Albums under construction – ethnographies within studios

Authors

  • Paulo Menotti Del Picchia Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v24i24p117-139

Keywords:

Ethnography, Music, Album, Artist, Agent.

Abstract

In this article, I present a musical ethnography of record productionprocesses in three studios in São Paulo, describing and discussing the creativepractices observed. I was able to closely follow the work of three artists activein contemporary São Paulo’s music scene: Tatá Aeroplano, Rodrigo Camposand Kiko Dinucci. I bring here the ethnography experiences of the albunsTatáAeroplanoandMetal-Metal. I tried to delimit the most significant aspects thatcharacterize the music making of that sound group, providing evidence for areconfiguration of the record as an art object in the contemporary music scene.The album emerges as a social agent that transforms the lives of artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Paulo Menotti Del Picchia, Universidade de São Paulo
    Paulo Menotti Del Picchia é antropólogo e músico. Mestre em Antropologia Social pela FFLCH -USP (2013), sua dissertação Por que eles ainda gravam? Discos e artistas em ação foi aprovada com distinção e vivamente recomendada para publicação pela banca examinadora (com a socióloga Dra. Marcia Tosta Dias - UNIFESP, o antropólogo Dr. Stélio Marras - USP e sua orientadora, a antropóloga Dra. Rose Satiko Gitirana Hikiji - USP). Possui bacharelado em Ciências Sociais pela USP (2003), tendo realizado entre 2000 e 2002 Iniciação Científica no Departamento de Sociologia, via CNPq, sob orientação da Dra. Maria Helena Oliva-Augusto - USP. É membro pesquisador do PAM - Pesquisas em Antropologia da Música e do GRAVI - Grupo de Antropologia Visual, ambos grupos de pesquisa da USP. Foi professor de música no CEU Três Lagos, no Colégio Equipe e na Escola de Música Tom Sobre Tom. Como músico, lançou dois discos solos de canção: Macaco Sem Pelo (2008) e Meno Del Picchia (2013), via Programa Cultural da Prefeitura de Bragança Paulista; com o trio instrumental Improvisado, lançou também o disco Interferências (2013), e o projeto Peloteletipo, que recebeu o Prêmio FUNARTE de Música Brasileira (2013).

Published

2016-06-17

Issue

Section

Articles and Essays

How to Cite

Del Picchia, P. M. (2016). Albums under construction – ethnographies within studios. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 24(24), 117-139. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v24i24p117-139