Alternate modernisms in black and white

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i82p277-283

Keywords:

Rafael Cardoso, modernism, modernity

Abstract

Critical review of the work “Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945”, by Rafael Cardoso, published by Companhia das Letras in 2022. The main objectives of the book, the sources used, and theses defended are presented, inserting author and work in the historiographical debates. In the review, special attention is devoted to the notions of modernity and modernism developed by Cardoso.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Brancato, Universidade Estadual de Campinas

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Estadual de Campinas (PPGH-Unicamp) e bolsista Fapesp (19/08063-8). Sua tese versa sobre a trajetória artística do pintor Helios Seelinger (1878-1965), sob orientação do Prof. Jorge Coli. É especialista em arte e crítica de arte no Brasil entre os séculos XIX e XX.

References

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. (Org.). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CARDOSO, Rafael. The Problem of Race in Brazilian Painting, c. 1850-1920. Art History, v. 38, n. 3, 2015, p. 488-511. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8365.12134.

CARDOSO, Rafael. Forging the Myth of Brazilian Modernism”. In: SILVER, Larry Silver; TERRACIANO, Kevin. (eds.). Canons and Values: Ancient to Modern. Los Angeles: Getty Publications, 2019a.

CARDOSO, Rafael. White Skins, Black Masks: Antropofagia and the Reversal of Primitivism. In: FLECK•NER, Uwe; TOLSTICHIN, Elena. (eds.). Das verirrte Kunstwerk: Bedeutung, Funktion und Manipulation von “Bilderfahrzeugen” in der Diaspora. Berlin: De Gruyter, 2019b.

CARDOSO, Rafael. Modernity in Black and White: Art and Image, Race and Identity in Brazil, 1890-1945. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. 282 p. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108680356.

CARDOSO, Rafael. Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. 372 p.

CHIARELLI, Tadeu. De Anita à academia: para repensar a história da arte no Brasil. Novos estudos CEBRAP, n. 88, 2010, p. 113-132.

COLI, Jorge. Como estudar a arte brasileira do século XIX? São Paulo: Senac, 2005.

FABRIS, Annateresa. Modernismo: nacionalismo e engajamento. In: AGUILAR, Nelson. (Org.). Bienal Brasil século XX. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1994.

GOMES, Angela Maria de Castro. Essa gente do Rio...: modernismo e nacionalismo. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1999.

LINS, Vera. Gonzaga Duque: e a estratégia do franco-atirador. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1991.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Modernismo e barbárie no Brasil. Figura: Studies on the Classical Tradition, v. 9, n. 1, 2021, p. 181-186. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/figura/article/view/15762. Acesso em: 21 abr. 2022.

PEREIRA, Sonia Gomes. Arte, ensino e Academia: estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Mauad/Faperj, 2016.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Modernismo brasileiro: entre a consagração e a contestação. Perspective, n. 2, 2013, p. 1-17. DOI: https://doi.org/10.4000/perspective.5539.

VELLOSO, Mônica Pimenta. Modernismo no Rio de Janeiro: Turunas e quixotes. Rio de Janeiro, Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996.

Published

2022-08-23

Issue

Section

Book Reviews

How to Cite

Brancato, J. (2022). Alternate modernisms in black and white. Revista Do Instituto De Estudos Brasileiros, 1(82), 277-283. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i82p277-283