Percepções de adolescentes brasileiros e Mexicanos sobre seus pais
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38578Palavras-chave:
adolescentes brasileiros e mexicanos, descritores de pai e mãe, diferencial semântico.Resumo
Para se compreender os adolescentes, é necessário analisar como julgam a relação que mantêm com os seus pais, como é e como está no presente, e como foi, em muitas ocasiões, no passado. Ou seja, é preciso analisar como os adolescentes descrevem o grau e a forma com que estabelecem diferenças entre os progenitores quanto a diversos aspectos como: afeto, amizade, independência, igualdade, dominação, etc. Muitas vezes as diferenças, em termos das percepções dos filhos sobre seus pais, fundamentam-se na variação cultural entre os grupos ou nos conflitos entre as gerações mais jovens e as mais adultas, devido ao processo de formação de identidade que enfrenta todo adolescente. Por estas razões, o presente trabalho procura analisar como os adolescentes de duas culturas diferentes (brasileira e mexicana) descrevem seus pais, tomando como base um conjunto de adjetivos apresentados através de um Diferencial Semântico. Os resultados desta investigação (semelhanças e diferenças) constituem a contribuição do presente artigo.Downloads
Referências
Díaz-Carabaño M. Estudio caracterológico en un grupo de famílias mexicanas. México, 1974. [Tese de Doutorado – Universidad Nacional Autónoma de México].
Díaz-Guerrero R. Hacia una teoria histórica-biopsico-socio-cultural del comportamiento humano. México, Trillas, 1972.
Díaz-Guerrero R. Psicologia del Mexicano. México, Trillas, 1985.
Girardi CI. Un modelo de incapacidad aprendida para adolescentes mexicanos. México,1988. [Tese de Doutorado - Universidad Nacional Autõnoma de México].
Girardi CI. Actitud hacia los padres en México y en Brasil. La Psicologia Social en México. México, Asociación Mexicana de Psicología Social, V: 693-699, 1994.
Girardi CI. Attitude towards parents in México and Brasil. In: XIV International Congress for Cross-Cultural Psychology. Washington University, Bellingham, U.S.A.,1998, p. 95.
Lummertz JG, Biaggio AM. Desenvolvimento de uma escala para medir o nível de satisfação do adolescente em sua família; Psicologia: Teoria e Pesquisa, 3(2): 124-137, 1987.
Murillo N. The Mexican-American family. In: Hernandez CA, Haug MJ, Wagner NN. (eds.). Chicanos: Social and psychological perspectives. St. Louis, Mosby,1976, p. 15-25.
Nunnally J. Psychometric theory. New York, McGraw Hill, 1987.Osgood CE, Suci JG, Tannenbaum PH. The measurement of meaning. Urbana,University of Illinois Press, 1957.
Pinto RFM, Finger AP. Valores terminales einstrumentales de estudiantes universitarios chilenos y brasileños: un estudio exploratorio. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 4(2): 2933, 1989.
Pipp S, Jennings S, Shaver P, Lamborn S, Fisher KW. Adolescents theories about the development of their relationships with parents. Journal of Personality and Social Psychology, 48(34): 991-1001, 1983.
Rosenthal A, Demetriou A, Efklides A. Across-national study of the influence of culture on conflict between parents and adolescents. International Journal of Behavioral Development, 12(2): 207-219, 1989.
Rosenthal DA. Intergenerational conflict and cultural study of immigrant and nonimmigrant adolescents and their parents. Gene-tic Psychology Monographs, 109: 53-75, 1984.
Safa HI. The urban poor of Puerto Rico. A study in development and inequality. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1974.
Triandis HC, Lisanski J, Marín G, Betancourt H. Simpatia as a cultural script of Hispanics. Journal of Personality and Social Psychology, 47(ó): 1363-1375,1984.
Triandis HC, Marin G, Hui CH, Lisansky J, Ottati V. Role perceptions of Hispanic young adults. Journal of Cross-cultural Psychology, 15(3): 297-220, 1984.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis