Educationalization of the right to punish

A sociological analysis of the emergence of SINASE (National System of Socio-Educational Assistance)

Authors

  • Vítor Gonçalves Queiroz de Medeiros Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2020.155330

Keywords:

SINASE, Teenage ofende, Punishment, Speech, Human rights

Abstract

Based on the base document, pertinent legislation and state actors' discourses, it is possible to list three disjunctions of SINASE in relation to FEBEM's system: inter-securitization, interdisciplinarization and ethical parameterization of care. Its sum results in an educationalization of the right to punish. This article proposes an analysis of this process in its constitution and its effects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Sérgio. “A experiência precoce da punição.” In: Martins, José de Souza (coord.). O massacre dos inocentes: a criança sem infância no Brasil. São Paulo: Hucitec, 1991.

ALMEIDA, Bruna Gisi. A produção do fato da transformação do adolescente: uma análise dos relatórios utilizados na execução da medida socioeducativa de internação. Revista Plural, v. 24, n. 1, p. 28-53, 2017.

ALVAREZ, Marcos César et al. (2017). A teoria da “Racionalidade Penal Moderna” e os desafios da justiça juvenil: Entrevista com Álvaro Pires. Revista Plural, v. 24, n. 1, p. 124-160, 2017.

ALVAREZ, Marcos César; vinutO, Juliana. O adolescente em conflito com a lei em relatórios institucionais. Pastas e prontuários do “Complexo do Tatuapé” (Febem, São Paulo/SP, 1990-2006). Tempo social, v. 30, n. 1, p. 233-257, 2018.

ALVAREZ, Marcos César. A emergência do Código de Menores de 1927: uma análise do discurso jurídico e institucional da assistência e proteção aos menores. Dissertação (Mestrado em Sociologia). São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 1989.

BRASIL. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo. Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12594.htm> Acessado em: 15/04/2020.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm>. Acessado em: 15/04/2020.

CAPELLA, Ana Cláudia N. Formação da agenda governamental: Perspectivas teóricas. BIB, n. 61, p. 25-52, 2006.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

FOUCAULT, Michel. A Verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU/PUC-RJ, 2005.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2013.

KINGDOM, J. Agendas, alternatives and public policies. New York Longman: New York, 1984.

MEDEIROS, Vítor Queiroz de. Violência e cidadania no Brasil contemporâneo: uma crônica da indistinção. Praça, vol. 1, n. 1, p. 139-153, 2017.

MEDEIROS, Vítor Queiroz de. O autoritarismo como o direito de violar direitos. Justificando. Disponível em: <http://www.justificando.com/2019/02/05o-autoritarismo-como-odireito-de-violar-direitos/>. Acessado em: 02/02/2020.

RIZZINI, Irene. O Século Perdido: Raízes Históricas das Políticas Públicas para a Infância no Brasil. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

SECRETARIA ESPECIAL DE DIREITOS HUMANOS. Anais da III Conferência Nacional dos Direitos de Crianças e Adolescentes. Brasília, 1999.

SECRETARIA ESPECIAL DE DIREITOS HUMANOS. Anais da V Conferência Nacional dos Direitos

de Crianças e Adolescentes. Brasília, 2005.

SECRETARIA ESPECIAL DE DIREITOS HUMANOS. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo

– SINASE. Brasília, 2006.

Published

2020-06-26

How to Cite

Medeiros, V. G. Q. de. (2020). Educationalization of the right to punish: A sociological analysis of the emergence of SINASE (National System of Socio-Educational Assistance). Plural, 27(1), 282-304. https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2020.155330