Time Images in Bill Viola: Existential Queries towards Nothingness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.165591

Keywords:

Bill Viola, Martin Heidegger, Keiji Nishitani, Finitude, Nothingness

Abstract

In this article, we propose an interpretative analysis of selected works by the American artist Bill Viola (b. 1951), aiming at the characterization of time images that have a political dimension resistant to rapid obsolescence and late capitalism. Especially, we seek to show that, through his works, Viola evokes anguish in the face of finitude; therefore, his time images query us towards the nothingness of existence. Following this interpretative line, we propose an approximation of his poetics to aspects of the philosophy of Martin Heidegger, mainly the concept of “being-toward-death”, and of Keiji Nishitani, with the notion of “field of emptiness”, as well as mobilize some considerations from Gilles Deleuze, Shuichi Kato, John Hanhardt, and Elizabeth ten Grotenhuis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Albuquerque de Almeida, Universidade de São Paulo (USP), Brazil

    Fernanda Albuquerque de Almeida é doutora em Estética e História da Arte pela Universidade de São Paulo (USP). Membro do Grupo de Estudos em Estética Contemporânea, coordenado pelo Prof. Ricardo Fabbrini e vinculado ao departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. Atua na área de estética e filosofia da arte contemporânea, com ênfase nas possíveis relações entre artes visuais, cinema e novas mídias.

References

ALMEIDA, Fernanda Albuquerque de. Imagens de tempo nas poéticas tecnológicas de Harun Farocki, Bill Viola e Anthony McCall. 2019. Tese (Doutorado em Estética e História da Arte). Programa de Pós-Graduação

Interunidades em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

DALLMAYR, Fred. Nothingness and Sunyata: A Comparison of Heidegger and Nishitani. Philosophy East and West, n. 42, University of Hawai’i Press, 1992, pp. 37-48.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1. A imagem-movimento. (1983). São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2. A imagem-tempo. (1985). São Paulo: Editora Brasiliense, 2013.

DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

FLORENTINO NETO, Antonio. Recepção e diálogo: Heidegger e a filosofia japonesa contemporânea. Natureza Humana, 10(1), 2008, pp. 147-160.

GROTENHUIS, Elizabeth Ten. Something Rich and Strange: Bill Viola’s Uses of Asian Spirituality. In: TOWNSEND, Chris. The Art of Bill Viola. London: Thames & Hudson, 2004, pp. 160-179.

HANHARDT, John G. Bill Viola. (2015). / Kira Perov (ed.). São Paulo: Sesc Edições, 2018.

HEIDEGGER, Martin. Que é metafísica? In HEIDEGGER, Martin. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Nova Cultural, 1999, pp. 223-261.

HEIDEGGER, Martin. De uma conversa sobre a linguagem entre um japonês e

um pensador. (1953-1954). In HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem.

Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Editora Universitária São Francisco, 2008a, pp. 71-120.

HEIDEGGER, Martin. A questão da técnica. In HEIDEGGER, Martin. Ensaios e conferências. (1949). Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2008b, pp. 11-38.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. (1927). Campinas: Editora da Unicamp; Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

HEINE, Steven. Philosophy for an ‘Age of Death’: The Critique of Science and Technology in Heidegger and Nishitani. Philosophy East and West, n. 40, University of Hawai’i Press, 1990, pp. 175-191.

KATO, Shuichi. Tempo e espaço na cultura japonesa. (2007). São Paulo: Estação Liberdade, 2012.

MARRA, Michael. Modern Japanese Aesthetics: A Reader. Honolulu: University of Hawai’i Press, 1999.

MATSUMARU, Hisao. O pensamento de Nishitani e o Budismo. In NETO, Antonio Florentino; JR. Oswaldo Giacoia. Budismo e filosofia em diálogo. Campinas, SP: Editora Phi, 2014, pp. 11-37.

MICHELAZZO, José Carlos. Ser e Sunyata: os caminhos ocidental e oriental para a ultrapassagem do caráter objetificante do pensamento. In: LOPARIC, Zeljko. (Org.) A Escola de Kyoto e o perigo da técnica. Campinas: DWW Editorial, 2008, pp. 75-96.

NISHIDA, Kitaro. Ensaio sobre o bem. (1911). Campinas: Editora Phi, 2016.

NISHITANI, Kenji. Religion and Nothingness. Los Angeles: University of California Press, 1983.

SAKAI, Kazuya. O teatro Nô. (1968). Afro-Ásia, n. 10-11, 1970, pp. 137-157.

VIOLA, Bill. O som da linha de varredura. (1995). Cadernos de subjetividade, n. 11, 2003, pp. 53-70.

WERLE, Marco Aurélio. A angústia, a morte e o nada em Heidegger. Trans/Form/Ação, n. 26, 2003, pp. 97-113.

FILMES

KIDEL, Mark. Bill Viola: The Eye of the Heart. BBC, 2003, 59’06”.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Almeida, F. A. de. (2020). Time Images in Bill Viola: Existential Queries towards Nothingness. ARS, 18(40), 237-288. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.165591