Representations of the Spanish language by Language and Literature’s undergraduate students

Authors

  • Poliana de Oliveira Santos Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p766-792

Keywords:

Representations, Spanish language, Language and Literature students

Abstract

This paper intends to analyze representations the students of Languages and Literature (Letras-Espanhol-PARFOR) have of Spanish, focusing on the two more recurrent ones, as well the implications of these for their formation as teachers. Therefore, we take advantage of Bakhtin’s interpretation (2009) and his concept of ideology, considering it as something inherent in the representations, which arise and/or will arise, since when we think we speak dialogically, because even the inner discourse brings voices of others, the statement will always refer to the interaction between a self, another and an object. Then, based on Moscovici (1978, 2005, 2009), we will discuss his studies on social representation and its phenomenon of social representations, seek to bring the concept to this term. This is a qualitative research, developed from a corpus consisting of five students, collected through recorded interviews and transcribed. It was concluded that the prominent representations in the informants’ speech occur based on the attribution of a feeling of ease x difficulty in the process of acquisition of the Spanish language, as well as in relation to the communicative linguistic domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Poliana de Oliveira Santos, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

    Possui graduação em Letras com habilitação em Língua Espanhola pela Universidade Federal do Pará (2013), especialização em Ensino de Língua Espanhola pela Universidade Estácio de Sá (2016) e mestrado em Letras pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (2020). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em língua espanhola.

References

Bakhtin, Mikhail; Volochinov, Valentín . Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. M. Lahud e Y. F. Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009

Beauvoir, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1960.

Bogdan, Robert; Biklen, Sari. (1994). Investigação Qualitativa em Educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Brandão, Helena. Introdução à análise do discurso. Campinas: Ed. Da Unicamp, 1995.

Calvi, Maria Vitória. Aprendizaje de lenguas afines: español e italiano. RedELE Revista Eléctrónica de Didáctica del Español Lengua Extranjera, vol. 1, junho de 2004.

Dencker, Ada Freitas M. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. 4. Ed. São Paulo: Futura, 2000.

Fernandes, Cleudemar Alves. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos: Editora Claraluz, 2008. 2ª ed. 112 p.

Gardner, Robert; Lambert, Wallace . Attitudes and motivation in second language learning. (Actitudes e motivaciones en el aprendizaje de una segunda lengua). Rowley, Newbury House, House, 1972.

Gil, Antônio Carlos. Métodos e técnicas em pesquisa social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

Guimarães, Elisa. Texto, discurso e ensino. 1. Ed., 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013.

Goettenauer, Elzimar Costa. Espanhol: língua de encontros. In: SEDYCIAS, J. (Org.). O ensino do espanhol no Brasil. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, 61-70.

Jodelet, Denise. Alteridade como produto e processo psicossocial. In: ARRUDA. A representação social. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

Marx, Karl; Engels, Friedrich. A ideologia alemã. Trad. M. Backes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

Martinez, Pierre. Didática de línguas estrangeiras. Tradução: Marco Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

Moscovici, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1978.

Moscovici, Serge. Sobre a subjetividade social. Tradução de Lilian Ulup. In Sá, C. Memória, imaginário e representações sociais. Rio de Janeiro: Museu da República, 2005.

Moscovici, Serge. Representações sociais: Investigações em Psicologia Social. Trad. Pedrinho A. Guareschi. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

Ornellas, Maria Lourdes Soares de. Representações sociais e educação: letras imagéticas IV. 4ª ed. Salvador, Edufba, 2017.

Saussurre, Ferdinand de. Curso de linguística geral. Trad. A. Chelini, J. P. Paes e I. Blikstein. São Paulo: Cultrix, 2006.

Published

2020-06-24

How to Cite

SANTOS, Poliana de Oliveira. Representations of the Spanish language by Language and Literature’s undergraduate students. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 19, p. 766–792, 2020. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i19p766-792. Disponível em: https://journals.usp.br/caracol/article/view/155830.. Acesso em: 1 jun. 2024.