Olhar decolonial no arquivo especular de Jonathas de Andrade
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2024.172982Keywords:
Contemporary Art, Archival Impulse, Expanded photography, Installation, Video-ArtAbstract
Jonathas de Andrade's oeuvre explores echoes of the colonialist past (especially in Brazil's Northeastern population and imagination) as well as the cultural heritage of the modernist Brazilian architecture and urbanism project, in the second half of the 20th century. His works create a dead-short of statements and temporalities, generating an overlap between the body of the image and the image of the human body, working under the conceptual notions of cartography, of cities but also creating a “map" of national subjectivities. In this article we analyze the following works: Amor e Felicidade no Casamento (2007), Educação para Adultos (2010), 4000 disparos (2010), Tombamento (2013), ABC da cana (2014), O caseiro (2016) e O Peixe (2016) under the theoretical approach of Jacques Rancière, Michel Foucault, Hal Foster, among other critics and thinkers.
Downloads
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Editora Jandaíra, 2020. (Feminismos Plurais / coordenação de Djamila Ribeiro).
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ci-ência Política, n. 11. Brasília, maio - agosto de 2013, pp. 89-117.
BASTOS, Maria Teresa. O Retrato Fotográfico entre a Pose e a Performance. Anais do XXIII Encontro Anual da Compós, Universidade Federal do Pará, 27 a 30 de maio de 2014.
BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, Ed. Schwarcz, 1996.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso Sobre o Colonialismo. Prefácio de Mário Andrade. Cader-nos. Livres n. 15. Livraria Sá da Costa. 1978.
CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V.; O Cinema e a Invenção da Vida Moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e Poder: A Inocência Perdida. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. / Tradução: Sandra Costello Bronco São Paulo: Editora: Unesp,2011.
FOUCAULT, Michel. O Enunciado e o Arquivo. In A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FOSTER, Hal. An Archival Impulse. October. v. 110, Autumn 2004, p.3-22.
FOSTER Hal, Archives of Modern Art. In Design and Crime. Londres, New York: Verso, 2002 [traduzido e publicado na revista Arte e Ensaios, v. 19, n. 19, 2009] .
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: Ensaios para uma futura filosofia da foto-grafia. Rio de Janeiro: Edições Sinergia - Relume Dumará, 2009.
GAUSCH, Anna Maria. Os lugares da memória: a arte de arquivar e recordar. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 3, n. 5, ano 3, julho de 2013.
JAY, Martin. Regimes escópicos da modernidade / Tradução de Lara Casares Rivetti. Revista ARS, São Paulo, v. 18, n. 38, 2020.
LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Debate Colonialidade do Gênero e Feminismos Descoloniais. Revista de Estudos Feministas, v. 22, n. 3, dezembro de 2014.
NGAI, Sianne. Our Aesthetic Categories. Harvard University Press, Massachusetts, 2012.
RANCIÉRE, Jacques. A Partilha do Sensível, estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.
RANCIÉRE, Jacques. Espectador Emancipado. Tradução Ivone C. Benedetti. 2a Ed. São Paulo. Martins Fontes , 2014
RIBEIRO, Djamila. O que é: Lugar de Fala. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.
SANTOS, Boaventura de Sousa, MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Editora Almedina S.A, Coimbra, Portugal. 2009.
ROLNIK, Suely. Entrevista com Suely Rolnik - A Hora da Micropolítica. Revista Re-visiones, Madrid, n. 5, 2015.
SONTAG, Susan. Ensaios sobre fotografia. Rio de Janeiro: Editora Arbor, 1981.
PIÇARRA, Maria do Carmo. O Império Contra-Ataca: A Produção Secreta de Propa-ganda Feita por Estrangeiros para Projecção Internacional de “Portugal do Ultramar”. Re-vista Media & Jornalismo v. 16, n. 2, 2016. Ed. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bárbara Bergamaschi Novaes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.