: Edições Macondo, 2019.

PEQUENO, Tatiana. Réplica das urtigas. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2009.

PÉRET, Flávia. Dez poemas de amor e de susto. Belo Horizonte: editora da autora, 2014.

PÉRET, Flávia. Mulher-bomba. Bragança Paulista: Editora Urutau, 2019.

PROUST, Marcel. Em Busca do Tempo Perdido: no caminho de Swann. Trad. Mario Quintana. São Paulo: Editora Globo, 2007.

PUCHEU, Alberto. Breve ensaio com Tatiana Pequeno. InComunidade. Ed. 91, 2020.

RAMOS, Tânia Regina Oliveira. “Começar de novo: escrita feminina na zona do afeto”. In: DALCASTAGNÈ, Regina & LEAL, Virgínia Maria Vasconcelos. Espaço e gênero na literatura brasileira contemporânea. Porto Alegre: Zouk, 2015.

RIBEIRO, Luciane Martins. A subjetividade e o outro: ética da responsabilidade em Emmanuel Levinas. São Paulo: Ideias & Letras, 2015.

RIZZI, Nina. Tambores pra n’zinga. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2012.

ROSLER, Martha. “Well, is the Personal Political?” In: ROBINSON, Hilary (Org.). Feminist – Art – Theory. Malden: Blackwell Publishing, 2001.

SANT’ANNA, Alice. Pé do ouvido. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Percevejo – Revista de teatro, crítica e estética. Rio de janeiro, n. 12, ano 11, p. 25-50, 2003.

SILVA, Andréa Catrópa da. Marília Garcia: para onde nos levam as hélices do poema? estudos de literatura brasileira contemporânea, Brasília, n. 55, p. 309-323, Sept./Dec. 2018.

SILVA, Susana Souto. “Escrita com o corpo: a poesia de Carla Diacov”. In: GOMES, Carlos Magno; RAMALHO, Christina Bielinsk; CARDOSO, Ana Maria Leal. Escritas da resistência: intersecções feministas da literatura. Aracaju: Criação Editora, 2019.

SOARES, Angélica. A paixão emancipatória: vozes femininas da liberação do erotismo na poesia brasileira. Rio de Janeiro: Difel, 1999.

TAYLOR, Diana. O Arquivo e o Repertório: performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.

TINET, Natasha. Veludo violento. Maceió: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018. TOMPKINS, Jane. “Me And My Shadow”. In: LEITCH, Vicent B. (Org.) The Norton Anthology of Theory and Criticism. Nova Iorque: Norton, 2001.

ŽIŽEK, Slavoj. Primeiro como tragédia, depois como farsa. Trad. Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Boitempo, 2011.

Published

2021-05-12

How to Cite

Auad, P. H. T. K. (2021). Three senses for memory in the Brazilian women’s contemporary poetry. Revista Criação & Crítica, 29, 20-38. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p20-38