Preparation for diving, conviviality desire

Authors

  • Luciana Cezário Milagres de Melo Escola de Belas Artes - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p112-126

Keywords:

creation, prison space, ethnography, gender, performance

Abstract

This article aims to share the work in process that I am developing as a MA student in Scene Arts. I will undergo an artist residency in four women’s prisons based on reflections and contemporary practices in theater: the writing and sharing of autobiographical and fictional personal letters will set the tone for the meeting. Phenomenological attitude, ethnographic perspective, bricolage, disassembly, and (auto)biographical approach are the methodological principles applied. The main instruments are the writing of logbooks and the creation of research maps. The theoretical reflection will be a study of the ethnography of the accomplished work and may contribute to the field of research in art and to the participant women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciana Cezário Milagres de Melo, Escola de Belas Artes - UFMG
    Mestranda em Artes da Cena pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, atriz, performer e educadora.

References

ALVES, R. A. Esperança e objetividade: uma critica da ciência. Trans/Form/Ação, Marília, v. 1, 1974. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/trans/v1/v1a06.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31731974000100006

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Trad. Lucie Didio. Brasília: Liber Livro, 2007.

CARDOSO DE OLIVEIRA, R. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. In:______. O trabalho do antropólogo. 2. ed. Brasília: Paralelo 15; São Paulo: Editora UNESP, 1998.

CARLSON, M. Performance: uma introdução crítica. Trad. Thaís Flores Nogueira Diniz, Maria Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

CENTRAL do Brasil. Direção: Walter Salles. Produção: Martire de Clermont-Tonnerre e Arthur Cohn. [S.l.]: Le Studio Canal; VideoFilmes; MACT Productions, 1998. (113 min). son., color., 35 mm.

CONCÍLIO, V. Teatro e prisão: dilemas da liberdade artística. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

DIÉGUEZ, I. Desmontagem cênica. Rascunhos, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 5-12, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/27217>. Acesso em: 28 jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/RR-v1n1a2014-01

DUBATTI, J. Filosofía del teatro I: convivio, experiencia, subjetividad. 1. ed. Buenos Aires: Atuel, 2007.

GEERTZ, C. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: ______. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

HISSA, C. E. V. Entrenotas: compreensões de pesquisa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A pesquisa científica hoje. In: ______. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

LISPECTOR, C. A descoberta do mundo: crônicas. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1992.

MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

______. Só Rodapés: um glossário de trinta termos definidos na espiral de minha poética própria. Revista Rascunhos / Caminhos da pesquisa em artes cênicas, Uberlândia, v. 2, n. 1, p. 53-67, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/28813>. Acesso em: 28 jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/RR-v2n1a2015-05

MARQUEZ, R. M. O mapa como relato. Revista Ra’e Ga, Curitiba, v. 30, p. 41-64, abr. 2014. Disponível em: <http://revistas.ufpr.br/raega/article/view/36082>. Acesso em: 25 jun. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/raega.v30i0.36082

MARTINS, J. Uma abordagem de currículo na perspectiva fenomenológica. In: ______. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MERLEAU-PONTY, M. Prefácio. In: ______. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2016-12-31

How to Cite

Preparation for diving, conviviality desire. (2016). Revista Aspas, 6(2), 112-126. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i2p112-126