Taking a turn in afro-amerindian and inclusive epistemologies: experience report of the Unifap Theater Course
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i2p123-135Keywords:
performing arts, Amapá, epistemologiesAbstract
This article presents a report on the importance of promoting discussion and reflection on epistemologies of inclusion and Afro-Amerindian focus in theater courses, specifically in the Theater Licentiate Degree at the Federal University of Amapá (Unifap). The expansion process of training in Performing Arts throughout Brazil, with an emphasis on the North Region, is contextualized.
Downloads
References
NONATO, Beatriz de Oliveira. Tarrafa: a busca pelo butô pessoal amapaense. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Teatro) – Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2019.
PALHANO, Romualdo Rodrigues; NASCIMENTO, João Batista; COSTA, Sílvia Carla Marques. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Licenciatura em Teatro. Macapá: Unifap, 2012.
PAULA, Emerson; FONSECA, José Flávio Gonçalves. Formação em Teatro no Amapá e a Acessibilidade Cultural: encontros e revisões. In: PAULA, Emerson, FONSECA, José Flávio Gonçalves. Acessibilidade Cultural no Amapá. São Paulo: e-Manuscrito, 2021.
SILVA, Emerson de Paula; CARVALHO, Adélia Aparecida da Silva; SILVA, Nelma Socorro Lima. Atrizes negras amapaenses e o teatro negro em Macapá: por um currículo descolonizado e uma pretagogia. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 2, p. 16-28, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i2.8661987.
SILVA, Emerson de Paula; CARVALHO, Adélia Aparecida da Silva. O teatro negro brasileiro na formação dos licenciandos em Teatro no Amapá: reflexões e encruzilhadas. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 2-11, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i1.8658640.
SILVA, Nelma Socorro Lima. Descobrir-se mulher negra no teatro em Macapá: percurso e desvendamento. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Teatro) – Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"