COORDINATION OF KNOWLEDGE PROCESSES IN WEB-BASED DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Josiane Brietzke Porto Universidade do Vale do Rio do Sinos
  • Mírian Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Leonardo Rocha de Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Keywords:

Coordination Mechanisms, Knowledge Management, Web-Based Distance Education, Management of Distance Education Courses.

Abstract

Web-based distance education in Brazil has grown in the amount of students’ enrollment as well as a
share in the undergrad education market. It has an impact over the operational and administrative
challenges for educational institutions and for the professionals involved in providing this service. Those
challenges appear in a variety of aspects, involving individual characteristics, organizational structure and
knowledge processes. This work aims to identify coordination mechanisms and analyze their contribution in
knowledge management for Web-based undergrad education courses. Thus, a qualitative and exploratory
research has been carried out, involving interviews with Web-based distance education experts. Results
taken from this work present the mechanisms that can be used for coordinating this type of course,
distributed into four categories: (i) organizations’ design mechanisms, (ii) working mechanisms, (iii)
technology mechanisms, and (iv) social (interpersonal) mechanisms. Conclusions show the feasibility of the
use of these mechanisms in the reality of Web-based undergrad education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Josiane Brietzke Porto, Universidade do Vale do Rio do Sinos

    Professora na Universidade do Vale do Rio do Sinos (UNISINOS) –
    Porto Alegre-RS, Brasil
    Doutoranda e Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade
    Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
    Especialista em Melhoria de Processos de Software pela Universidade
    Federal de Lavras (UFLA)
    Bacharel em Ciência da Computação pelo Centro Universitário La Salle
    (UNILASALLE)

  • Mírian Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Professora e pesquisadora no Programa de Pós-graduação em Administração da
    Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) –
    Porto Alegre-RS, Brasil
    Pós-doutora no Instituto Superior de Economia e Gestão da Universdade
    Técnica de Lisboa em Portugal
    Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio
    Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio
    Grande do Sul (UFRGS). Graduação em Engenharia Civil pela Pontifícia Universidade
    Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
    E-mail: miriano@pucrs.br

  • Leonardo Rocha de Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Professor e pesquisador no Programa de Pós-graduação em Administração da Pontifícia
    Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) – Porto Alegre-RS, Brasil
    Pós-doutorado na University of Skövde na Suécia
    Ph.D. em Tecnologia da Informação pela Universidade de Salford
    na Inglaterra. Mestre em Engenharia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    (UFRGS). Graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio
    Grande do Sul (UFRGS)

Published

2015-08-21

Issue

Section

Tecnologia da Informação

How to Cite

COORDINATION OF KNOWLEDGE PROCESSES IN WEB-BASED DISTANCE EDUCATION. (2015). REGE Revista De Gestão, 22(2), 275-291. https://journals.usp.br/rege/article/view/102660