TUI Talks Zumbi: the production shows Arena Conta Zumbi through the Teatro Universitário Independente of Santa Maria (1968)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v11i1p76-90Keywords:
Teatro Universitário Independente, Santa Maria (RS), amateur theater, history of Brazilian theaterAbstract
The work presents a specific moment in the history of the theater group Teatro Universitário Independente (TUI) de Santa Maria (Santa Maria Independent University Theater): the 1968 staging of Arena Conta Zumbi, on the occasion of the I Festival Latinoamericano de Teatro Universitário in Manizales, Colombia. The study contextualizes the play within the group’s trajectory from a perspective that privileges local theater and its territorial issues. In this sense, it aims to contribute to discussions on the writing of Theater History in Brazil from the adoption of often neglected topics, which are, nevertheless, indispensable in expanding the phenomena at issue. Moreover, these themes are fundamental when it comes to analyzing experiences located outside the most prominent cultural centers of the country.
Downloads
References
Bibliografia
BOAL, A. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
CAMPOS, C. D. A. Zumbi, Tiradentes. São Paulo: Perspectiva, 1988.
CORRÊA, A. A. D. M. Onde não houver liberdade, urge inventá-la: a arte de protesto em tempos sombrios e o caso do Teatro Universitário Independente de Santa Maria (1968-1974). 2018. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018.
CORRÊA, R. C. Cenário, cor e luz: amantes da ribalta em Santa Maria (1943-1983). Santa Maria: Editora UFSM, 2005.
DICK, K. M. Estudantes na Arena: o teatro universitário de Santa Maria. 2011. Trabalho de Conclusão de Graduação (Licenciatura e Bacharelado em História) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
DUBATTI, J. O teatro dos mortos: introdução a uma filosofia do teatro. São Paulo: Edições SESC São Paulo, 2016.
FIGARO, R. Introdução: comunicação e sociabilidade no circuito popular e alternativo e cultura em São Paulo. In: Teatro, comunicação e sociabilidade: uma análise da censura ao teatro amador em São Paulo (1946-1970). São Paulo: Balão, 2011. p. 13-23.
FONTANA, F. S. O Teatro do Estudante do Brasil de Paschoal Carlos Magno. Rio de Janeiro: Funarte, 2016.
RIBEIRO, J. I.; WEBER, B. T.; MACHADO, M. K. A atuação histórica e geopolítica das forças armadas em Santa Maria. In: RIBEIRO, José Iran; WEBER, Beatriz Teixeira. Nova história de Santa Maria: Outras contribuições recentes. Santa Maria: Câmara Municipal de Vereadores, 2012. p. 7-407.
SCHILLING, G. A arte fotográfica e o teatro em Santa Maria. Santa Maria: Palotti, 2005.
SCHWARZ, Roberto. Altos e baixos da atualidade de Brecht. In: SCHWARZ, Roberto. Sequências brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das letras, 1999. p. 113-148.
Acervos consultados
Arquivo DCE-UFSM. Santa Maria (RS). Divisão de Arquivo Geral - UFSM. Santa Maria (RS). Acervo Teatro Universitário Independente. Santa Maria (RS).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"