Zemlinsky's The Chalk Circle: Artifice, Fairy-tale and Humanity
DOI:
https://doi.org/10.11606/rm.v10i0.61755Resumo
This study is primarily concerned with the background to "DerKreidekreis", Zemlinsky's setting of a Chinese drama by Alfred Henschke (pen name 'Klabund', 1890-1928). This was the last of Zemlinsky's stage works to be performed during his lifetime. Indeed, it was the last to be performed anywhere (apart from a solitary production at Nuremberg in 1955) until the slow revival of interest in his music. In terms of scholarship, Horst Weber's monograph, published in 1974, was the first landmark in this process, as well as the first-ever biography and academic study of Zemlinsky in any language. Unlike Schreker, who benefited
from three biographies by the time he was 43, Zemlinsky was given only a special issue of the Prague music journal Auftakt for his fiftieth birthday in 1921. A year later the Universal Edition house journal Ausbruch published three short tributes to Zemlinsky as composer (by Franz Werfel) as conductor (by Heinrich Jalowetz) and as teacher (by Erich Korngold) - certainly a distinguished trio. But the general accounts of contemporary music of the time, such as those by Rudolf Louis, Oscar Bie, H. J. Moser and Adolf Weissmann either refer fleetingly to Zemlinsky or ignore him altogether.
Downloads
Os dados de download ainda não estão disponíveis.
Downloads
Publicado
1999-12-06
Edição
Seção
Artigos
Licença
Copyright (c) 1999 Robert Blackburn
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a CC Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Como Citar
Zemlinsky’s The Chalk Circle: Artifice, Fairy-tale and Humanity. (1999). Revista Música, 10, 93-119. https://doi.org/10.11606/rm.v10i0.61755