Comparison of the motor development in preterm infants from two brazilian regional samples
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.69512Palavras-chave:
prematurity, child development, motor skills, risk factors, physiotherapyResumo
Objective: The present study sought to compare the motor development of the preterm infants of two Brazilian regional samples, using a reliable scale evaluation to determine the influence that the environment can have on infants exposed to perinatal conditions and similar risk factors. Materials and Methods: Two cross-sectional samples of preterm low-birthweight infants were used: a study group (SG = 70) and a control group (CG = 43). The assessment tool used was the Alberta Infant Motor Scale (AIMS). Results: There were no statistically significant differences in total score on the AIMS, although some differences were noted in the gestational age variable (at 2, 3 and 4 months of age) and the birth weight variable (weight slightly above that of the CG) among infants. There was also a difference in the classification of motor development at 2 and 3 months of age corrected in accordance with the standard scale, on which the SG was ranked as behindhand in relation to the CG. Conclusion: The results suggest that preterm infants from different regions show the same rate of progress in their motor development, even when subject to different environmental influences. It is, further, suggested that this study should be extended so as to permit a more detailed control of the environment (including the maternal practices) in which the infant is being brought up.
Downloads
Referências
Figueiras AC, Souza ICN, Rios VG, Benguigui Y. Manual para Vigilância do Desenvolvimento Infantil no Contexto da AIDPI: Module II. Washington: OPAS, 2005.
Nakahara AL, Martins AC, Cavalcanti FPB. Repercussões
no desenvolvimento neuropsicomotor em recém-nascidos de risco. Rev. Fisio & Terapia. 2002 Oct/Nov; (35): 10-12.
Goyen T, Lui K. Longitudinal motor development of ‘‘apparently normal’’ high-risk infants at 18 months, 3 and 5 years. Early Human Development. 2002; 70: 103-115.
Malinowski, C.; Wilson, B. Terapia respiratória neonatal e pediátrica. In: Scalan, G. L.; Wilkins, R. L.; Stoller, J. K. Fundamentos da Terapia Respiratória de Egan. São Paulo: Manole, 2000.
Carvalho AEV, Linhares MBM, Padovani FHP, Bordin MBM, Martins IMB, Martinez FEA. A compreensão do fator de risco da prematuridade sob a ótica desenvolvimental. In: Marturano EM, Linhares MBM, Loureiro SR. Vulnerabilidade e proteção: indicadores na trajetória de desenvolvimento escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 11-38.
Gregório CSB, Pinheiro ECT, Campos DEO, Alfaro EJ. Evolução neuromotora de um recémnascido pré-termo e a correlação com os fatores perinatais. Rev. Fisiobrasil. 2004 May/Jun; 65.
Formiga, CKMR. Detecção de Risco para Problemas no Desenvolvimento de Bebês Nascidos Pré-termo no Primeiro Ano [Thesis]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, 2009.
Ferreira, APA; Albuquerque, RC; Rabelo, ARM; Farias, FC; Correia, RCB; Gagliardo, HGRG; Lima, ACVMS. Comportamento visual e desenvolvimento motor de recém-nascidos prematuros no primeiro mês de vida. Rev. Bras. Crescimento Desenv. Hum. 2011; 21(2): 335-343.
Guimarães, CLN; Reinaux, CM; Botelho, ACG; Lima, GMS; Filho, JEC. Motor development evaluated by Test of Infant Motor Performance: comparison between preterm and full-term infants. Rev. bras. fisioter. 2011 Sep/Oct;15 (5): 357-362.
Maia, PC; Silva, LP; Oliveira, MMC; Cardoso, MVLML. Desenvolvimento motor de crianças prematuras e a termo - uso da Alberta Infant Motor Scale. Acta Paul. Enferm. 2011; 24 (5): 670-675.
Nicolau, CM; Costa, APBM.; Hazime, HO; Krebs; VLJ. Desempenho motor em recém-nascidos pré-termo de alto risco. Rev. Bras. Crescimento Desenv. Hum. 2011; 21 (2): 327-334.
Bordin MBM, Linhares MBM, Jorge SM. Aspectos cognitivos e comportamentais na média meninice de crianças nascidas pré-termo e com muito baixo peso. Psic.: Teor. e Pesq. 2001 jan/abr; 17(1): 49-57.
Marcondes, E. Pediatria Básica. São Paulo: Sarvier, 2004.
Assunção, PL; Novaes, HMD; Alencar, GP; Melo, ASO; Almeida, MF. Desafios na definição da idade gestacional em estudos Populacionais sobre parto pré-termo: o caso de um estudo em Campina Grande (PB), Brasil. Rev. Bras. Epidemiol. 2011; 14 (3): 455-66.
Amorim RHC, Magalhães LC, Paixão ML, Barros CGC. Acompanhamento do Recém-nascido de Risco. In: Fonseca LF, Pianetti G, Xavier CC. Compêndio de Neurologia Infantil. Rio de Janeiro: Medsi, 2002.
Piek JP. The Influence of Preterm Birth on Early Motor Development. In: Motor Behavior and Human Skill: A Multidisciplinary Approach. United States of America: Human Kinetics, 1998. p. 233-51.
Magalhães LC, Catarina PW, Barbosa VM, Mancini MC, Paixão ML. Estudo comparativo sobre o desempenho perceptual e motor na idade escolar em crianças nascidas pré-termo e a termo. Arq Neuropsiquiatr. 2003; 61(2-A):
-55.
Santa-Maria-Mengel MRS, Linhares MBM. Fatores de risco para problemas de desenvolvimento infantil. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2007 Set/Oct; (15).
Piper M, Darrah J. Motor assessment of the developing infant. EUA: W. B. Saunders Company, 1994.
Herrero, D; Gonçalves, H; Siqueira, AAF; Abreu, LC. Escalas de desenvolvimento motor em lactentes: Test of Infant Motor Performance e a Alberta Infant Motor Scale. Rev. Bras. Crescimento Desenv. Hum. 2011; 21 (1): 122-132.
Campos, D.; Santos, DCC.; Gonçalves, VMG.; Goto, MMF.; Arias, AV.; Brianeze, ACGS.; Campos, TM.; Mello, BBA. Concordância entre escalas de triagem e diagnóstico do desenvolvimento motor no sexto mês de vida. J. Pediatr.
Nov/Dec; 82(6).
Lopes VB. Desenvolvimento Motor Axial de Lactentes [dissertação]. São Paulo: Universidade Federal de São Carlos; 2003.
Restiffe AP. O desenvolvimento motor dos recém-nascidos pré-termo nos primeiros seis meses de idade corrigida segundo Alberta Infant Motor Scale: um estudo de coorte [term paper]. São Paulo: Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, 2004.
Mancini MC, Teixeira S, Araújo LG, Paixão ML, Magalhães LC, Coelho ZAC. et al. Estudo do desenvolvimento da função motora aos 8 e 12 meses de idade em crianças pré-termo e a termo. Arq Neuropsyquiatr. 2002 Dec; 60(4).
Formiga CKMR, Pedrazzani ES. A Prevenção de Deficiências no Alvo da Educação Especial. Rev. bras. educ. espec. 2004 Jan/Apr; 10(1): 107-122.
Eickmann, SH; Lira, PIC; Lima, MC. Desenvolvimento mental e motor aos 24 meses de crianças nascidas a termo com baixo peso. Arq. Neuropsiquiatr. 2002; 60 (3-B): 748-754.
Vieira, MEB; Linhares, MBM. Desenvolvimento e qualidade de vida em crianças nascidas prétermo em idades pré-escolar e escolar. J. Pediatr. 2011; 87(4): 281-91.
Halpern, R; Giugliani, ERJ; Victora, CG; Barros, FC; Horta, BL. Fatores de risco para suspeita de atraso neuropsicomotor aos 12 meses de vida. J. Pediatr. 2000;76(6):421-428.
Valentini NC, Saccani R. Escala Motora Infantil de Alberta: validação para uma população gaúcha. Rev Paul Pediatr 2011; 29(2): 231-238.
Valentini NC, Saccani R. Brazilian validation of the Alberta Infant Motor Scale. Phys Ther. 2012; 92(3): 1-8.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis