Revisiting the Historical Trajectory of the “Dr. João Barbosa Rodrigues” Botanical Museum at the São Paulo Botanical Garden

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-02672024v32e18

Keywords:

Small museums, Natural history, Botanical exhibition, Inclusive society, Social equity

Abstract

This study delves into the historical journey of the “Dr. João Barbosa Rodrigues” Botanical Museum, a space of memory located within the São Paulo Botanical Garden. It discusses its historical origins and material, institutional, and contextual transformations up to the present day. This space has seen advancements, setbacks, challenges, and potentialities as a small museum of natural history. It has undergone three reconfigurations of its physical and internal structures, gradually modernizing its museum concept while retaining its identity as a museum with a unified focus on botany. It reopened in early 2020 and is currently operating within a subtle boundary established between the public and private sectors due to the concession of the São Paulo Botanical Garden’ operation to private initiatives, although it remains under public control. In this renewed museum, one can observe its contribution as a space of social responsibility, imbued with meanings and functions that evoke imagery by its memory spaces related to the concerns of its founder, the botanist Frederico Carlos Hoehne. Over its 80 years of existence, this museum has evolved from a neutral space to one engaged in the conservation of nature and contemporary environmental issues. Its exhibition now contextualizes these themes, becoming a narrative museum that responds to everchanging local challenges. Its pedagogical role is vital in an inclusive and equitable society, promoting education and learning. The museum constitutes a contemporary space, transcending its traditional functions of preservation, conservation, and research, serving society by educational initiatives on botany, nature conservation, and environmental sustainability.

Downloads

Author Biography

  • Erico Fernando Lopes Pereira Silva, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Graduado em Ciências Biológicas e mestre em Ecologia e Recursos Naturais, ambos pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutor em Biologia Vegetal pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e pós-doutor em Ecologia de Ecossistemas pelo Centro de Estudios Ambientales del Mediterráneo da Espanha (Ceam/Espanha) e pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente  é doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação na Faculdade de Educação da USP, na área de Educação Científica, Matemática e Tecnológica. E-mail: candeya@gmail.com e erico.ps@usp.br.

References

Fontes impressas

HOEHNE, Frederico Carlos; KUHLMANN, Moysés; HANDRO, Oswaldo. O Jardim Botânico de São Paulo. São Paulo: Departamento de Botânica do Estado, 1941.

HUYSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

RÚSSIO, Waldisa. L’interdisciplinarité em muséologie. Museological, 1981.

RÚSSIO, Waldisa. Texto III. In: ARANTES, Antonio Augusto (org.). Produzindo o passado: estratégias de construção do patrimônio cultural. São Paulo: Brasiliense, 1984. p. 59-78.

SECRETARIA DA AGRICULTURA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Guia do Jardim Botanico (Água Funda), s.d. Livros, artigos e teses.

CERATI, Tania Maria. Jardins Botânicos e a Biodiversidade. Instituto de Botânica – IBt. Programa de Pós Graduação em Biodiversidade Vegetal e Meio Ambiente. Curso de Capacitação de monitores e educadores. São Paulo, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3RFjM4H. Acesso em: 24/06/2024.

COGAN, Andréa. Plano museológico e estratégias de sustentabilidade para museus: estudo de caso – o Museu Histórico Municipal de Dois Irmãos, Rio Grande do Sul, Brasil. 2012. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Bens Culturais) – Centro Universitário La Salle, Canoas, 2012.

COSTA, Luíza Teixeira; HIRAO, Yasmin Vidal; ZAHER, Erika Hingst. Ilustrações no vitral do Museu do Instituto de Botânica de São Paulo. Cadernos de História da Ciência, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 186-208, 2016. DOI: 10.47692/cadhistcienc.2016.v12.33862.

DIAS, Fernanda. O desenvolvimento cognitivo no processo de aquisição de linguagem. Letrônica, Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 107-119, 2010.

FALK, John Howard; DIERKING, Lynn Diane. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Lanham: Alta Mira Press, 2000.

FLEMING, David. Positioning the museum for social inclusion. In: SANDELI, Richard (ed.). Museums, society, inequality. Abingdon: Routledge, 2002. p. 233-244.

FRANCO, José Luiz de Andrade; DRUMMOND, José Augusto. Frederico Carlos Hoehne: viagens e orquídeas. História Revista, Goiânia, v. 12, n. 2, p. 317-351, 2007. DOI: 10.5216/hr.v12i2.5473.

GONÇALVES, Janice. Lugares de memória, memórias concorrentes e leis memoriais. Revista Memória em Rede, Pelotas, v. 7, n. 13, p. 15-28, 2015. DOI: 10.15210/rmr.v7i13.6265.

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museum education: past, present and future. In: MILES, ROGER; ZAVALA, Lauro (ed.). Towards the museum of the future: New European perspectives. Abingdon: Routledge, 1994. p. 133-146.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 9-42, 1994. DOI: 10.1590/S0101-47141994000100002.

MOLIDA, Ariel de Andrade; NORDER, Luiz Antonio C. A contribuição de FC Hoehne (1882-1959) para o pensamento agroambiental brasileiro. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 70-80, 2014. DOI: 10.53727/rbhc.v7i1.232.

OLIVEIRA, Genoveva. O museu como um instrumento de reflexão social. MIDAS, [s. l.], n. 2, p. 1-15, 2013. DOI: 10.4000/midas.222.

PACYGA, Dominic A. Chicago: City of the Big “Little” Museums. Journal of American Ethnic History, Champaign, v. 28, n. 3, p. 55-65, 2009.

POULOT, Dominique. Le musée d’histoire en France entre traditions nationales et soucis identitaires. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 293-316, 2007. DOI: 10.1590/S0101-47142007000200021.

ROCHA, Yuri Tavares. Dos antigos ao atual Jardim Botânico de São Paulo. 1999. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

SALAZAR, Daniela. O lugar da performance artística no museu: memórias, presenças e ausências. Sinais de Cena, Lisboa, n. 4, p. 159-173, 2020. DOI: 10.51427/cet.sdc.2020.0013.

SANDELL, Richard. Museums and the Combating of Social Inequality: roles, responsibilities, resistance. In: WATSON, Sheila (ed.). Museums and their Communities. Abingdon: Routledge, 2007. p. 95-113.

SOARES, Brunemberg Silva; PEIXOTO, José Adelson Lopes. O Museu Xucurus de História, Artes e Costumes como recurso didático para o ensino da história de Palmeira dos Índios/AL. Campiô – Revista de Estudos Indígenas de Alagoas, Arapiraca, v. 2, n. 1, p. 4-19, 2023. DOI: 10.48017/rc.v2i1.425.

TRINDADE, Silvana Cançado. Planejamento museológico. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Cultura; Superintendência de Museus e Artes Visuais de Minas Gerais, 2010.

Sites

HOEHNE, Frederico Carlos. Álbum da secção de botânica do Museu Paulista e suas dependências, etc. São Paulo: Imprensa Methodista, 1925. Disponível em: https://www.biodiversitylibrary.org/item/226851#page/5/mode/1up. Acesso em: 24/06/2024.

Published

2025-01-29

Issue

Section

Museums

How to Cite

SILVA, Erico Fernando Lopes Pereira. Revisiting the Historical Trajectory of the “Dr. João Barbosa Rodrigues” Botanical Museum at the São Paulo Botanical Garden. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 32, p. 1–27, 2025. DOI: 10.11606/1982-02672024v32e18. Disponível em: https://journals.usp.br/anaismp/article/view/217206.. Acesso em: 11 apr. 2025.