Process of construction of the guiding dimensions for interactive school projects: the basis in the spatial perception of students with visual impairments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfau.2020.164817

Keywords:

Spatial perception, Spatial interaction, Students with visual impairments, School incusion

Abstract

The theme of this article is the Spatial Perception, investigated from the perspective of school projects focused on students with visual impairment of Elementary School, whose studies started in the Master
course, culminating in the conclusion of a Doctoral Thesis of one of the authors. The objective is to demonstrate part of the process of construction of the Guide System of Interactive Projects, essentially the
structuring of the guiding dimensions of one of its basic structuring elements, Spatial Perception. Focused on its purposes, the research was carried out, under a systemic process, in three steps: Conceptualization,
Structuring and Legitimation, guided by Interaction Design and application of research techniques, such as Content Analysis and Concept Analysis. The Guiding Dimensions, based on multisensory perception are aligned with the proposal of Interactive School Projects, which have as a product, the physical space treated as an Artifact System. The research notes the importance of Spatial Interaction in school projects, proposing results that favor readers interested in the subject and phenomenon addressed. It contemplates the researchers and professionals involved in the planning of school physical spaces, observing the SP as a guideline for school projects that seek to benefit School Inclusion...

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Author Biographies

  • Andrea de Aguiar Kasper, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo

    Pós-Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PosARQ)

  • Vera Lúcia Duarte do Valle Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção.

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP).  Possui graduação em ENGENHARIA INDUSTRIAL pela Universidade Federal de Santa Catarina (1966), mestrado em INDUSTRIAL ENGINEERING - University of Houston System (1972) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995). Atualmente é professor associada II da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Ergonomia, atuando principalmente nos seguintes temas: seguranca industrial, ergonomia, layout, seguranca e projeto de fábrica.

  • Lizandra Garcia Lupi Vergara, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo.

    Professora dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PosARQ) e Engenharia de Produção (PPGEP).  Arquiteta e Urbanista e Engenheira de Segurança do Trabalho, com Mestrado (2001) e Doutorado (2005) na área de Ergonomia pela Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora Associada na Graduação (DEPS) e Pós-graduação (PPGEP) na Engenharia de Produção e Arquitetura (PosARQ) da UFSC. Líder do grupo de pesquisa GMETTA - Grupo Multidisciplinar de Ergonomia do Trabalho e Tecnologias Aplicadas (UFSC-CNPq), e Ergonomista Pesquisadora (nível Senior) certificada pela Associação Brasileira de Ergonomia (ABERGO). Atua como Editora Chefe da Revista Iberoamericana de Engenharia Industrial - IJIE (Iberoamerican Journal of Industrial Engineering). Desenvolve pesquisas nas temáticas: Ergonomia, Saúde e Segurança Ocupacional, Lean-Ergonomics, Tecnologias Assistivas e Envelhecimento Saudável, Arquitetura Inclusiva e Usabilidade.

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Published

2020-05-04

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Kasper, A. de A., Pereira, V. L. D. do V., & Vergara, L. G. L. (2020). Process of construction of the guiding dimensions for interactive school projects: the basis in the spatial perception of students with visual impairments. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 27(50), e164817. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfau.2020.164817