Possibilities and (in)viabilities of Spanish teaching in primary education: the partial laws

Authors

  • Fernanda Peçanha Carvalho Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p676-703

Keywords:

Spanish language, Linguistic policy, Discursive happening, Law 13.415/2017, Discourse analysis

Abstract

In this article, we discuss two sets of discourses: the system of enunciability of the possibility and the system of enunciability of the (in)viability of Spanish teaching and learning. Our corpus is established by the textuality of Law 11.161/2005, Resolution 2.742/2015, Law 13.415/2017, and reports of Spanish teachers. Based on the discursive-psychoanalytic paradigm, from an interpretative perspective, we count on the theoretical contribution of French Discourse Analysis with the intersection of psychoanalysis and in connection with Social Sciences (Pêcheux, 2008; Foucault, 2003, 2013). Therefore, we examine the meaning effects of the laws and the representations in teachers’ reports about these devices. Our analysis allowed us to conclude that the enunciability of possibility re-signified the conflicts arising from the textualization process of the Spanish Law. Also, the words of (in)viability worsen asymmetries, reproduce and legitimize social inequalities, thus reducing the perspectives of pluralistic language education in Brazilian schools.

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Author Biography

  • Fernanda Peçanha Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutoranda e mestra em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais. Licenciada em Letras, com habilitação em língua portuguesa e em língua espanhola. Formação em Magistério, nível médio técnico. Atualmente é professora de língua espanhola do Colégio Técnico da UFMG. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando, principalmente, nos seguintes temas: internacionalização de experiências escolares, análise do discurso franco-brasileira em interface com a psicanálise, ensino de línguas estrangeiras e letramentos.

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Published

2020-06-24

How to Cite

CARVALHO, Fernanda Peçanha. Possibilities and (in)viabilities of Spanish teaching in primary education: the partial laws. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 19, p. 676–703, 2020. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i19p676-703. Disponível em: https://journals.usp.br/caracol/article/view/158173.. Acesso em: 9 jun. 2024.