Three senses for memory in the Brazilian women's contemporary poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i29p20-38Keywords:
Contemporary poetry, Memory, Body, Female AuthorsAbstract
This paper examines the relation between the body and the memory in Brazilian poetry of contemporary female authorship, starting from three senses that are more explicit: taste, touch and look. Based on this articulation, we intend to reflect on how these poems help to broaden the poetic horizon, as well as their ethical and political implications. Several authors are invited to the conversation: Adelaine Ivánova, Alice Sant’Anna, Ana Martins Marques, Bruna Beber, Flávia Péret, Marília Garcia, Natasha Tinet, Nina Rizzi, Tatiana Nascimento, Tatiana Pequeno, Viviane Maroca and Yasmin Nigri.
Downloads
References
AUAD, Pedro Henrique Trindade Kalil. Estratégias históricas: teorias feministas, a história da literatura e a história do cinema nos anos 1970. Cad. Pagu [online]. 2018, n.52, e185214. Epub Maio 03, 2018. ISSN 1809-4449. https://doi.org/10.1590/18094449201800520014.
BEBER, Bruna. Rua da Padaria. São Paulo: Record, 2014.
BEBER, Bruna. Angular. Tereza – revista de literatura brasileira, São Paulo, n. 20, Pp. 414, 2020.
BECKER, Mar. A mulher submersa. Bragança Paulista: Editora Urutau, 2020.
BERARDI, Franco. Asfixia: capitalismo financeiro e a insurreição da linguagem. Trad. Humberto do Amaral. São Paulo: Ubu, 2020
BRANDÃO, Izabel F. O. “Lugares heterotópicos e a constituição de corpos fronteiriços e identidades transitórias nas narrativas de autoras contemporâneas”. In: DALCASTAGNÈ, Regina & LEAL, Virgínia Maria Vasconcelos. Espaço e gênero na literatura brasileira contemporânea. Porto Alegre: Zouk, 2015.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Trad. Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
CAVALCANTI, Ildney. O que há num "s"? Ou, antologias dos anos 90. Revista leitura, Maceió, n. 18, pp. 203-210, 1996.
CISOUX, Hélène. “O riso da medusa”. Trad. Luciana Eleonora de Freitas Calado Deplagne. In: BRANDÃO, Izabel; CAVALCANTI, Ildney; COSTA, Claudia de Lima; LIMA, Ana Cecílica Acioli (Orgs.). Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL; Editora da UFSC, 2017.
DERRIDA, Jacques. Espectros de Marx: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Trad. Anamaria Skinner. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Trad. Rogério Costa. São Paulo: Iluminuras, 2005.
DILTHEY, Wilhelm. A construção do mundo histórico nas ciências humanas. Trad. Marco Casanova. São Paulo: Editora Unesp, 2010.
ERBER, Laura. A Retornada. Belo Horizonte: Relicário, 2017.
GARCIA, Marília. Câmara lenta. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
GARCIA, Marília. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.
HOISEL, Evelina. Teoria, crítica e criação literária: o escritor e seus múltiplos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.
IVÁNOVA, Adelaide. 13 nudes. Juiz de Fora: Edições Macondo, 2019.
KRISTEVA, Julia. O gênio feminino: a vida, a loucura, as palavras. Tomo III: Colette. Trad. Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
LAPOUJALE, David. Potências do tempo. Trad. Hortencia Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2017.
LEMOS, Luciana Fonseca Medeiro de. O papel da mulher enquanto escritora: uma análise de textos em prosa no início do século. Revista leitura, Maceió, n. 18, pp. 109-133, 1996.
LEVINAS, Emmanuel. Violência do rosto. Trad. Fernando Soares Moreira. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
LORAUX, Nicole. “A tragédia grega e o humano”. In: NOVAES, Adauto (Org.). Ética. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MAGALHÃES, Danielle Henrique. Ir ao que queima: no verso, o amor, no verso, o horror – ensaios sobre o verso e sobre alguma poesia brasileira contemporâneas. 2020. 399p. Tese. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, 2020.
MAROCA, Viviane. Poemas inéditos de Viviane Maroca. Disponível em: https://espamais.wixsite.com/espamais/post/poemas-in%C3%A9ditos-de-viviane-maroca. Acesso em 07 de maio de 2020.
MARQUES, Ana Martins. O livro das semelhanças. São Paulo: Companhia das letras, 2015.
MARTINS, Leda Maria. “Performances do Tempo Espiralar”. In: ARBEX, Marcia & RAVETTI, Graciela. Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Faculdade de Letras/UFMG: Poslit, 2002.
MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras – Revista do programa de pós-graduação em Letras, Santa Maria, n. 26, pp. 63-81, 2003.
NASCIMENTO, Tatiana. Lundu,. Brasília: Padê Editorial, 2017.
NIGRI, Yasmin. Bigornas. São Paulo: Editora 34, 2018.
ORTNER, Sherry B. “Está a mulher para o homem assim como a natureza para a cultura?”. Trad. Cila Ankier & Rachel Gorenstein. In: BRANDÃO, Izabel; CAVALCANTI, Ildney; COSTA, Claudia de Lima; LIMA, Ana Cecílica Acioli (Orgs.). Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis: EDUFAL; Editora da UFSC, 2017.
PEDROSA, Cida. Solo para vialejo. Recife: Cepe, 2019.
PEQUENO, Tatiana. Onde estão as bombas. Juiz de Fora: Edições Macondo, 2019.
PEQUENO, Tatiana. Réplica das urtigas. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2009.
PÉRET, Flávia. Dez poemas de amor e de susto. Belo Horizonte: editora da autora, 2014.
PÉRET, Flávia. Mulher-bomba. Bragança Paulista: Editora Urutau, 2019.
PROUST, Marcel. Em Busca do Tempo Perdido: no caminho de Swann. Trad. Mario Quintana. São Paulo: Editora Globo, 2007.
PUCHEU, Alberto. Breve ensaio com Tatiana Pequeno. InComunidade. Ed. 91, 2020.
RAMOS, Tânia Regina Oliveira. “Começar de novo: escrita feminina na zona do afeto”. In: DALCASTAGNÈ, Regina & LEAL, Virgínia Maria Vasconcelos. Espaço e gênero na literatura brasileira contemporânea. Porto Alegre: Zouk, 2015.
RIBEIRO, Luciane Martins. A subjetividade e o outro: ética da responsabilidade em Emmanuel Levinas. São Paulo: Ideias & Letras, 2015.
RIZZI, Nina. Tambores pra n’zinga. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2012.
ROSLER, Martha. “Well, is the Personal Political?” In: ROBINSON, Hilary (Org.). Feminist – Art – Theory. Malden: Blackwell Publishing, 2001.
SANT’ANNA, Alice. Pé do ouvido. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
SCHECHNER, Richard. O que é performance? Percevejo – Revista de teatro, crítica e estética. Rio de janeiro, n. 12, ano 11, p. 25-50, 2003.
SILVA, Andréa Catrópa da. Marília Garcia: para onde nos levam as hélices do poema? estudos de literatura brasileira contemporânea, Brasília, n. 55, p. 309-323, Sept./Dec. 2018.
SILVA, Susana Souto. “Escrita com o corpo: a poesia de Carla Diacov”. In: GOMES, Carlos Magno; RAMALHO, Christina Bielinsk; CARDOSO, Ana Maria Leal. Escritas da resistência: intersecções feministas da literatura. Aracaju: Criação Editora, 2019.
SOARES, Angélica. A paixão emancipatória: vozes femininas da liberação do erotismo na poesia brasileira. Rio de Janeiro: Difel, 1999.
TAYLOR, Diana. O Arquivo e o Repertório: performance e memória cultural nas Américas. Trad. Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
TINET, Natasha. Veludo violento. Maceió: Imprensa Oficial Graciliano Ramos, 2018. TOMPKINS, Jane. “Me And My Shadow”. In: LEITCH, Vicent B. (Org.) The Norton Anthology of Theory and Criticism. Nova Iorque: Norton, 2001.
ŽIŽEK, Slavoj. Primeiro como tragédia, depois como farsa. Trad. Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Boitempo, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pedro Trindade Auad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).