“Contra el canon” by Andrea Giunta: a narrative on art history for a world without center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.196254

Keywords:

Latin American art, Vanguard, Periphery, Latin American Art History, Decoloniality

Abstract

Defending the Latin American avant-gardes of the 1940s and 1950s as simultaneous to the European canons is Andrea Giunta's main contribution in the book Contra el Canon. El arte contemporáneo en un mundo sin centro [Against the canon. Contemporary art in a world without center, own transl], launched in 2020 in Argentina. The author goes further, stating that admitting the Latin American artistic avant-gardes as simultaneous with the European ones allows us to focus on what is specific in each Latin American movement. This way of reflecting on the Latin American avant-gardes favors the perception of the specificities of these artistic phenomena, such as the name that Latin American artists gave to their productions, instead of using terminologies created in Europe. The analytical model proposed by Giunta stops conceiving the Latin American avant-gardes as peripheral or derived from the European avant-gardes and thus destroys the hierarchy that conventionally imposed itself on the analysis process based on the binomial center and periphery. The author establishes her analyzes of the historiography of art based on the interdisciplinarity that merges knowledge of history, sociology, politics and specific knowledge of artistic languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Simone Rocha de Abreu, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, atua nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais e na Pós-graduação profissional em Artes, é pós-doutora em Artes pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP - SP). E-mail: simone.rocha.abreu@ufms.br

References

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo, 1990.

GARCÍA, María Amalia. El arte abstracto: Intercambios Culturales entre Argentina y Brasil. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2011.

GIUNTA, Andrea. Vanguardia, internacionalismo y política. Arte Argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2001.

GIUNTA, Andrea. “Adiós a la periferia. Vanguardias y neovanguardias en el arte de América Latina” / “Farewell to the Periphery”. In: Gabriel Pérez-Barreiro (ed.), La invención concreta, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2013, p. 105-117.

GIUNTA, Andrea. Feminismo y Arte Latinoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2018.

GIUNTA, Andrea. Contra el Canon. El arte contemporáneo en un mundo sin centro. Formato digital. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2020.

MASSI, Luciana; AGOSTINI, Gabriela; NASCIMENTO, Matheus Monteiro. A Teoria dos Campos de Bourdieu e a Educação em Ciências: Possíveis Articulações e Apropriações. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência: v.21 jan. - dez, 2021 https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u383411

PALERMO, Zulma. Alternativas locais ao globocentrismo. Revista Epistemologias do Sul (Giro decolonial II: Gênero, raça, classe e geopolítica do conhecimento), v. 3 n. 2 [2019], 10 ago. 2020, p.88-99, Disponível em : https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/view/2472, Acesso em:14 fev. 2022.

SARLO, Beatriz. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión,1988.

Published

2022-10-12

How to Cite

Abreu, S. R. de. (2022). “Contra el canon” by Andrea Giunta: a narrative on art history for a world without center. Brazilian Journal of Latin American Studies, 21(43), 252-264. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.196254