The background of information on school dropout in vocational education in ArgentinaCATION IN ARGENTINA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.161974

Keywords:

School Dropout, High School, Argentina, Vocational Education, Technical High School

Abstract

In order to contribute to the analysis of the problem of dropout in the vocational education in Argentine, this paper presents the national educational statistical data for this level of education in 2015, which are discussed in relation to the quality of the data obtained and disaggregated by modality (technical and non-technical), gender and type of offer (private and public). The discussion of quantitative data is based on literature on dropout and 18 interviews from managers of educational information and the technical-professional education modality in the country. It was found that are still in the process of development information systems capable of bringing the school dropout measure and what is the real influence of school factors associated with it. Without systematized information, the discourse around the factors associated with school dropout can work in favor of historical rooting preconceptions about the technical secondary school - such as its selective mandate and gender issues - influencing the discourse on the initiatives thought or denied to combat school dropout in secondary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Denise Bianca Maduro Silva, Universidade federal de Minas Gerais

    PhD in Education from the Latin American Doctorate in Education at UFMG. Master in Social Sciences with Education Guidance from FLACSO / Argentina. Pedagogue by UFMG. Technician in Educational matters at the Extension Dean of UFMG. Emaildenisebianca@ufmg.br

  • Fabrício Aparecido dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

    Post-doctorate in Physics (ICEX / UFMG), PhD in Physics Applied to Molecular Biology at the Institute of Physics of São Carlos (IFSC / USP), Master of Science in Materials Engineering (IFSC / USP) graduated in Physics Applied to Materials Science (UFOP). Email: fabricio.santos@mediconchip.com.br.

References

ARGENTINA. Ley n° 26.206. Ley de Educación Nacional de la Argentina. Sancionada: 14 dez. 2006. Promulgada: 27 dez. de 2006. Buenos Aires. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley_de_educ_nac.pdf >. Acesso em: 13 nov. 2017.

ARGENTINA. Ley nº 26.058. Ley de Educación Técnico Profesional. Sancionada: 7 set. de 2005. Promulgada: 8 set. de 2005. Buenos Aires. Disponível em: <http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley26058.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2017.

ARGENTINA. Ministerio de Educación. Instituto Nacional de Educación Tecnológica. La técnica ganada. Conmemoración de los 10 años de la Ley de Educación Técnico Profesional. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, 2015g, 35p.

ARGENTINA. Ministerio de Educación. Instituto Nacional de Educación Tecnológica. Disponível em: < http://www.inet.edu.ar/index.php/institucional/historia/ >. Acesso em: 01 dez. 2017.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in Late Modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press , 1999, 168 p.

CRESWELL, J. W. Procedimentos qualitativos. In: CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 184-210.

DORE, R.; LÜSCHER, A. Z. C. Política educacional no Brasil: educação técnica e abandono escolar. RBPG, Brasília, supl. 1, v. 8, p. 147-176, dez. 2011.

DUSSEL, I. La escuela media y la producción de la desigualdad: continuidades y rupturas. In: TIRAMONTI, G.; MONTES, N (Comp.). La escuela media en debate: problemas actuales y perspectivas desde la investigación. Buenos Aires: Manantial/FLACSO, 1ª ed. 2009. p. 39-52.

DYE, T. R. Cap. 3: Mapeamento dos modelos de análise de políticas públicas. In: HEIDEMANM, F. G.; SALM, J. F. (Org.) Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemologias e modelos de análise. Brasília: EDU-UNB, 2009.

FANFANI, E. T. Los que ponen el cuerpo: el profesor de secundaria en la Argentina actual. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, p. 37-76, 2010.

FRITSCH, R.; VITELLI, R.; ROCHA, C. Para que jovens? Que políticas? – perfil de alunos ingressantes no ensino médio e políticas educacionais. In: DORE, R.; ARAÚJO, A. C; MENDES, J. S. (Org.). Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília: Instituto Federal de Brasília, 2014. 131-162.

HALL, P. A.; TAYLOR, R. C. R. As três versões do neo-institucionalismo. Lua Nova, n. 58, p. 193-223, 2003.

IMMERGUT, E. O núcleo teórico do novo institucionalismo. Tradução de Paulo Cézar Nascimento. In: SARAIVA, E.; FERRAREZI, E. Políticas Públicas. Coletânea v. 1, p. 155-195, 2007.

LAPLANTE, M. D. A epidemia da evasão escolar nos Estados Unidos: estratégias com impacto sobre a melhoria dos índices de formação e de oportunidades para manter viva a luta para acabar com a epidemia da evasão escolar. In: DORE, R.; ARAÚJO, A. C; MENDES, J. S. (Org.). Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília: Instituto Federal de Brasília, 2014. p. 437- 462.

LEGARD, R.; KEEGAN, J.; WARD, K. In-depth interviews. In: RITCHIE, J.; LEWIS, J. (Org.). Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. London: Sage, 2003. p. 138-169.

MADURO SILVA, D. Estudo comparado sobre evasão escolar na educação profissional – Brasil e Argentina. 2018, 344p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

NARODOWSKI, M. El abandono en la escuela media en la Argentina (2004-2014). Buenos Aires: I+E Instituto de Investigación y Educación Económica, 2016. Mimeografado.

OTERO, A. Educación técnico profesional, política y gestión de la modalidad para el caso argentino. In: DORE, R.; ARAÚJO, A. C; MENDES, J. S. (Org.). Evasão na educação: estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília: Instituto Federal de Brasília, 2014. p. 57-76.

OTERO, A. Escuela media y abandono escolar en Argentina: aproximaciones a un debate pendiente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000300008>. Acesso em: 17 nov. 2017.

SANTOS, T. A. Evasão e permanência na educação profissional técnica de nível médio do PRONATEC no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. 2017. 231 f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Belo Horizonte, 2017.

SEOANE, V. Experiencias de jóvenes mujeres de escuelas técnicas en la producción de géneros, sexualidades y disciplinas. In: VILLA, A. I.; MARTÍNEZ, M. E. (Comp.). Relaciones escolares y diferencias culturales, la educación en perspectiva intercultural. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2014a. Cap. 4, p. 103-130.

YIN, R. K. Interviewing. In: YIN, R. K. Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press, 2011. p. 132-142.

Published

2019-12-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Silva, D. B. M., & Santos, F. A. dos. (2019). The background of information on school dropout in vocational education in ArgentinaCATION IN ARGENTINA. Brazilian Journal of Latin American Studies, 18(35), 132-149. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.161974