BICYCLE AS A SUSTAINABLE URBAN TRANSPORTATION MODAL IN THE CITY OF SÃO PAULO: THE STUDY CASE OF NORTH-SOUTH TRAIL

Authors

  • Carme Machí
  • Marcela Alonso FAU-USP
  • Valéria Ruchti

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-2275.v1i10p34-60

Keywords:

Urban Mobility, Green Infrastructure, Quality of Life

Abstract

During the urban development of the City of São Paulo, it has been assigned a dominant role to the car as a priority in modal urban mobility system, a fact that caused damages to the environment, disqualification of public spaces and marginalization of the pedestrian in the urban environment. Until not long ago, the city of São Paulo had never experienced such a high increase in the representation of bicycles as a transportation mean. According to the Research of Origin and Destination, carried by the Companhia do Metropolitano de São Paulo - Metro between 1997 and 2007, the utility bicycle trips inside the city increased by 200%. In this context, the present work evaluates the alternative of integrating the use of bicycles to the urban mobility system of São Paulo as one of the possible solutions to the problems previously discussed and explore the feasibility of these programs as a way of dealing with the problems of the urban landscape, by using the Green Infrastructure as a guiding concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carme Machí
    Arquiteta Urbanista pela UPV-Valencia, Mestre em Urbanismo e Estrategia Territorial pelas Faculdades de UPC-Barcelona, IUAV-Venice,KU-Leuven.
  • Marcela Alonso, FAU-USP

    Arquiteta e Urbanista pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Pós Graduada em “Diseño y Arquitectura en el Marco de la Cooperación Internacional” pela Escola Superior de Disseny Elisava/Espanha e Cujae/Cuba e
    Especialista em Sustentabilidade das Edificações pela Universidade Presbiteriana Mackenzie

  • Valéria Ruchti
    Arquiteta e Urbanista pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela FAUUSP. Atuação e docência na área de arquitetura e urbanismo, história e paisagismo.

References

ALCORTA, Arturo. A história da bicicleta no Brasil. São Paulo, 2014. Disponível em: <http://www.escoladebicicleta.com.br/historiabicicletaBrasilA.html>. Acesso em: 24 Abril 2015.

BÉLANGER, Pierre. ‘Redefining Infrastructure’. In: MOSTAFAVI, Mohsen; DOHERTY, Gareth. ‘Ecological Urbanism’. Graduate School of Design, Harvard University, p.332-349. 2011.

CET (Companhia de Engenharia de Tráfego). Bicicleta: Infraestrutura da cidade. Disponível em: <http://www.cetsp.com.br/consultas/bicicleta/infraestrutura-da-cidade.aspx> Acesso em: 07 maio 2015.

CETESB (Companhia de Tecnologia de Saneamento Ambiental). Próclima - gases de efeito estufa. Disponível em: 10 07 2014.

<http://www.cetesb.sp.gov.br/mudancas-climaticas/proclima/Efeito%20Estufa/9-Gases%20do%20Efeito%20Estufa>. Acesso em: 13 maio 2013.

CICLO VIVO. SP pode ter marginal subterrânea e parque linear no rio Tietê. 10 set. 2013. Disponível em: <http://ciclovivo.com.br/noticia/sp-pode-ter-marginal-subterranea-e-parque-linear-no-rio-tiete> Acesso em: 13 maio 2013.

DUANY, Andres; PLATER-ZYBERK, Elizabeth, JEFF, Speck. SuburbanNation: The RiseofSprawlandthe Decline ofthe American Dream. North Point Press, 2010, p. 88-94.

EL PAÍS. Brasil. Justiça acata pedido e paralisa construção de ciclovias em São Paulo.19 Março 2015. Disponível em: <http://brasil.elpais.com/brasil/2015/03/19/politica/1426796542_323361.html>. Acesso em 12 Maio 2015.

EXAME.com.Ciclovia de 70 mil quilômetros ligara 43 países europeus. 07 set 2014. Disponível em: <http://exame.abril.com.br/mundo/noticias/ciclovia-de-70-mil-quilometros-ligara-43-paises-europeus>. Acesso em 13 Maio 2015.

FLATOUT- CONTESINI, Leonardo. Para incentivar vendas de carros, governo estuda mudanças no Código Civil.Disponível em: <http://www.flatout.com.br/para-incentivar-vendas-de-carros-governo-estuda-mudancas-no-codigo-civil/.>.

Acesso em: 13 Maio 2015.

FOLHA DE SÃO PAULO. RODRIGUES, Artur. Ministério Público entra com ação na Justiça para barrar ciclovias em SP. Cotidiano. 18 Março 2015. Disponível em:

<http://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2015/03/1604710-promotoria-entra-com-acao-para-barrar-ciclovias-em-sp.shtml>. Acesso em: 11 Maio 2015.

FOLHA DE SÃO PAULO. ROLNIK, Raquel. Cidades, bicicletas e protestos. São Paulo, 15 Abril 2015. Disponível em:

<http://www1.folha.uol.com.br/colunas/raquelrolnik/2015/04/1612747-cidades-bicicletas-e-protestos.shtml>. Acesso em 22 abril 2015.

FRANCO, Maria de Assunção Ribeiro. Planejamento ambiental para a cidade sustentável. São Paulo: Annablume: FAPESP, 2000.

HART, Stanley; SPIVAK, Alvin. The Elephant in theBedroom: AutomobileDependenceandDenial. Pasadena, California, 1993, p. 122. New Paradigm Books.

JOVEM PAN ONLINE. VICARI, Bruno. Passeatas de ciclístas pelados na Av. Paulista - Jovem Pan. 16 06 2008. Disponível em: <https://www.google.com.br/#q=%E2%80%98Passeatas+de+cicl%C3%ADstas+pelados+na+Av.+Paulista%E2%80%99>. Acesso em: 15 maio 2015.

LANGRENEY, Brigitte; RIOLI, Regina Q.B. Recuperação de Córregos Urbanos da Barra Funda como Contribuição para a Mobilidade Sustentável. In: Revista LabVerde. nº 6, v.5, p. 118-140, 2012. Disponível em: < http://www.revistas.usp.br/revistalabverde/article/view/61510> Acesso em: 15 de Abril 2015.

MAGALHÃES, Aurélio. Ciclovias na Coréia do Sul. Disponível em:

<https://atmagalhaes.wordpress.com/2015/02/09/ciclovias-na-coreia-do-sul/> Acesso em: 08 maio 2015.

MALATESTA, Maria Emelina B. A História dos estudos de bicicleta na CET. São Paulo: Companhia de Engenharia de Tráfego. 2012, p. 58 – (Boletim Técnico da CET, 50).

MALATESTA, Maria Ermelina B. A bicicleta nas viagens cotidianas do Município de São Paulo. São Paulo, 2014, pp. 15-30, 67, 230. Tese (Doutorado na área de Planejamento Urbano e Regional). FAU-USP.

MALATESTA, M. E. B. A bicicleta nas viagens cotidianas do Município de São Paulo. São Paulo, 2014, p. 25-6, Tese (Doutorado na área de Planejamento Urbano e Regional). FAU-USP.

MONTANER, Josep Maria. Depois do movimento moderno. Barcelona, Gustavo Gili, 2001.

NEW YORK (Cidade). The GreenwayPlan for New York City. New York, 1998.

NL CYCLING. HowtheDutchgottheircycle paths. 09 Outubro 2011. In THISBIG CITY.

NOBRE, Eduardo. A. C. A atuação do Poder Público na construção da cidade de São Paulo: a influência do rodoviarismo no urbanismo paulistano. In: SEMINÁRIO de História da Cidade e do Urbanismo, 11, 2010, Vitória. Anais do XI Seminário de História da Cidade e do Urbanismo. Vitória: UFES, 2010.

O ESTADO DE SÃO PAULO. RIBEIRO, Bruno. Prefeitura quer 16 mil vagas para bikes até 2016. Caderno Metrópole. 19 Março 2015.

O ESTADO DE SÃO PAULO. RIBEIRO, Bruno.Deixar a bike na rua exige uso corrente e de tranca em U. Caderno Metrópole. 19 Março 2015.

PREFEITURA DE SÃO PAULO. Uso diário da bicicleta como meio de transporte cresce 50% em 2014. São Paulo, 19, set. 2014. Disponível em:

<http://www.capital.sp.gov.br/portal/noticia/3728> Acesso em: 07 maio 2015.

PREFEITURA DE SÃO PAULO. Plano de Mobilidade de São Paulo: Modo bicicleta. Disponível em: <http://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/chamadas/planmobsp-rev002_ 1428005731.pdf> Acesso em: 07 maio 2015.

PROTOCOLO DE KYOTO. Campanha Energia. Green Peace. O Protocolo de Kyoto. Disponível em: <http://www.greenpeace.org.br/clima/pdf/protocolo_kyoto.pdf>

Acesso em: 14 maio 2015.

PUGLIESE, Philip. Complete Streets providealltheelementsof multimodal Transportation. In: 19th NATIONAL TRAILS SYMPOSIUM. Chattanooga, Nov. 2008., p. 4. Disponível em: <http://www.americantrails.org/resources/trans/completestreets08.html>. Acesso em: 26 Abril 2015.

RODRIGUES, Igor. São Paulo e a guerra das ciclovias. 19 Setembro 2014. Disponível em: <http://thisbigcity.net/pt-br/sao-paulo-e-a-guerra-das-ciclovias/>. Acesso em 11 Maio 2015.

SÃO PAULO ABERTA. Contador de Ciclistas em Teste. Disponível em: <http://saopauloaberta.prefeitura.sp.gov.br/index.php/iniciativa/contador-de-ciclistas/>. Acesso em: 14 maio 2015.

TAIYAB, Nadaa. Transportation in Mega-Cities: A local issue, a global question. In: The Frederick S.Pardee Center for theStudyoftheLonger-Range Future, p.8, nov 2008. Boston University.

TEISEN, Thaís. Bikes e ônibus ganham prioridade em Plano de Mobilidade Urbana de SP. Redação Ciclo Vivo. Disponível em: <http://ciclovivo.com.br/mobile/noticia/bikes-e-onibus-ganham-prioridade-em-plano-de-mobilidade-urbana-de-sp-10490>. Acesso em: 20 de abril 2015.

THE GREENEST POST. MIWA, Jessica. Coréia do Sul produz energia solar. Disponível em: <http://www.thegreenestpost.com/na-coreia-do-sul-ciclovia-produz-energia-solar/> Acesso em: 08 maio 2015.

THISBIG CITY. RODRIGUES, Igor. São Paulo e a guerra das ciclovias. 19 Setembro 2014. Disponível em: <http://thisbigcity.net/pt-br/sao-paulo-e-a-guerra-das-ciclovias/>. Acesso em 11 Maio 2015

VACCARI, Lorreine Santos; FANINI, Valter. ‘Mobilidade Urbana’. Série de Cadernos Técnicos, Conselho Regional de Engenharia, Arquitetura e Agronomia do Paraná (CREA-PR), Paraná, 2011. 44p.

VANCOUVER (Cidade). Greenest City ActionPlan. Vancouver, 2014. 53p.

Published

2015-08-31

How to Cite

BICYCLE AS A SUSTAINABLE URBAN TRANSPORTATION MODAL IN THE CITY OF SÃO PAULO: THE STUDY CASE OF NORTH-SOUTH TRAIL. (2015). Revista LABVERDE, 1(10), 34-60. https://doi.org/10.11606/issn.2179-2275.v1i10p34-60