Presence and affect of the encounter experience in art: when its effects are not anticipated

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p162-176

Keywords:

Art of presence, Reception, Relation.

Abstract

How can the art of presence produce affect with its manners and become effective on the encounters among bodies in the contemporary world? This essay aims to discuss the production and reception in the arts of presence, highlighting the presence of the artist as a relation with the site, and art as an intensive power capable of causing perceptible cracks. Through a phenomenological approach, this study is an to observe the changes in production, reading an interlocution methods, in artistic experience, based on theories by Benedict Spinoza, Flavio Desgranges, José Gil, Erika Fischer-Lichte and others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Milene Lopes Duenha, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Atriz, bailarina e performer, possui graduação em Artes Cênicas pela Universidade Estadual de Londrina/PR e pós-graduação em Artes visuais / Arte educação pela mesma universidade. É meste em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina, e atualmente realiza uma pesquisa de doutorado nesse mesmo programa de pósgraduação em Teatro. Pesquisa noções de presença em relação na experiência artística e investiga possibilidades compositivas em arte considerando a presença do artista como implicação ética. Interessa-se
    por questões ligadas ao corpo e seus modos de estar/fazer como potência de afeto. Atua na intersecção entre as linguagens da dança, da performance e do teatro desenvolvendo uma pesquisa artística no Coletivo Mapas e Hipertextos de FlorianópolisSC. É arte-educadora desde 1998.

References

COMUNICAÇÃO. Significados. s.d. Disponível em: <http://www.significados.com.br/comunicacao/>. Acesso em: 13 maio 2016.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2009.

DESGRANGES, F. A inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. São Paulo: Hucitec, 2012.

DIÉGUEZ, I. Um teatro sem teatro: a teatralidade como campo expandido. Tradução Eli Borges. Sala Preta, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 125-129, 2014. Disponível em:

<http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/81758/85340>. Acesso em: 12 maio 2016.

ESPINOSA, B. Parte II: da natureza e da origem da alma. In: ______. Ética. Lisboa: Relógio d’Água, 1992.

______. Parte III: da origem e da natureza das afecções. In: ______. Ética. Lisboa: Relógio d’Água, 1992.

FISCHER-LICHTE, E. Estética de lo performativo. Tradução Diana González Martín e David Martínez Perucha. Madrid: Abada, 2011.

GIL, J. N. O gesto e o sentido. In: ______. Movimento total: o corpo e a dança. Tradução Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio d’Água, 2001. p. 103-130.

______. Abrir o corpo. In: FONSECA, T.; ENGELMAN, S. Corpo, arte e clínica. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

______. Pequenas percepções. In: LINS, D. (Org). Razão nômade. Rio de Janeiro: Forense, 2005. p. 19-32.

GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto/PUC-Rio, 2010.

KASTRUP, V. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 7-16, set./dez. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/psoc/v16n3/a02v16n3.pdf>. Acesso em: 12 maio 2016.

______. Cognição inventiva, arte e corpo. In: CONGRESSO DA ABRACE, 8., 2014, Belo Horizonte. Anais do VIII Congresso da Abrace, Belo Horizonte: EBA/UFMG, 2014.

DUENHA, M. L. Presença e(m) relação: a potência do afeto no entre corpos. 2014. Dissertação (Mestrado em Teatro) – Centro das Artes, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

DE MARINIS, M. Corpo e corporeidade no teatro: da semiótica às neurociências – pequeno glossário interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 42-61, jan./jun. 2012. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/24243/18213>. Acesso em: 13 jun. 2012.

______. En busca del actor y del espectador: Compreender el teatro II. Buenos Aires: Galerna, 2005.

O’SULLIVAN, S. La estética del afecto: pensar el arte mas allá de la representacion. Exitbook – Revista de Libros de Arte y Cultura Visual, Madri, n. 15, p. 8-21, verão 2011.

PICON-VALLIN, B. A cena em ensaios. Tradução Fátima Saadi, Cláudia Fares e Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Tradução Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2005.

______. O espectador emancipado. Tradução Daniele Ávila. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 15, p. 107-122, out. 2010.

Published

2016-06-30

How to Cite

Presence and affect of the encounter experience in art: when its effects are not anticipated. (2016). Revista Aspas, 6(1), 162-176. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v6i1p162-176