The Unity amongst Knowledge and the Damages of Childhood. Notes on the Method and Pedagogy in Vico and Descartes

Authors

  • Antonio José Pereira Filho

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v1i36p162-171

Keywords:

Vico, cartesianism, infancy, pedagogy, method

Abstract

In this work I try to make a brief presentation of the confrontation between two pedagogical perspectives: the first, which had a great fortune in modernity, was defended by Descartes in texts such as the Rules for the direction of the spirit and the Discourse of the method and will have its consequences in the Logic of Port -Royal; the second perspective, which remained marginal, was defended by the Italian philosopher Giambattista Vico in a text entitled De nostri temporis studiorum ratione (1709). Two points will be highlighted here: the theme of the philosophical vision of childhood and the theme of the unity of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNAULD, A.; NICOLE, P. La Logique ou L’Art de Penser. Paris: HACHETTE, 1846.
DESCARTES, R. Regras para a direção do espírito. Lisboa: Edições 70, 1985.
__________. Discurso do Método & As paixões da alma. Trad. J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. São Paulo: Nova Cultural, v. I, 1987. (Coleção Os Pensadores).
__________. Oeuvres. Ed. Charles Adam & Paul Tannery (AT). Paris: VRIN, 1996.
__________. Dos princípios da filosofia (Sobre os Princípios do Conhecimento Humano). Analytica, v.5, n. 1-2, p.137-173. Rio de Janeiro, 2000.
__________. Princípios da Filosofia. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2002.
GADAMER, H. G. Verdade e método. Petrópolis: Ed. Vozes, 1997.
GIRARD, R. “Vico e a tradição cartesiana”. In: LOMONACO, F., GUIDO, H. e SILVA
NETO, S. A. (orgs.) Metafísica do gênero humano: natureza e história na obra de Giambattista Vico. Uberlândia: EDUFU, 2018.
JOLIBERT, B. L’enfance au XVII siècle. Paris: Vrin, 1981.
ROSSI, P. A. Naufrágios sem espectador: a idéia de progresso. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
PATELLA, G. “Giambattista Vico, La Universidad y El saber: El modelo retórico”. In: Cuadernos sobre Vico. Sevilla, nª 7-8, p. 101-114, 1997.
VICO, G. B. “De nostri temporis studiorum ratione”. In: Opere I. A cura de Andrea Battistini. Milão: Mondadori, 1990.

Published

2020-06-28

Issue

Section

Dossiê - Leituras do Iluminismo

How to Cite

The Unity amongst Knowledge and the Damages of Childhood. Notes on the Method and Pedagogy in Vico and Descartes. (2020). Cadernos De Ética E Filosofia Política, 1(36), 162-171. https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v1i36p162-171