The temptation to recount: fantasized forms and the urge to write in contemporary narrative
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i17p347-371Keywords:
story, fantasy, contemporary narrative, desire of writingAbstract
I analyze how certain fantasies about story in literature are associated with writing, in contemporary narrative, through an investment towards structural indeterminations, wandering form and a sprawl of literary text as cognitive form. For that approach, the study dialogues with several Latin American narratives post-1990, focusing on Bellatin’s Shiki Nagaoka: una nariz de ficción, Bolaño’s 2666 and Faciolince’s El olvido que seremos.
Downloads
Download data is not yet available.
References
AIRA, César. A trombeta de vime. Tradução: Sérgio Molina. São Paulo: Iluminuras, 2002.
Barthes, Roland. Aula. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. 14. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.
Barthes, Roland. A preparação do romance: da vida à obra. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005a. v. 1.
Barthes, Roland. A preparação do romance: a obra como vontade. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005b. v. 2.
Barthes, Roland. Como viver junto. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
Bellatin, Mario. Shiki Nagaoka: una nariz de ficción. In: BELLATIN, Mario. Obra reunida. México D. F.: Alfaguara, 2005a. p.213-260.
Bellatin, Mario. Underwood portátil modelo 1915. In: BELLATIN, Mario. Obra reunida. México D. F.: Alfaguara, 2005b. p.499-522.
Bolaño, Roberto. 2666. Barcelona: Anagrama, 2004.
Borges, Jorge Luis. Obras completas, 1923-1972. Buenos Aires: Emecé Editores, 1974.
Bourriaud, Nicolas. Radicante. Tradução: Michèle Guillemont. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2009.
Brizuela, Natalia; Depois da fotografia: uma literatura fora de si. Tradução: Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
Davis, Lennard J. “Reconsidering origins: how novel Are theories of the novel?” In: Eighteenth-Century Fiction, Hamilton, 12-2-3, 2000, p.479-499.
Faciolince, Héctor Abad. El olvido que seremos en el recuerdo que somos. YouTube 2011. 31 jan. 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zNhUmmwk7jo. Acesso em 15 set. 2018.
Faciolince, Héctor Abad. El olvido que seremos. Bogotá: Seix Barral, 2014.
Féher, Ferenc. O romance está morrendo?. Tradução: Eduardo Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
Foucalt, Michel. As palavras e as coisas. 9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Garramuño, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Trad. Carlos Nogué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
Horne, Luz; Voionmaa, Daniel Noemi. “Notes toward an aesthetics of marginality in contemporary Latin American literature”. In: LASA Forum, Austin, 40, 2009, p.36-41.
Jaguaribe, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
Lacan, Jacques. Subversão do sujeito e dialética do desejo no inconsciente freudiano. In: ______. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. p.807-842.
Laddaga, Reinaldo. Estética de la emergencia: la formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2006.
Laddaga, Reinaldo. Estética de laboratorio: estrategias de las artes del presente. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2010.
Lagmanovich, David. “Rayuela: novela que no lo es pero no importa”. In: La Gaceta, Tucumán, 1964. P.1-3.
Ludmer, Josefina. Notas para literaturas posautónomas III. Blog de Josefina Ludmer, [s. l] 31 jul. 2010. Disponível em: https://josefinaludmer.wordpress.com/2010/07/31/notas-para-literaturas-posautonomas-iii/. Acesso em 20 ago. 2017.
Sussekind, Flora. Objetos verbais não identificados. O Globo, São Paulo, 21 set. 2013. Disponível em: http://oglobo.globo.com/blogs/prosa/posts/2013/09/21/objetos-verbais-naoidentificados-um-ensaio-de-flora-sussekind-510390.asp. Acesso em 21 set. 2013.
Barthes, Roland. Aula. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. 14. ed. São Paulo: Cultrix, 2004.
Barthes, Roland. A preparação do romance: da vida à obra. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005a. v. 1.
Barthes, Roland. A preparação do romance: a obra como vontade. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005b. v. 2.
Barthes, Roland. Como viver junto. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
Bellatin, Mario. Shiki Nagaoka: una nariz de ficción. In: BELLATIN, Mario. Obra reunida. México D. F.: Alfaguara, 2005a. p.213-260.
Bellatin, Mario. Underwood portátil modelo 1915. In: BELLATIN, Mario. Obra reunida. México D. F.: Alfaguara, 2005b. p.499-522.
Bolaño, Roberto. 2666. Barcelona: Anagrama, 2004.
Borges, Jorge Luis. Obras completas, 1923-1972. Buenos Aires: Emecé Editores, 1974.
Bourriaud, Nicolas. Radicante. Tradução: Michèle Guillemont. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2009.
Brizuela, Natalia; Depois da fotografia: uma literatura fora de si. Tradução: Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
Davis, Lennard J. “Reconsidering origins: how novel Are theories of the novel?” In: Eighteenth-Century Fiction, Hamilton, 12-2-3, 2000, p.479-499.
Faciolince, Héctor Abad. El olvido que seremos en el recuerdo que somos. YouTube 2011. 31 jan. 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zNhUmmwk7jo. Acesso em 15 set. 2018.
Faciolince, Héctor Abad. El olvido que seremos. Bogotá: Seix Barral, 2014.
Féher, Ferenc. O romance está morrendo?. Tradução: Eduardo Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
Foucalt, Michel. As palavras e as coisas. 9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Garramuño, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Trad. Carlos Nogué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
Horne, Luz; Voionmaa, Daniel Noemi. “Notes toward an aesthetics of marginality in contemporary Latin American literature”. In: LASA Forum, Austin, 40, 2009, p.36-41.
Jaguaribe, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
Lacan, Jacques. Subversão do sujeito e dialética do desejo no inconsciente freudiano. In: ______. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. p.807-842.
Laddaga, Reinaldo. Estética de la emergencia: la formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2006.
Laddaga, Reinaldo. Estética de laboratorio: estrategias de las artes del presente. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2010.
Lagmanovich, David. “Rayuela: novela que no lo es pero no importa”. In: La Gaceta, Tucumán, 1964. P.1-3.
Ludmer, Josefina. Notas para literaturas posautónomas III. Blog de Josefina Ludmer, [s. l] 31 jul. 2010. Disponível em: https://josefinaludmer.wordpress.com/2010/07/31/notas-para-literaturas-posautonomas-iii/. Acesso em 20 ago. 2017.
Sussekind, Flora. Objetos verbais não identificados. O Globo, São Paulo, 21 set. 2013. Disponível em: http://oglobo.globo.com/blogs/prosa/posts/2013/09/21/objetos-verbais-naoidentificados-um-ensaio-de-flora-sussekind-510390.asp. Acesso em 21 set. 2013.
Downloads
Published
2019-06-19
Issue
Section
Dossiê (Interferências)
License
Copyright (c) 2019 Wanderlan Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits the dissemination of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed to enter into additional contracts separately for non-exclusive use of the version of the work published in this journal (such as publication in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of the published work (see The effect of open access…).
How to Cite
ALVES, Wanderlan. The temptation to recount: fantasized forms and the urge to write in contemporary narrative. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 17, p. 347–371, 2019. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v0i17p347-371. Disponível em: https://journals.usp.br/caracol/article/view/159135.. Acesso em: 18 may. 2024.