The meanings of pregnancy in adolescence for young people without a history of pregnancies
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-4327e3114Keywords:
Adolescents, Adolescent pregnancy, MeaningAbstract
In the academic literature there is lack of studies on teenage pregnancy in young people who have not experienced pregnancy. This article aimed to investigate and analyze the meanings of teenage pregnancy for adolescents without a gestation history. The participants were 37 adolescents with no pregnancy history (22 males and 15 females), aged between 12 and 18 years old. The thematic design-story procedure was used as instrument, in which the young individuals were asked to draw “a pregnant adolescent in their Community”. To systematize the data, Bardin’s content analysis was used. Thirteen themes were observed, the most frequent being related to families, relationships and/or friends and very early pregnancies, showing the relevance of these themes for adolescents. It is concluded that teenage pregnancy, in its majority, was seen as disadvantageous, but also as desired by some young individuals, pointing to the ambiguity of the phenomenon.
Downloads
References
Amaral, A. M. S., Santos, D., Paes, H. C. S., Dantas, I. S., & Santos, D. S. S. (2017). Adolescência, gênero e sexualidade: Uma revisão integrativa [Adolescence, gender and sexuality: An integrative review]. Revista Enfermagem Contemporânea, 6(1), 62-67. doi:10.17267/2317-3378rec.v6i1.1114
Araújo, R. L. D., Nóbrega, A. L., Nóbrega, J. Y. L., Silva, G. S., Sousa, K. M. O., Coelho, D. C., & Silva, A. P. (2015). Gravidez na adolescência: Consequências voltadas para a mulher [Pregnancy in adolescence: Consequences for women focused]. Informativo Técnico do Semiárido, 9(1), 15-22. Retrieved from https://www.gvaa.com.br/revista/index.php/INTESA/article/view/3189/2727
Araújo, R. L. D., Rodrigues, E. S. R. C., Oliveira, G. G., & Sousa, K. M. O. (2016). Gravidez na adolescência: Consequências centralizadas para a mulher [Pregnancy in adolescence: Consequences for women focused]. Temas em Saúde, 16(2), 567-587. Retrieved from http://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2016/08/16231.pdf
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo [Content analysis] (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trans.). São Paulo, SP: Edições 70.
Cortês Neto, E. D., Dantas, M. M. C., & Maia, E. M. C. (2015). Benefícios dos projetos sociais esportivos em crianças e adolescentes [The benefits of social sports projects for children and teenagers]. Saúde & Transformação Social, 6(3), 109-117. Retrieved from http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/3561/4489
Dávila-Ramírez, F. A., Fajardo-Granados, D. E., Jiménez-Cruz, C. A., Florido-Pérez, C., & Vergara-Castellón, K. C. (2016). Factores de riesgo psicosocial para embarazo temprano y deserción escolar en mujeres adolescents [Risk psychosocial factors to school dropout and early teenage pregnancy]. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 93-101. doi:10.12804/revsalud14.01.2016.11
Dias, A. C., & Okamoto, M. Y. (2019). Uma leitura psicanalítica da gravidez na adolescência [A psychoanalytic reading of teenage pregnancy]. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 10(1), 190-208. doi:10.5433/2236-6407.2019v10n1p190
Dias, A. C. G., & Teixeira, M. A. P. (2010). Gravidez na adolescência: Um olhar sobre um fenômeno complexo [Adolescent pregnancy: A look at a complex phenomenon]. Paidéia (Ribeirão Preto), 20(45), 123-131. doi:10.1590/S0103-863X2010000100015
Espinosa, B. (1973). Ética. In Os pensadores [The thinkers] (M. S. Chauí, Trans.). São Paulo, SP: Editora Abril. (Original work published 1677).
Esteves, I., Bica, I., Cunha, M., Aparício, G., Ferreira, M., & Martins M. H. (2018). A importância da resiliência e de um suporte social efetivo na vivência da gravidez e maternidade precoces [The importance of resilience and effective social support in the experience of early pregnancy and motherhood]. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, (spe 6), 9-16. doi:10.19131/rpesm.0207
Furlanetto, M. F., Lauermann, F., Costa, C. B., & Marin, A. H. (2018). Educação sexual em escolas brasileiras: Revisão sistemática da literatura [Sexual education in brazilian education: Systematic revision of the literature]. Cadernos de Pesquisa, 48(168), 550-571. doi:10.1590/198053145084
Hochman, B., Nahas, F. X., Oliveira Filho, R. S., & Ferreira, L. M. (2005). Desenhos de pesquisa [Research designs]. Acta Cirúrgica Brasileira, 20(Suppl. 2), 2-9. doi:10.1590/S0102-86502005000800002
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Censo da educação básica 2019: Resumo técnico [Basic education census 2019: Technical summary]. Brasília, DF: INEP/MEC.
Lima, N. R. B., Nascimento, E. G. C., & Alchieri, J. C. (2015). História de vida da mulher: Qual a verdadeira repercussão da gravidez na adolescência? [Life story of women: What is the real impact of pregnancy in adolescence?]. Adolescência & Saúde, 12(1), 57-65. Retrieved from http://adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=476
Macedo, M. M. K., Azevedo, B. H., & Castan, J. U. (2012). Adolescência e psicanálise [Adolescence and psychoanalysis]. In M. M. K. Macedo (Org.), Adolescência e psicanálise: Intersecções possíveis [Adolescence and psychoanalysis: Possible intersections] (2nd ed., pp. 15-54). Porto Alegre, RS: EdiPUCRS.
Ministério da Saúde. DATASUS. (2019). SINASC-Sistema de informações de nascidos vivos [Live birth information system]. Brasília, DF: Autor. Retrieved from http://www2.datasus.gov.br/DATASUS/index.php?area=0205&id=6936&VObj=http://tabnet.datasus.gov.br/cgi/deftohtm.exe?sinasc/cnv/nv
Miura, P. O., Oliveira, A. S., Galdino, E. T., Santos, K. A. M., Costa, M. L., & Costa, G. C. (2018). O ambiente escolar como espaço potencial para adolescente: Relato de experiência [The school environment as potential space for adolescents: Report of experience]. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 13(2), 1-14. Retrieved from http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/2523
Miura, P. O., Tardivo, L. S. L. P. C., & Barrientos, D. M. S. (2017). O sofrimento psíquico das mães adolescentes acolhidas institucionalmente [The psychic suffering of institutionally sheltered adolescent mothers]. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 20(2), 331-348. doi:10.1590/1415-4714.2017v20n2p331-8
Moraes, E. V., Toledo, O. R., David, F. L., Avelino, M. M., & Campos R. N. (2017). Gravidez na adolescência e aborto: Implicações da ausência de apoio familiar [Adolescent pregnancy and abortion: Implications of absence of family support]. Adolescência & Saúde, 14(3), 16-23. Retrieved from http://adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=667
Nery, I. S., Gomes, K. R. O., Barros, I. C., Gomes, I. S., Fernandes, A. C. N., & Viana, L. M. M. (2015). Fatores associados à reincidência de gravidez após gestação na adolescência no Piauí, Brasil [Factors associated with recurrent pregnancy following initial teenage pregnancy in Piauí, Brazil]. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 24(4), 671-680. doi:10.5123/S1679-49742015000400009
Nkhoma, D. E., Lin, C. P., Katengeza, H. L., Soko, C. J., Estinfort, W., Wang, Y. C., ... Iqbal, U. (2020). Girls’ empowerment and adolescent pregnancy: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1664. doi:10.3390/ijerph17051664
Organización Mundial de la Salud. (1977). Necesidades de salud de los adolescentes: Informe de un Comité de expertos de la OMS [Health needs of adolescentes: Report of a Committee of Experts of the WHO]. Ginebra, Suiza: Autor. Retrieved from https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/41156/WHO_TRS_609_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Patias, N. D., & Dias, A. C. G. (2013). Opiniões sobre maternidade em adolescentes grávidas e não-grávidas [Opinions about maternity among pregnant teens and non-pregnant teens]. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 65(1), 88-102. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672013000100007&lng=en&tlng=pt
Pires, R., Pereira, J., Pedrosa, A. A., Vilar, D., Vicente, L., & Canavarro, M. C. (2015). Contributo de fatores individuais, sociais e ambientais para a decisão de prosseguir uma gravidez não planeada na adolescência: Um estudo caracterizador da realidade portuguesa [Contribution of individual, social and environmental factors to the decision to pursue an unplanned pregnancy in adolescence: A study that characterizes the portuguese reality]. Análise Psicológica, 33(1), 19-38. Retrieved from https://eg.uc.pt/bitstream/10316/47009/1/PiresEtAl_2015_An%c3%a1lisePsicol%c3%b3gica_EG_UC.pdf
Santos, C. C., Cremonese, L., Wilhelm, L. A., Castiglioni, C. M., & Ressel, L. B. (2014). Perfil social de adolescentes gestantes e abandono escolar [Social profile of pregnant adolescents and school evasion]. Adolescência & Saúde, 11(3), 71-76. Retrieved from https://cdn.publisher.gn1.link/adolescenciaesaude.com/pdf/v11n3a08.pdf
Santos, K. D., & Motta, I. F. (2014). O significado da maternidade na trajetória de três jovens mães: Um estudo psicanalítico [The meaning of motherhood for three young mothers: A psychoanalytic study]. Estudos de Psicologia (Campinas), 31(4), 517-525. doi:10.1590/0103-166X2014000400006
Taborda, J. A., Silva, F. C., Ulbricht, L., & Neves, E. B. (2014). Consequências da gravidez na adolescência para as meninas considerando-se as diferenças socioeconômicas entre elas [Consequences of teenage pregnancy for girls considering the socioeconomic differences between them]. Cadernos Saúde Coletiva, 22(1), 16-24. doi:10.1590/1414-462X201400010004
Tardivo, L. S. L. P. C. (2007). O adolescente e sofrimento emocional nos dias de hoje [The teenager and emotional distress these days]. São Paulo, SP: Vetor.
Trinca, W. (1984). Diagnóstico psicológico: A prática clínica [Psychological diagnosis: Clinical practice]. São Paulo, SP: EPU.
Trinca, W., & Tardivo, L. S. L. P. C. (2010). Desenvolvimentos do procedimento de desenhos-estórias (D-E). In J. A. Cunha, Psicodiagnósticos-V [Psychodiagnostics-V] (pp. 429-438). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Trindade, Z., Cortez, M. B., Dornelas, K., & Santos, M. (2019). First-time fathers: Demand for support and visibility. Saúde e Sociedade, 28(1), 250-261. doi:10.1590/s0104-12902019170892
United Nations Population Fund. (2013). Adolescent pregnancy: A review of the evidence population and development. New York, NY: UNFPA. Retrieved from http://www.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/ADOLESCENT%20PREGNANCY_UNFPA.pdf
United Nations Population Fund. (2019). World population dashboard. Retrieved from https://www.unfpa.org/data/world-population/BR
Vaisberg, T. M. J. A. (1997). Investigação de representações sociais. In W. Trinca (Org.), Formas de investigação clínica em psicologia: O procedimento de desenhos-estórias e desenhos de famílias com estórias [Forms of clinical research in psychology: The procedure of story telling and story telling] (pp. 255-288). São Paulo, SP: Vetor.
Vieira, E. M., Bousquat, A., Barros, C. R. S., & Alves, M. C. G. P. (2017). Adolescent pregnancy and transition to adulthood in young users of the SUS. Revista de Saúde Pública, 51, 25. doi:10.1590/S1518-8787.2017051006528
Winnicott, D. W. (2005). Adolescência: Transpondo a zona das calmarias. In A família e o desenvolvimento individual [The family and individual development] (M. B. Cipolla, Trans., 3rd ed., pp. 115-127). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Original work published 1961).
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Regarding the availability of contents, Paideia adopts the Creative Commons License, CC-BY. With this licence anyone is allowed to copy and redistribute the material in any medium or format, as well as to remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial, giving the proper copyright credits to the journal, providing a link to the licence and indicating if changes have been made.
Partial reproduction of other publications
Quotations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrations must have written permission from the copyright holder of the original work for the reproduction specified in the Paidéia journal. Permission should be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.