Different perspectives of the linguistic studies on Spanish in Brazil: one more step in examining the distance factor
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i19p38-65Keywords:
Nearby languages, Textual distance, Resumption strategies, PB, Medellin varietyAbstract
In this article, we deal with the descriptivist studies that constitute a solid tradition in the linguistic studies of Spanish in Brazil. Our goal is to think one more time about the relationship between Spanish and Brazilian Portuguese (PB) considering the distance factor and, for that, we use the notion of textual distance. To achieve this goal, we compared some interview data from Brazilian Portuguese and the Medellin Spanish variety. Regarding the most distant antecedents, the strategy of resumption by NP was the most selected in both PB and Spanish of Medellin. With regard to the closest antecedents, we find a particularity. In PB, contrary to expectations, the most productive strategy was the retaking by NP, with a clause between antecedent and anaphoric element. In the Medellin variety, although the most selected strategy was clitic resumption, we also found a number very close to that of clitic resumption of the NP resumption strategy. It struck us that in the analyzed variety (as in PB) we found great distances between antecedent and anaphoric element.
Downloads
References
Becker, Idel. Manual de Español. São Paulo: Nobel, 71ª. ed, 1984.
Celada, Maria Teresa. O espanhol para o brasileiro: uma língua singularmente estrangeira. Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP: 2002.
Crystal, David. Dicionário de linguística e fonética. Tradução e adaptação: Maria Carmelita Pádua Dias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
Fant, Lars M. “Procesos anafóricos y valor enfático en el español hablado”. In: Español Actual: Revista de español vivo. Madri: Editorial La Muralla, nº 43, 1985, 5-26.
Glossary of Linguistics Terms. Disponível em: https://glossary.sil.org/term. Acesso em setembro de 2018.
Kulikowski, Maria Zulmo Moriondo y González, Neide T. Maia. “Español para brasileños. Sobre por dónde determinar la justa medida de una cercanía”. In: Anuario Brasileño de Estudios Hispánicos, IX. Brasília, Consejería de Educación y Ciencia de la Embajada de España en Brasil, 1999, 11-19.
Huang, Yan. “Anaphora and the Pragmatics-Syntax Interface”. In: HORN, L. R. & WARD, G. (ed) The Handbook of Pragmatics. USA: Blackwell Publishing Ltd, 2004, 2006, 288-314. Disponível em: http://dl.icdst.org/pdfs/files/672c9963977dc12889ec5d10efb832fb.pdf. Acesso em: Julho de 2017.
Maia González, Neide Therezinha. “Cadê o pronome? - O gato comeu. Os pronomes pessoais na aquisição/aprendizagem do espanhol por brasileiros adultos”. Tese de doutorado, FFLCH/USP, São Paulo: 1994a, inédita.
Maia González, Neide Therezinha. “Pero ¿qué gramática es está? Los sujetos pronominales y los clíticos en la interlengua de brasileños adultos aprendices de Espanhol/LE”. In: RILCE 14.2: Español como lengua extranjera: investigación y docência, 243-263. Pamplona: Universidad de Navarra, 1998.
Maia González, Neide Therezinha. “ La expresión de la persona en producción de español lengua extranjera de estudiantes brasileños: perspectivas de análisis.”. In: TROUCHE, A. L. G. y L. F.REIS (orgs.). Hispanismo 2000. Brasília, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte/ABH, 2001, vol 1, 239-256.
Maia González, Neide, Therezinha. “Quantas caras tem a transferência? Os clíticos no processo de aquisição/aprendizagem do Esppanhol/Língua Estrangeira”. In: BRUNO, F. C.(org.) et alii: Ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras: reflexão e prática. São Carlos (SP), Claraluz, 2005, 53-70.
Nascentes, Antenor. Gramática da língua espanhola. 5ª edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1920/1943.
Nebrija, Elio Antonio de. Gramática de la lengua castellana. Estudio y edición de Antonio Quilis. Madrid: Nacional, 1984.
Oliveira, Géssica Santana de. “O preenchimento dos slots e as diferentes estratégias de retomada do objeto direto anafórico no espanhol de Medellin”. In: Anais do X Congresso Brasileiro de Hispanistas, V. 1, Ensino de Línguas e Estudos de Linguagem – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão – SE, ISBN: 978-85-66188-16-5, 2019a, p. 89-99.
Palacios Alcaine, Azucena. “Variación sintáctica en el sistema pronominal del español paraguayo”. In: Anuario de Lingüística Hispánica, XIV, 1998.
Palacios Alcaine, Azucena. “El sistema pronominal del español Paraguayo: un caso de contacto de lenguas”. In: J. Calvo (ed.): Contacto de lenguas en América: el español en el candelero. Frankfurt-Madrid, Vervuert-Iberoamericana, 2000.
Pinheiro-Correa, Paulo. “Clíticos de acusativo que duplicam SN’s em espanhol: natureza, funções e representação sintática”. Estudos Linguísticos (São Paulo), v. 32, p. 191, 2003.
Pinheiro-Correa, Paulo. A expressão da mudança de estado na interlíngua de aprendizes brasileiros de espanhol. Tese de Doutorado, UFRJ, Rio de Janeiro: 2007.
Fanjul, Adrián Pablo. Deslocando a Proximidade. Discursividade no contato português-espanhol. Tese de Doutorado, UNESP, São Paulo: 2002.
Fanjul, Adrián Pablo. “Português-Espanhol: línguas próximas sob o olhar discursivo”. Claraluz: São Paulo, 2002.
PRESEEA (2014): Corpus do Proyecto para el Estudio Sociolingüístico del Español de España y de América. Medellin: Universidade de Antioquia. Disponível em: . Acesso em: 2015.
PROJETO NURC-RJ: Projeto Norma Linguística Urbana Culta –RJ. Disponível em: http://www.nurcrj.letras.ufrj.br/home.htm. Acesso em 2018.
Sebold, Maria Mercedes Riveiro Quintans. Retomada do objeto em espanhol e no PB e o aprendizado do espanhol l2 por falantes brasileiros, Tese de Doutorado, UFRJ, Rio de Janeiro: 2005.
Vázquez Rozas, Victoria. “Algunas reflexiones sobre el cálculo de la distancia referencial”. In: D.E.L.T.A, 20:1, 2004, p. 27-47. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/delta/article/view/37862/25568>. Acesso em 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Mercedes Riveiro Quintans Sebold, Géssica Santana de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits the dissemination of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed to enter into additional contracts separately for non-exclusive use of the version of the work published in this journal (such as publication in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of the published work (see The effect of open access…).