The Role of the Academic Literacy Laboratory in Developing Language Capacities in Students' Writing Process: the Research Project for Scientific Initiation on focus
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p230-253Keywords:
Academic literacy, Textual genres, Sociodiscursive Interactionism, Language capacities, Research projectAbstract
This article aims to demonstrate the role that the Academic Literacy Laboratory at the University of São Paulo (LLAC) plays in improving students' textual production in the genre of Research Project for Scientific Initiation. This article is part of a master's research project that aims to go beyond a merely descriptive analysis, seeking to illustrate the interaction between theories of texts and genres and teaching practices. Based on the analysis of LLAC's impact on the textual production of genres in the university context, the article tracks the development of language capacities: action capacity, discursive capacity, and linguistic-discursive capacity (Dolz, Pasquier, Bronckart, 1993) of university students. In this sense, the article provides analyses of the development of written production in Portuguese, as a mother tongue, aiming to identify how students develop their language capacities based on the teachable characteristics of the Research Project genre. Through the analysis of various excerpts, it was observed that the interventions during the sessions played the role of a mediating tool in students' language actions, highlighting the importance of the monitor-tutor's role in the reformulation of texts.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução posfácio e notas Paulo de Bezerra; notas da edição russa Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAZERMAN, C. Genre and cognitive development: Beyond writing to learn. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Org.). Genre in a Changing World. Colorado, Indiana: Parlor Press, WAC Clearinghouse, 2009, p. 283-298. Disponível em: https://wac.colostate.edu/books/perspectives/genre/. Acesso em 29 de ago. 2024.
BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discurso: Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução Anna Rachel Machado. São Paulo: EDUC, 2003.
BRONCKART, J.-P. A atividade de linguagem em relação à língua: homenagem a Ferdinand de Saussure. In: GUIMARÃES, A. M. de M.; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (Orgs.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 19-42.
BRONCKART, J.-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
DIAS, A. P. S. O desenvolvimento da produção escrita de alunos de francês a partir do trabalho com gêneros acadêmicos résumé e note de lecture. 2017. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Francesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-03042017-122349. Acesso em: 29 de ago. 2024.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.
DOLZ, J.; PASQUIER, A.; BRONCKART, J-P. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Études de Linguistique Appliquée, n. 102, p. 23-37, 1993.
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Projeto de pesquisa. FAPESP. Disponível em: https://fapesp.br/253/projeto-de-pesquisa. Acesso em: 13 set. 2024.
FERREIRA, M.; LOUSADA, E. G. Ações do Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo: Promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-140, 2016.
GUIMARÃES, A. M.; CARNIN, A.; LOUSADA, E. G. (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. Araraquara: Letraria, 2020.
LOUSADA, E. G. O texto como produção social: diferentes gêneros textuais e utilizações possíveis no ensino-aprendizagem de LE. In: DAMIANOVIC, M. C. Material Didático: elaboração e avaliação. Taubaté: Cabaral Editora, 2007, pp. 33-42.
LOUSADA, E. G.; TONELLI, J.B. Letramento acadêmico: ações, pesquisa e formação em contexto universitário. In: PEREIRA, R. C. M.; PEDROSA, J. L. R. e FERRAZ, M. M. T. (Orgs.). Letramentos em cena: teorias e vivências. João Pessoa: Ideia, 2019, pp. 55-78.
LOUSADA, E. G.; BARIONI, M. C.; TONELLI, J. B. Letramento acadêmico em francês: uma experiência de produção de artigos científicos na área de estudos literários. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [S. l.], v. 33, n. 3, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/35228. Acesso em: 13 set. 2024.
LUNN, M. S. D. A escrita em inglês na pós-graduação: dificuldades, convergências e divergências nas percepções de discentes e docentes. 2018. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos e Literários em Inglês) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-20082018-164814. Acesso em: 29 de ago. 2024.
MACHADO, A. R.; LOUSADA, E. G., ABREU-TARDELLI, L. S. Planejar gêneros acadêmicos. São Paulo: Parábola, 2005.
MACHADO, A. R. A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 237-259.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
ORNELLAS, L. L. H. Práticas de letramento acadêmico, em inglês e português, em disciplinas de graduação, na área de Ciências Biológicas: um estudo de caso. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/tde-13022020-182221/. Acesso em: 29 de ago. 2024.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Pour un enseignement de l’oral: initiation aux genres formels à l’ecole. Paris: ESF, 1998.
STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge University Press, 1984.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. 1.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TONELLI, J. B. Desenvolvimento da escrita acadêmica em francês: relações entre a produção escrita e o ensino do gênero textual artigo científico. 2017. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Francesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-03042017-121101.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, L. S. A Construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2018 [1929].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andressa Leticia Villagra Silva, Eliane Gouvêa Lousada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.
How to Cite
Funding data
-
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 163037/2021-3 -
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Grant numbers 315572/2023-0