The Role of the Academic Literacy Laboratory in Developing Language Capacities in Students' Writing Process: the Research Project for Scientific Initiation on focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p230-253

Keywords:

Academic literacy, Textual genres, Sociodiscursive Interactionism, Language capacities, Research project

Abstract

This article aims to demonstrate the role that the Academic Literacy Laboratory at the University of São Paulo (LLAC) plays in improving students' textual production in the genre of Research Project for Scientific Initiation. This article is part of a master's research project that aims to go beyond a merely descriptive analysis, seeking to illustrate the interaction between theories of texts and genres and teaching practices. Based on the analysis of LLAC's impact on the textual production of genres in the university context, the article tracks the development of language capacities: action capacity, discursive capacity, and linguistic-discursive capacity (Dolz, Pasquier, Bronckart, 1993) of university students. In this sense, the article provides analyses of the development of written production in Portuguese, as a mother tongue, aiming to identify how students develop their language capacities based on the teachable characteristics of the Research Project genre. Through the analysis of various excerpts, it was observed that the interventions during the sessions played the role of a mediating tool in students' language actions, highlighting the importance of the monitor-tutor's role in the reformulation of texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andressa Leticia Villagra Silva, Universidade de São Paulo

    Doutoranda em Letras Estrangeiras e Tradução pela Universidade de São Paulo (Brasil).

  • Eliane Gouvêa Lousada, Universidade de São Paulo

    Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006).
    Professora Associada da Universidade de São Paulo (Brasil).

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução posfácio e notas Paulo de Bezerra; notas da edição russa Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAZERMAN, C. Genre and cognitive development: Beyond writing to learn. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Org.). Genre in a Changing World. Colorado, Indiana: Parlor Press, WAC Clearinghouse, 2009, p. 283-298. Disponível em: https://wac.colostate.edu/books/perspectives/genre/. Acesso em 29 de ago. 2024.

BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discurso: Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução Anna Rachel Machado. São Paulo: EDUC, 2003.

BRONCKART, J.-P. A atividade de linguagem em relação à língua: homenagem a Ferdinand de Saussure. In: GUIMARÃES, A. M. de M.; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (Orgs.). O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 19-42.

BRONCKART, J.-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

DIAS, A. P. S. O desenvolvimento da produção escrita de alunos de francês a partir do trabalho com gêneros acadêmicos résumé e note de lecture. 2017. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Francesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-03042017-122349. Acesso em: 29 de ago. 2024.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

DOLZ, J.; PASQUIER, A.; BRONCKART, J-P. L’acquisition des discours: émergence d’une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Études de Linguistique Appliquée, n. 102, p. 23-37, 1993.

FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO. Projeto de pesquisa. FAPESP. Disponível em: https://fapesp.br/253/projeto-de-pesquisa. Acesso em: 13 set. 2024.

FERREIRA, M.; LOUSADA, E. G. Ações do Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo: Promovendo a escrita acadêmica na graduação e na pós-graduação. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 69, n. 3, p. 125-140, 2016.

GUIMARÃES, A. M.; CARNIN, A.; LOUSADA, E. G. (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. Araraquara: Letraria, 2020.

LOUSADA, E. G. O texto como produção social: diferentes gêneros textuais e utilizações possíveis no ensino-aprendizagem de LE. In: DAMIANOVIC, M. C. Material Didático: elaboração e avaliação. Taubaté: Cabaral Editora, 2007, pp. 33-42.

LOUSADA, E. G.; TONELLI, J.B. Letramento acadêmico: ações, pesquisa e formação em contexto universitário. In: PEREIRA, R. C. M.; PEDROSA, J. L. R. e FERRAZ, M. M. T. (Orgs.). Letramentos em cena: teorias e vivências. João Pessoa: Ideia, 2019, pp. 55-78.

LOUSADA, E. G.; BARIONI, M. C.; TONELLI, J. B. Letramento acadêmico em francês: uma experiência de produção de artigos científicos na área de estudos literários. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [S. l.], v. 33, n. 3, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/35228. Acesso em: 13 set. 2024.

LUNN, M. S. D. A escrita em inglês na pós-graduação: dificuldades, convergências e divergências nas percepções de discentes e docentes. 2018. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos e Literários em Inglês) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-20082018-164814. Acesso em: 29 de ago. 2024.

MACHADO, A. R.; LOUSADA, E. G., ABREU-TARDELLI, L. S. Planejar gêneros acadêmicos. São Paulo: Parábola, 2005.

MACHADO, A. R. A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 237-259.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

ORNELLAS, L. L. H. Práticas de letramento acadêmico, em inglês e português, em disciplinas de graduação, na área de Ciências Biológicas: um estudo de caso. 2019. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/tde-13022020-182221/. Acesso em: 29 de ago. 2024.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Pour un enseignement de l’oral: initiation aux genres formels à l’ecole. Paris: ESF, 1998.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge University Press, 1984.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. 1.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

TONELLI, J. B. Desenvolvimento da escrita acadêmica em francês: relações entre a produção escrita e o ensino do gênero textual artigo científico. 2017. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Francesa) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. DOI: https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-03042017-121101.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. A Construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2018 [1929].

Published

2024-09-30

How to Cite

SILVA, Andressa Leticia Villagra; LOUSADA, Eliane Gouvêa. The Role of the Academic Literacy Laboratory in Developing Language Capacities in Students’ Writing Process: the Research Project for Scientific Initiation on focus. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 3, p. 230–253, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i3p230-253. Disponível em: https://journals.usp.br/linhadagua/article/view/221758.. Acesso em: 23 nov. 2024.