Rural female workers in the struggle in defense of land and life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.cpst.2022.163364

Keywords:

Women, Ethnography, Education, Communication and audiovisual, Social psychology

Abstract

This article presents aspects of a study carried out with ten women involved in the struggle for land in the state of Rondônia. They were chosen from three rural social movements. This article reports the experience with the ethnographic method, using an audiovisual resource in a research in the field of social psychology, dealing with the elaboration and use of the ethnographic documentary as an important tool for the approach of these dynamics involving social groups with the firm objective of confronting certain segments for the common benefit. The idea that guided the text was based on everyday life and non-formal education, in addition to the set of memories related to female participation in labor, in the struggle and permanence in land, and the role of communication – more specifically, in the production and realization
of an audiovisual piece edited as an ethnographic documentary – with theoretical foundations in social psychology and reflections on ruralities and social struggles in the Amazon. The initial proposal that led to the immersion in the ethnographic field was the making of the video Rural workers in the struggle in defense of land and life, which narrates the trajectory of these militants in the struggle for land in the state of Rondônia, considering that the production and realization of this video is in the perspective of showing an important stage, with audiovisual as a methodology for ethnographic research in social psychology. The documentary can be used dynamically and as an important support approach in research in this discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Augé, M. (2000). Los no lugares: Espacios de la modernidade, una antropología de la sobremodernidade. Gedisa.

Bosi, E. (1994). Memória e sociedade: Lembranças de velhos. Companhia das Letras.

Caldart, R. (2004). Pedagogia do Movimento Sem Terra. Expressão Popular.

Charmaz, K. (2009). A construção da teoria fundamentada: Guia prático para análise qualitativa. Artmed.

Coelho, R. F. (2012). Algumas notas sobre a história do cinema documentário etnográfico. Revista Comunicación, 10(1), 755-766.

Fernandes, B. M. (2000). A formação do MST no Brasil. Vozes.

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade (12a ed.). Paz e Terra.

Geertz, C. (2008). A interpretação das culturas. LTC.

Haraway, D. (1995). Saberes localizados: A questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, 5(5), 7-41.

Laraia, R. B. (2005). Cultura: um conceito antropológico. Zahar.

Leite, J. F. (2015). Movimentos sociais e ruralidades no Brasil. In F. Landini (Coord.), Hacia uma psicología rural latino-americana (pp. 97-102). CLACSO.

Lima, R., & Rodrigues, C. M. C. (2007). Uma antropologia militante (entrevista com Carlos Rodrigues Brandão). Sociedade e Cultura, 10(1), 145-149.

McLuhan, M. (1972). A galáxia de Gutenberg: A formação do homem tipográfico (L. G. Carvalho & A. Teixeira, Trads.). Edusp.

McLuhan, C., & Powers, B. R. (1989). La aldea global. Gedisa.

Martín-Barbero, J. (1997). Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia (R. Polito & S. Alcides, Trads.). UFRJ.

Massey, D. (2000). O sentido global do lugar. In A. Arantes (Org.), O espaço da diferença (pp. 176-185). Papirus.

Ochoa Abaurre, J. C. (2002). Mito y chamanismo: El mito de la Tierra sin Mal en los Tupí-Cocamas de la Amazonia Peruana [Tese de doutorado, Universidade de Barcelona]. TDX.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Santos, M. (2010). O lugar e o cotidiano. In B. S. Santos, M. P. Meneses (Orgs.), Epistemologia do Sul (pp. 584-602). Cortez.

Sato, L., & Souza, M. P. R. (2001). Contribuindo para desvelar a complexidade do cotidiano através da pesquisa etnográfica em psicologia. Revista Psicologia USP, 12(2), 29-47.

Sato, L. (2009). Olhar, ser olhado e olhar-se: Notas sobre o uso da fotografia na pesquisa em psicologia social do trabalho. Cadernos de Pesquisa Social do Trabalho, 12(2), 217-225. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v12n2/a07v12n2.pdf

Silva, D. C. (2016). Psicologia comunitária e movimentos sociais: Juventude, participação política e de formas de desenraizamento em comunas do MST [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo]. Repositório institucional da USP. https://doi.org/10.11606/D.47.2016.tde-07102016-172321

Souza, M. M. O. (2011). Luta, territorialização e resistência camponesa no leste rondoniense (1970-2010) [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório institucional da UFU. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15943

Spink, M. J., & Medrado, B. (2013). Produção de sentido no cotidiano. Centro Edelstein de Pesquisas Sociais.

Published

2022-12-13

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Rural female workers in the struggle in defense of land and life. (2022). Cadernos De Psicologia Social Do Trabalho, 25, e-163364. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.cpst.2022.163364