A articulação entre o trabalho e a educação de uma imigrante órfã

Authors

  • Ana Maria Melo Negrão Sem Registro de Afiliação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v34i2p91-106

Keywords:

Orphanhood, Immigration, Education, Work, Oral History

Abstract

This concern about the trajectory of a Spanish immigrant orphan, Tata, motivated my doctoral research at the Faculty of Education at UNICAMP. It sought to reconstruct the social factors that favored the trajectory of the orphan, in Campinas, since she was little, dedicated to unpaid work in a single family home, without being adopted, without attending regular school and how this was reflected in the social imaginary in a elitist city, in the 20s to 90s of the 20th century. The source used, in addition to a few documents and photographs, was oral history, with reports from three generations cared for by her, from the same family, or from friends and people who knew her, with information to complete what the written sources silenced. People gave their voice, awakening memories, facts and stories of a lifetime dedicated to work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Maria Melo Negrão, Sem Registro de Afiliação

    Doutorado FE UNICAMP.

References

AMARAL, Leopoldo (Org). A cidade de Campinas em 1901. Campinas: Livro Azul,1900.

ARROYO, Miguel G. et alii. Trabalho Infância. Exercícios Tensos de Ser Criança. Haverá Espaço na Agenda Pedagógica? Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

ÀS ORPHÃS, Campinas, [S.l.: s.n.], 1890.

BERTAUX-WIAME, Isabelle et alii. A propósito das biografias: olhares cruzados sobre questionários e entrevistas. [S.l.], s/d.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade - lembrança de velhos. 7.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BOURDIEU. P. A economia das trocas simbólicas. 3.ed. São Paulo: Perspectiva,1992. (Estudos).

BOURDIEU. P. O poder simbólico: memória e sociedade. Lisboa: Difel, 1989.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean C. A Reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

CAPELATO, Maria Helena R. Multidões em cena propaganda política no varguismo e peronismo. Campinas: Papirus, 1988.

CHARTIER, R.A. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.

CORAZZA, Sandra Mara. História da infância sem fim. Rio Grande do Sul: UNIJUÍ, 2000.

DERMATINI, Zeila de B. F. Crianças como agentes do processo de alfabetização no final do século XIX e início do XX. In: Monarcha, Carlos (org). Educação da infância brasileira:1875 - 1983. Campinas: Autores associados, 2001. p.121-156.

Monarcha, Carlos (org). Relatos orais: nova leitura de velhas questões educacionais. Revista Portuguesa de Educação, Portugal, v.8, n.1, p.5-20, 1995.

Monarcha, Carlos (org). Resgatando imagens, colocando novas dúvidas: reflexões sobre o uso de fotos na pesquisa em história da educação. Cadernos CERU, S P, Série 2, n. 8, 1997.

Monarcha, Carlos (org). Infância e imigração: questões para a pesquisa. In: FREITAS, M. C. (org). Desigualdade social e diversidade cultural na Infância e na juventude. São Paulo: Cortez, 2006

DOLTO, Françoise; HAMAD, Nazir. Destinos de crianças: adoção, famílias, trabalho social. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FERNANDES, Renata Sieiro. Memórias de menina. Cadernos CEDES, Campinas, n.56, p. 81-100, 2002.

FREINET, Celestin. Educação para o trabalho. Lisboa: Presença, 1974. v2.

FREITAS, M Cezar de (org). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez. 1997.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 20 a. ed.,1999.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. São Paulo: Vértice/Revista dos Tribunais, 1990.

KULHMANN Jr, Moisés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LAPA, José Roberto do Amaral. Os cantos e os antros. São Paulo: EDUSP, 1995.

NEGRÃO, Ana Maria Melo. Infância, Educação e Direitos Sociais: Asilo de Órfãs (1870–1960). Campinas, SP: UNICAMP/CMU, 2004.

PETITAT, André. Produção da escola: produção da sociedade: análise sócio-histórica de alguns momentos decisivos da evolução escolar no ocidente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro:

PRIORE, Mary del (Org.). História das crianças do Brasil. São Paulo: Contexto, 999.

SIMSON, Olga R. de Moraes von (Org.). Experimentos com histórias de vida: Itália-Brasil. São Paulo: Vértice, 1988.

SIMSON, Olga R. (Org). Os desafios contemporâneos da história oral. Campinas: Centro de Memória da UNICAMP, 1997.

UHLE, A. B. A filantropia e a educação. Educação e Sociedade. N.42, p. 174-9. Agosto,1992

Published

2023-12-28

How to Cite

Negrão, A. M. M. (2023). A articulação entre o trabalho e a educação de uma imigrante órfã. Cadernos CERU, 34(2), 91-106. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v34i2p91-106