Game and death in Cuban literature: reproductions of familiar and social violence in Guillermo Rosales

Authors

  • Antonio Martínez Nodal Instituto Cervantes
  • Carla Dameane Pereira de Souza Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v18i18p258-282

Keywords:

Guillermo Rosales, Autobiographical marks, Family and social violence, Suicide

Abstract

This article aims to analyze the book El Juego de la Viola, by Guillermo Rosales (1946-1993), considering certain identity issues (social) and different traumatic reproductions of childhood (family) inserted in the meta-fictional context of the Caribbean writer’s work. As a methodological strategy, descriptive methods and bibliographical character were used. The concept of violence and trauma was based on Arendt’ (2003, 2005) thought, Dorfman (1972), Assmann (2011) and Butler (2003, 2015), whereas the discussion on the autobiographical space and Rosales’ work were based on Martínez’ (2003, 2007, 2015), Simal’s (2012, 2017), Vila’s (2015) and Alfonso’s (2015) works and, finally, the suicide in the historical Cuban-context narratives takes the thought of Cabrera Infante’s (2015). So, in the novel, it was possible to apprehend certain autobiographical marks, refering to Rosales’ self-destructive path, fragmented according to the geographical, psychological and creative aspects. Also the presence of a violent in memory stands out, with recurring allusions to torture, to suicide and to death associated with individual, filial and social spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Martínez Nodal, Instituto Cervantes

    Possui graduação em Português-Espanhol pela Escola Superior Madre Celeste (2014). Tem Mestrado em Literatura e Cultura na UFBA (Universidade Federal da Bahía, 2016-2018). Realizou especialização em Ensino de Língua Espanhola pela Universidade Cândido Mendes (2015). Possui o título de tradutor-intérprete de LSE (Língua de Sinais Espanhola). Formado como ator no Estudo Juan Carlos Corazza. Atualmente é professor do Instituto Cervantes, em Salvador. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Espanhol como Língua Estrangeira, atuando principalmente nos seguintes temas: língua espanhola, literaturas hispanófonas, fonética e fonologia da língua espanhola, teatro e o uso da dramatização nas aulas de ELE.

  • Carla Dameane Pereira de Souza, Universidade Federal da Bahia

    É Doutora em Estudos Literários: Literaturas Modernas e Contemporâneas (2013) e Mestre em Letras: Estudos Literários, Teoria da Literatura (2009) pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Realizou estágio de Doutorado na Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, no Peru, com bolsa Capes PDEE (2011-2012). Possui Graduação em Letras Espanhol pela Universidade Estadual de Montes Claros (2006). Atua nas áreas de Formação de Professores de Espanhol como Língua Estrangeira (E/LE). É pesquisadora na área de Estudos da Performance, Artes Cênicas, Literaturas e Culturas Andinas. É Professora Adjunta do Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia. É Professora do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Cultura da UFBA atuando nas linhas de pesquisas Documentos da memória cultural e Estudos da tradução cultural e intersemiótica. É performer no Coletivo Pixote. Pesquisadora afiliada na Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP), onde realiza estudos de Pós-Doutorado.

References

Alberto, Eliseo. “Los años grises”. In: Revista Encuentro de la Cultura Cuban, 1, 1996,33-41.

Alfonso, Vitalina. “Guillermo Rosales: una voz ignorada pero imprescindible”. In: Espacio Laical, 3-4, 2015, 44-47.

Arendt, Hannah. La condición humana. Buenos Aires: Paidós, 2003.

Arendt, Hannah. Sobre la violencia. Madrid: Alianza Editorial, 2005.

Arfuch, Leonor. “Sujetos y narrativas”. In: Acta Sociológica, 53, 2010, 19-41.

Assmann, Aleida.“IV Corpo”.In: Assmann, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora Unicamp, 2011, 259-316.

Butler, Judith. “Violencia, luto y política”. In: Iconos. Revista de Ciencias Sociales, 17, 2003, 82-99.

Butler, Judith. “Responsabilidade”. In: Butler, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, 109-172.

Cabrera Infante, Guillermo. “Entre la historia y la nada (Notas sobre una ideología del suicidio)”. In: Cabrera Infante, Guillermo. Mea Cuba antes y después: escritos políticos y literarios. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2015, 569-607.

Dorfman, Ariel. Imaginación y violencia en América. Barcelona: Anagrama, 1972.

Grandes, Almudena. “Escribir es atravesar un espejo. Entrevista a Almudena Grandes”. [Entrevista cedida a] Pollini, Yemina. In: CEHELIS – Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas,14, 2002, 347-362.

Hissa, Cássio Eduardo Viana. Entrenotas: compreensões de pesquisa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Martínez, Ivette Leyva. “Guillermo Rosales o la cólera intelectual”. In: Rosales, Guillermo. La casa de los náufragos (Boarding Home). Madrid: Siruela, 2003, 101-117.

Martínez, Ivette Leyva. “El azaroso destino de El alambique mágico”. In: Revista Encuentro de la Cultura Cubana,47, 2007, 47-48.

Martínez, Ivette Leyva. “Guillermo Rosales y Carlos Victoria: visiones errantes de Miami”. In: Cuadernos Hispanoamericanos, 779, 2015, 24-33.

Rosales, Guillermo. El juego de la viola. Miami: Ediciones Universal, 1994.

Rosales, Guillermo. La casa de los náufragos (Boarding Home).Madrid: Siruela, 2003.

Rosales, Guillermo. Leapfrog and other stories. New York: New Directions Books, 2013.

Rosales, Guillermo. “Nadie es una isla”. In: Cuadernos Hispanoamericanos, 779, 2015, 34-37.

Ruiz, Martha E. Patraca. “El espejo duplicado al infinito. Celestino antes del alba” In: Miaja de la Peña, María Teresa. Del alba al anochecer. La escritura en Reinaldo Arenas. México: Iberoamericana, 2008, 71-79.

Simal, Mónica. Tres escritores de “la generación de Mariel” y el canon literario cubano: Reinaldo Arenas, Carlos Victoria y Guillermo Rosales. Dissertação.(Doutorado em Filosofia). Boston University, Boston, 2012.

Simal, Mónica. “Lecturas suicidas para repensar a José Martí: Carlos Victoria y la generación de Mariel”. In: Aparicio, Yannelys (ed.).Literatura y cultura cubanas en tiempos de cambio. Madrid: Editorial Verbum, 2017, 85-109.

Victoria, Carlos. El resbaloso y otros cuentos. Miami: Florida: Ediciones Universal, 1997.

Vila, María del Pilar. “Voces del desencanto y la violencia en la narrativa latinoamericana”. In: Basile, Teresa (coord.). Literatura y violencia en la narrativa latinoamericana reciente. La Plata: Universidad Nacional de la Plata, 2015, 128-143.

Published

2019-11-29

How to Cite

NODAL, Antonio Martínez; PEREIRA DE SOUZA, Carla Dameane. Game and death in Cuban literature: reproductions of familiar and social violence in Guillermo Rosales. Caracol, São Paulo, Brasil, n. 18, p. 258–282, 2019. DOI: 10.11606/issn.2317-9651.v18i18p258-282. Disponível em: https://journals.usp.br/caracol/article/view/155308.. Acesso em: 18 may. 2024.