Comparative aspects in telecollaboration contexts: Portuguese and Spanish teletandem

Authors

  • Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho Universidade Estadual Paulista
  • Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i19p536-563

Keywords:

Teletandem, Portuguese and spanish, Comparative aspects

Abstract

The purpose of this article is to discuss the comparative aspects that emerge during the Portuguese and Spanish teletandem interactions and their relations with the teaching and learning process of these languages as foreign languages in this context. Therefore, we support our discussion on the comparative studies of Spanish and Portuguese (Fanjul; González, 2014), which focus on the proximities and distances between these two languages as well as their implications for teaching and learning processes. The data analyzed come from questionnaires applied to teletandem interactants. The methodological perspective of the work finds support in the grounded theory (Charmaz, 2009), based on a systematic data collection, which, after analysis, allow the construction of an interpretative representation of the studied phenomena. The discussions undertaken here may serve as an input to mediators and interactors working in this language teaching and learning environment, so that they can direct and enhance the process from the comparative analysis between these two languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Kelly Cristiane Henschel Pobbe de Carvalho, Universidade Estadual Paulista

    Mestre e doutora em Letras pela Faculdade de Ciências e Letras de Assis /UNESP, onde é docente da área de Língua Espanhola, junto ao Departamento de Letras Modernas. Na mesma instituição, atua no programa de pós-graduação em Letras e no PROFLETRAS. Coordenadora do Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores e do Subprojeto PIBID Letras-Espanhol. Desenvolve pesquisas relacionadas ao ensino e aprendizagem de espanhol/LE, formação docente, letramento, multiletramentos e teletandem.

  • Karin Adriane Henschel Pobbe Ramos, Universidade Estadual Paulista

    Professora Assistente Doutora do Departamento de Estudos Linguísticos, Literários e da Educação (DELLE) da UNESP de Assis. Atua no Programa de Pós-Graduação em Letras e no Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS/CAPES) da mesma instituição. Desenvolve pesquisa nas áreas de Educação, Letras e Linguística Aplicada.

References

Aranha, Solange; Cavalari, Suzy Marques. “A trajetória do projeto Teletandem Brasil: Da modalidade institucional não-integrada à institucional integrada”. In: The ESPecialist, 35(2), 183-201, 2014.

Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe; Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe. “Interfaces no processo de mediação em teletandem português e espanhol: o papel dos mediadores”. In: Revista Estudos Linguísticos, v. 48, n. 2, p. 747-765, jul. 2019.

Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe; Messias, Rozana Aparecida Lopes. “O teletandem no ensino e aprendizagem de espanhol/LE em contexto de formação inicial”. In: Veredas, 21 (1), 60-74, 2017.

Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe; Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe; Messias, Rozana Aparecida Lopes. “Haciendo caminos: histórias de Teletandem na formação de professores de espanhol”. In: Caracol, n. 13, 78-101, jan./jun. 2017.

Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe; Messias, Rozana Aparecida Lopes; Días, Anelly Mendoza.. “Teletandem within the context of closely-related languages: a Portuguese-Spanish interinstitutional experience”. In: Delta, n. 31(3), 711-728, 2015.

Cavalari, Suzy Marques Spatti. “Intitutional Integrated Teletandem: students’ perceptions about collaborative writing”. In: EntreLínguas, v.2, n.2, 249-260, jul./dez. 2016.

Celada, Maria Teresa; Rodrigues, Fernanda Santos Castelano. “El español en Brasil: actualidad y memoria”. In: Real Instituto Elcano, España, v. 01, ARI nº 31, 2005.

Celani, Maria Antonieta Alba; Freire, Maximina M.; Ramos, Rosinda de Castro Guerra. (org.). Abordagem Instrumental no Brasil: um projeto, seus percursos e seus desdobramentos. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: EDUC, 2009.

Charmaz, Kathy. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Cruz, Maria de Lourdes Otero Brabo. Etapas de interlengua oral en Estudiantes brasileños de español. Málaga: ASELE, 2004. (Colección Monografías no. 6)

Fanjul, Adrián Pablo; González, Neide Maia. (orgs.). Espanhol e portugués brasileiro: estudos comparados. São Paulo: Parábola, 2014.

Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe; Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe. “Portuguese and Spanish Teletandem: the role of mediators”. In: Colombian Applied Linguistic Journal, 20(1), 35-48, jan./jun. 2018.

Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe. “Interactant’s beliefs in Teletandem: implications for the teaching of Portuguese as a foreign language”. In: Delta, n. 31(3), 691-709, 2015.

Ramos, Karin Adriane Henschel Pobbe; Carvalho, Kelly Cristiane Henschel Pobbe; Messias, Rozana Aparecida Lopes. “O ensino de português para hispanofalantes no contexto virtual do Teletandem”. In: Portuguese Language Journal, n. 7, 1-23, fall 2013.

Telles, J. A. “Learning foreign languages in teletandem: Resources and strategies”. In: DELTA – Revista de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 31, n. 3, 651-680, 2015.

Telles, João A. (org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes, 2009.

Telles, João A.; Vassalo, Maria Luisa. “Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT”. In: The ESPecialist, São Paulo (PUC), v. 27, n. 2, 189-212, 2006.

Published

2020-06-24

How to Cite

CARVALHO, Kelly Cristiane Henschel Pobbe de; RAMOS, Karin Adriane Henschel Pobbe. Comparative aspects in telecollaboration contexts: Portuguese and Spanish teletandem. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 19, p. 536–563, 2020. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i19p536-563. Disponível em: https://journals.usp.br/caracol/article/view/161943.. Acesso em: 18 may. 2024.