Public communication and transparency: conceptual questions for research
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2024.224384Keywords:
Public communication, Transparency, DemocracyAbstract
This study discusses the Brazilian hegemonic interpretations of Public Communication and Transparency in search of regularities, differences, and complementarities. Authors tend to anchor the concepts to the participatory-deliberative perspective of democracy and the empowerment of civil society. Furthermore, they tend to take the other as given when choosing a concept as central to their approach. This study concluded that theoretical models that incorporate a dual conceptual relationship can more robustly respond to issues involving Transparency and Public Communication.
Downloads
References
AMORIM, Paula Karini Dias Ferreira. Democracia e internet: a transparência de gestão nos portais eletrônicos das capitais brasileiras. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.
BRANDÃO, Elizabeth P. Conceito de Comunicação Pública. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 1-33.
CHI, Feng; YANG, Nathan. Twitter in Congress: Outreach vs Transparency. Munich Personal RePEc Archive (MPRA), Munich, n. 24060, 2010. Disponível em: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/24060/. Acesso em: 9 set. 2024.
COMEL, Naiza. Transparência na casa do cidadão: uma avaliação dos websites de prefeituras da região sul do Brasil. 2021. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
CURVELLO, João José Azevedo. A dimensão interna da comunicação na administração pública. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 201-213.
DUARTE, Jorge. Comunicação pública: estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas, 2009.
GOMES, Wilson; AMORIM, Paula Karini Dias Ferreira; ALMADA, Maria Paula. Novos desafios para a ideia de transparência pública. E-compós, Brasília, DF, v. 21, n. 2, 2018.
HANSEN, Hans Krause; CHRISTENSEN, Lars T.; FLYVERBOM, Mikkel. Introduction: logics of transparency in late modernity: paradoxes, mediation and governance. European Journal of Social Theory, Thousand Oaks, v. 18, n. 2, p. 117-131, 2015.
HASWANI, Mariângela F. Comunicação Pública 360 graus e garantia de direitos. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação pública, sociedade e cidadania. São Caetano do Sul: Difusão, 2011.
KNIESS, Andressa Butture. Comunicação pública e transparência governamental em redes sociais digitais: o caso da Controladoria-geral da União (CGU). 2019. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
KNIESS, Andressa Butture. Como os deputados federais compreendem a ideia de transparência pública? Um estudo sobre a produção legislativa brasileira entre 2003 e 2018. 2021. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
KOÇOUSKI, Marina. Comunicação pública: construindo um conceito. In: MATOS, Heloiza (Org.). Comunicação pública: interlocuções, interlocutores e perspectivas. São Paulo: ECA-USP, 2012.
LIEDTKE, Paulo; CURTINOVI, Jéfferson . Comunicação Pública no Brasil: passado, presente e futuro. Comunicação Pública, [S. l.], v. 11, n 20, 2016. Disponível em http://journals.openedition.org/cp/1171. Acesso em: 9 set. 2024.
LOCATELLI, Carlos. Transparência em organizações: modelo dinâmico para pesquisa empírica. Humanidades e Inovação, Tocantins, v. 10, n. 9, p. 120-129, 2023.
LUZ, Ana Javes Andrade da. Comunicação pública e memória comunicacional: revelações e apagamentos sobre o governo da presidenta Dilma Rousseff. 2021. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
MARQUES, Francisco Paulo Jamil. Ciberpolítica: recurso eletrônico. Salvador: EDUFBA, 2016. (Coleção Cibercultura).
MATOS, Heloiza. Comunicação pública, esfera pública e capital social. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 59-71.
MATOS, Heloiza. A Comunicação Pública na perspectiva da teoria do reconhecimento. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação Pública, sociedade e cidadania. São Caetano do Sul: Difusão, 2011.
MATOS, Heloiza; GIL, Patrícia. Alternativas ao conceito e à prática da comunicação pública. Revista Eptic Online, São Cristóvão, v. 15, n. 2, p. 12-27, 2013.
PECORARO, Caroline. Comunicação e transparência: o Facebook das prefeituras do Rio de Janeiro e São Paulo. 2018. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
PECORARO, Caroline et al. Comunicação, internet e transparência: o Facebook das prefeituras de Rio de Janeiro e São Paulo. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 28., Porto Alegre, 2019. Anais […]. Campinas: Galoá, 2019. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2019/trabalhos/comunicacao-internet-e-Transparência-o-facebook-das-prefeituras-de-rio-de-janeir?lang=pt-br. Acesso em: 9 set. 2024.
ROLANDO, Stefano. A dinâmica evolutiva da Comunicação Pública. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (Org.). Comunicação pública, sociedade e cidadania. São Caetano do Sul: Difusão, 2011.
SILVA, Luiz Martins da. Publicidade do poder, poder da publicidade. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 180-200.
SCHUDSON, Michael. The shortcomings of transparency for democracy. American behavioral scientist, Thousand Oaks, v. 64, n. 11, p. 1670-1678, 2020.
WEBER, Maria Helena. Na comunicação pública, a captura do voto. LOGOS27: Mídia e Democracia, Rio de Janeiro, ano 14, p. 21-42, 2007.
WEBER, Maria Helena. Nas redes de comunicação pública, as disputas possíveis de poder e visibilidade. In: WEBER, Maria Helena; COELHO, Marja Pfeifer; LOCATELLI, Carlos (Orgs.). Comunicação pública e política: pesquisa e práticas. Florianópolis: Insular, 2017. v. 1, p. 23-56.
WEBER, Maria Helena; LOCATELLI, Carlos. Realidade e limites da pesquisa empírica em comunicação pública. Matrizes, São Paulo, v. 16, p. 141-159, 2022.
WEBER, Maria Helena; LUZ, Ana Javes Andrade da. Observatório da comunicação pública: pesquisa, crítica e cidadania. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 18, p. 1-17, 2017.
WOOD, Tim; ARONCZYK, Melissa. Publicity and transparency. American Behavioral Scientist, Thousand Oaks, v. 64, n. 11, p. 1531-1544, 2020.
ZÉMOR, Pierre. As formas da comunicação pública. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas, 2009. p. 214-221.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Locatelli, Ana Javes Luz, Caroline Pecoraro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.