The affective tension in the relations between body and city through the Performative Program in the urban space

Authors

  • Jéssica Sousa Faria
  • Marcelo Braga de Carvalho Universidade Anhembi Morumbi
  • Sandra Regina Facioli Pestana Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i1p110-124

Keywords:

Drift, Urban space, Artistic practices, Vestige, Performative Program

Abstract

This article aims to analyze the relations between urban space and body – pedestrian through an artistic and pedagogical approach. Therefore, this project will use as a research tool the Performative Program which, according to Eleonora Fabião, leads the body to experiences that enable it to create relationships and affective circulations. In order to establish the action of this program, we used concepts from Guy Debord’s Drift Theory and the artistic and poetic experiences developed by Renato Almeida. As a study object, the surroundings of Praça das Artes, located in the historic center of the city of São Paulo. This urban site, which contains historical and cultural heritage of the city, proves to be a fertile area for the experimentation and investigation of the artistic practices proposed, and propellant for the creation of installation actions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo Braga de Carvalho, Universidade Anhembi Morumbi

    Professor no curso de Teatro na Universidade Anhembi Morumbi e Doutor em Formação do Artista Teatral pela Escola de Comunicações e Artes da USP. 

  • Sandra Regina Facioli Pestana, Universidade Anhembi Morumbi

    Professora no curso de Teatro na Universidade Anhembi Morumbi e Doutora em Artes pela ECA/USP.

References

ALMEIDA, Renato Barros. Memória, Vestígio e alienação: relações entre o objeto e a cidade. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, 2017.

ARANTES, Antonio A. et al. A guerra dos lugares: sobre fronteiras simbólicas e liminaridades no espaço urbano. Revista de Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, v. 2, p. 190-203, 1994.

DEBORD, Guy. Teoria da Deriva. Texto publicado no n. 2 da Internacional Situacionista, dezembro de 1958. Tradução de Amélia Luisa Damiami. Disponível em: <http://www.geografia.fflch.usp.br/graduacao/apoio/Apoio/Apoio_Fani/flg0560/2010/Teoria_da_Deriva.pdf>.Acesso em: 20. Abril. 2018.

FABIAO, Eleonora Batista. Programa Performativo: O Corpo - em – experiência. ILINX Revista do LUME, Núcleo interdisciplinar de Pesquisas Teatrais – UNICAMP. Brasil, n.4, dez. 2013. Disponível em: <https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276>. Acesso em: 24. Abril. 2018. ISSN: 2316-8366

PRAÇA das Artes. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra69952/praca-das-artes>. Acesso em: 01 de Jun. 2020. Verbete da Enciclopédia.

ISBN: 978-85-7979-060-7

Prefeitura inicia obras de requalificação do Vale do Anhangabaú. Prefeitura de São Paulo_Prefeitura.2019. Disponível em: <http://www.capital.sp.gov.br/noticia/prefeitura-inicia-obras-de-requalificacao-do-vale-anhangabau#:>. Acesso em: 24 de julho de 2019.

Published

2020-06-30

Issue

Section

Desenhos de pesquisa (Research Designs)

How to Cite

The affective tension in the relations between body and city through the Performative Program in the urban space. (2020). Revista Aspas, 10(1), 110-124. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i1p110-124