Mirrors and juxtapositions: the interventions of Paulo Mendes da Rocha, Iole de Freitas, and Olafur Eliasson in the building of the Pinacoteca de São Paulo.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2023.202312

Keywords:

The Pinacoteca de São Paulo, Art installation, Architecture, Spatiality

Abstract

This study describes a comparative analysis of the works of two artists, Iole de Freitas (born in Belo Horizonte in 1945) and Olafur Eliasson (born in Copenhagen in 1967), that are situated in the same space: one of the inner courtyards of Pinacoteca de São Paulo, which underwent restructuring by the renowned modernist architect Paulo Mendes da Rocha (born in Vitória in 1928 and who passed away in São Paulo in 2021) and was completed in 1998. By employing the method of mirroring and juxtaposition, we seek to explore how the interplay of concepts and imagery offers insights regarding the  spatiality composed in the intricate relation between artistic installations and architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paula Nogueira Ramos, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Doutoranda e bolsista CNPq no Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, na área de Projeto, Espaço e Cultura, da Universidade de São Paulo, e mestra em História da Arte Contemporânea e Cultura Visual pela Universidad Complutense de Madrid. Desde 2014, colabora como pesquisadora e educadora na Fundação Bienal de São Paulo e em outras instituições artísticas. Tem experiência em educação e artes visuais, e também trabalha como videoartista. 

  • Luís Felipe Abbud, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Arquiteto paulistano formado pela FAUUSP, e doutorando em design pela mesma instituição. Fundador e diretor criativo do Estúdio Hiper-Real, é professor na Associação Escola da Cidade, e coordenador do projeto demonumenta/FAUUSP. Sua pesquisa investiga as relações entre imagem e espaço resultantes de tecnologias de realidade estendida (XR), e explora o hibridismo dos universos real e virtual proporcionado por dispositivos audiovisuais eletrônicos.

References

ARQUITETURA PAULISTANA, Portal. Pinacoteca: Paulo Mendes da Rocha e Eduardo Colonelli. São Paulo, 2015. Consultado em: https://www. youtube.com/wa t ch? v=L2 u 6 7PEU- S I&t=8 3 7 s

ELIASSON, Olafur; VOLZ, Jochen. Uma entrevista com Olafur Eliasson. In: VOLZ, Jochen (Org.).Seu corpo da obra. Your body of work:/ Olafur Eliasson. São Paulo: Edições SESC SP; Associação Cultural Videobrasil, 2011, p. 383-409.

FILHO, Paulo Venancio (Org.). Iole de Freitas: corpo/espaço. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018.

FREITAS, Iole de. Entrevista com Iole de Freitas. In: OBRIST, Hans Ulrich, Entrevistas brasileiras. v. 1. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018, p. 335-352.

MÜLLER, Fábio. Velha-nova Pinacoteca: de espaço a lugar. Vitruvius, Arquitextos, n. 007.11, ano 1, dez. 2000.

ROCHA, Paulo Mendes da. Entrevista com Paulo Mendes da Rocha. In: OBRIST, Hans Ulrich, Entrevistas brasileiras. vol. 1. Rio de Janeiro: Cobogó, 2018, p. 85-96.

SALZSTEIN, Sônia. et al. Iole de Freitas. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2010. THE DESIGN of Art. In: The Art of Design. Produção de Sarina Roma e Billy Sorrentino. Califórnia: NETFLIX, 2017.

WISNIK, Guilherme. O dentro que é fora. O outro que sou eu. In: VOLZ, Jochen (Org.). Seu corpo da obra. Your body of work: Olafur Eliasson. São Paulo: Edições SESC SP; Associação Cultural Videobrasil, 2011, p. 247-273.

Published

2023-10-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Ramos, P. N. ., & Abbud, L. F. (2023). Mirrors and juxtapositions: the interventions of Paulo Mendes da Rocha, Iole de Freitas, and Olafur Eliasson in the building of the Pinacoteca de São Paulo. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 30(57), e202312. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2023.202312