Discussion on the place of culture in language teaching: on the nondichotomy between language and culture

Authors

  • Jorge Rodrigues de Souza Junior Instituto Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i22p438-463

Keywords:

Coloniality of power, Coloniality of knowledge, Culture, Spanish for Brazilians

Abstract

The discussion about culture, in the teaching of foreign languages, is carried out under a dichotomy between language and culture. Regarding teaching Spanish for Brazilians, there is a silencing of issues such as the coloniality of power and knowledge, Eurocentrism and globalization, under the effect of a silencing of propagation and the imposition of knowledge that this process performs under economic power. We will discuss culture as a possibility of legitimizing senses produced from territorialities that were under colonization processes, highlighting what Sousa Santos (2010)
calls epistemologies of the south. We consider that such theoretical discussion is conducive to discuss culture as a discoursive object, as a discursive materiality constituted ideologically and historically (Pêcheux, 2002). We will present statements taken from a literary text to discuss the cultural relations between peoples who went through colonization processes, taking into account linguistic and discoursive aspects that are inherent in those discoursive materialities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jorge Rodrigues de Souza Junior, Instituto Federal de São Paulo

    Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (USP) e professor do Instituto Federal de São Paulo, Campus São Paulo. Atua como docente e pesquisador nas áreas de Espanhol como Língua Estrangeira, Análise do Discurso e Gloto-política. Presidente da APEESP (2016-2020) e presidente da Associação Brasileira de Hispanistas (ABH) na gestão 2020-2022.

References

Arnoux, E. (2000). La Glotopolítica: transformaciones de un campo disciplinario. En Lenguajes: teorías y práctica. Buenos Aires: Secretaría de Educación, GCBA, 3-27.

Arguedas, J. M. (1958). Los ríos profundos. Buenos Aires: Editorial Losada.

Celada, M. T. (2002). O espanhol para o brasileiro: uma língua singularmente estrangeira. Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas.

Cornejo Polar, A. Literatura y sociedad en el Perú: la novela indigenista. 2ª ed. Lima: CELAP, 2005 [1980].

Cozman, C. F. Prólogo: Antonio Cornejo Polar y su lucida visión de la novela indigenista. In.: Cornejo Polar, A. Literatura y sociedad en el Perú: la novela indigenista. 2ª ed. Lima: CELAP, 2005 [1980], p. 9-16.

Guimarães, E. (2002). Semântica do acontecimento. Campinas: Editora Pontes.

Mignolo, W. (2003) Historias locales/diseños globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.

Pêcheux, M. (2002) O Discurso. Estrutura ou acontecimento. Trad. Eni P. Orlandi. 3. ed. Campinas: Ed. Pontes.

Quijano, A. (2000) Colonialidad del poder y clasificación social. En Journal World-Systems Research, V1/2, Binghamton: Binghamton University, 342-386.

Serrani, S. Discurso e cultura na aula de língua. Campinas: Ed. Pontes, 2005.

Souza Júnior, Jorge Rodrigues de. A literatura no ensino de espanhol a brasileiros: o teatro como centro de uma prática multidimensional-discursiva. 2010. 209 p. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/269665 Acesso em 7 mai. 21.

Souza Júnior, Jorge Rodrigues de. Cultura enquanto objeto discursivo: considerações e lineamentos sobre seu papel em práticas de ensino de língua estrangeira, especificamente nas de espanhol para brasileiros. 2016. 180p. Tese (doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8145/tde-11082016-152316. Acesso em 7 mai. 21.

Sousa Santos, B.; Meneses, Maria Paula. (Orgs.) (2010). Epistemologias do Sul. São Paulo; Editora Cortez.

Tatián, D. La lengua del saber. Página 12. Buenos Aires, 26.oct.2012. https://www.pagina12.com.ar/diario/universidad/10-206420-2012-10-26.html. Acceso el 26 de agosto de 2019.

Published

2021-11-01

How to Cite

SOUZA JUNIOR, Jorge Rodrigues de. Discussion on the place of culture in language teaching: on the nondichotomy between language and culture. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 22, p. 438–463, 2021. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.i22p438-463. Disponível em: https://journals.usp.br/caracol/article/view/173241.. Acesso em: 1 jun. 2024.