Minor theater: crises and potentials at the intersection of management, production and artistic creation process of a Latin American theater

Authors

  • Heloisa Marina da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p57-80

Keywords:

minor theater, actress-producer, theatrical production

Abstract

This article derives from my PhD research, in which I investigate the characteristics of theatrical production and management in a Latin American context of works, groups, ensembles and artists circumscribed within what I defined as minor theater; a metaphor inspired by Deleuze’s and Guattari’s reflections on minor literature. Theatrical works where the artist (especially actors and actresses) also has management attributions were taken as practical reference, aiming to question both production and management processes as exclusively instrumental, and observing their implications as a medium. This change of perspective aims to reorganize the production process, suggesting that the relationship between creative and production processes defines the ideological practices of this type of “theater making”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Heloisa Marina da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Teatro pela Udesc. Atriz e produtora cultural. Pesquisa em andamento; área de estudo: Teatro e Sociedade. Orientador: Professor Dr. André Luiz Netto Carreira. Bolsista CAPES.

References

CANCLINI, N. G. ¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia? Estudios Visuales: Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporâneo, Murcia, n. 7, p. 16-37, dec. 2009.

______. Frida e a industrialização da cultura. Comunicação e Cultura, Lisboa, n. 12, p. 23-28, 2011.

______. La sociedad sin relato: antropología y estética de la inminencia. Madrid: Katz, 2010.

CARREIRA, A. Teatro de grupo: a busca de identidades. Subtexto – Revista de Teatro do Galpão Cine Horto, Belo Horizonte, v. 5, n. 5, p. 11-20, 2008.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: para uma literatura menor. Lisboa: Minuit, 2003.

DIÉGUEZ, I. Escenarios liminales: donde se cruzan el arte y la vida. Buenos Aires: Atuel, 2007.

FERRAZ, S. Prefácio. In: NASCIMENTO, G. Música menor: a avant-garde e as manifestações menores na música contemporânea. São Paulo: Annablume, 2005. p. 13-16.

GARCIA, S. Notas sobre uma metodologia latino-americana. Subtexto – Revista de Teatro do Galpão Cine Horto, Belo Horizonte, v. 5, n. 5, p. 57-64, 2008.

JAMESON, F. Pós-Modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1984.

MENDOZA, T. E. Poder y creación artística en México: un análisis del Fondo Nacional para la Cultura y las Artes (Fonca). Ciudad de Mexico: Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco, 2011.

MERCURIO, S. De Banfield a México. Banfield: Sergio Mercurio, 2006. [Peça teatral].

NASCIMENTO, G. Música menor: a avant-garde e as manifestações menores na música contemporânea. São Paulo: Annablume, 2005.

SCHRAIER, G. Laboratorio de producción teatral 1: técnicas de gestión y producción aplicadas a proyectos alternativos. Buenos Aires: Atuel, 2008.

ZAPATA, M. R. O teatro e nossa América. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 22, p. 259-266, jul. 2014.

Published

2016-12-31

How to Cite

Minor theater: crises and potentials at the intersection of management, production and artistic creation process of a Latin American theater. (2016). Revista Aspas, 6(2), 57-80. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p57-80