A creche como contexto sócio afetivo de desenvolvimento: os padrões interacionais e o ajustamento das crianças
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38575Palavras-chave:
creche, contexto de desenvolvimento, interação, ajustamento infantil.Resumo
O estudo do comportamento de crianças em creches tornou-se de fundamental importancia na vida contemporânea, em virtude da substancial adesão a esse modo de criação e da compreensão da importância do contexto sócio-afetivo cotidiano para o desenvolvimento do individuo. A presente pesquisa visou estudar os tipos de interações sociais de crianças de 4 anos, em uma creche pública estadual, com o objetivo de estabelecer relações entre os vários comportamentos das crianças e identificar possíveis padrões de ajustamento social e afetivo à creche. Foram feitas gravações em video, pelo método sujeito focal, de 22 crianças em recreação livre, em 6 sessões de 10 minutos para cada sujeito, distribuídas ao longo de 2 meses. Os dados da totalização das frequências de cada categoria observada foram analisados estatisticamente através de testes de correlação de Pearson e de testes t de comparação de médias. Estas análises revelaram a existência de padrões interacionais definidos, especialmente em função do nivel de ir^lteruçõés positivas. Crianças que se envolveram em poucas interações positivas tenderam a apresentar uma distribuição tipica dos demais comportamentos, oposta à verificada no caso das crianças que interagiram muito. Níveis baixos de interações positivas apareceram correlacionados com: 1- níveis altos de observar os demais, o que enfraquece uma suposição de desinteresse social como explicação para a falta de intonações positivas; 2- níveis altos de apatia, sugestivos de dificuldade no ajustamento à situação; 3- níveis baixos de alguns padrões agressivos. No presente estudo, estes efeitos não foram modulados por tempo de creche, talvez pela ausência detempos menores do que 2 anos, e nem por sexo, possivelmente pela complexidade de interação desta variável com as demais.
Downloads
Referências
Affonso M. Redes sociais de um grupo de pré escolares em creche institucionalizada: Organização social. Psicologia,12(1): 53-70, 1986.
Altman J. Observacional study of behavior: Sampling methods. Behavior, 49(314): 227-267, 1974.
Barnas M, Cummings E. Caregiver stability and toddler’s attachment-related behavior towards caregivers in day-care. Infant Behavior Development, 17(2):141-148, 1994.
Booth C, Krasnor L, Rubin K. Relating preschoolers’ social competence and their mothers’ parenting behaviors to early attachment security and high risk status. Journal of Social and Personal Relantionships,8(3): 363-382, 1991.
Bowlby J. Apego. São Paulo, Martins Fontes Ed., 1984.
Cohn D. Child mother attachment of six year olds and social competence at school. Child Development, 61(1): 152-162, 1990.
Howes C, Rubenstein, J. Determinants of toddlers’ experience in day-care: age of entry and quality of setting. Child Care Quarterly,14(2): 140-151, 1985.
Kerns K, Barth J. Attachment and play: Convergence across components of parent-child relationships and their relations to peer competence. Journal of Social and Personal Relationships, 12(2): 243-260, 1995.
Matas L, Arend R, Sroufe L. Continuity of adaptation in the second year: The relationship between quality of attachment and later competence. Child Development, 49(3):547-556, 1978.
Renken B, Egeland B, Marvinney D, Mangelsdorf S, Stroufe L. Early childhood antecedents of agression and passive withdrawal in early elementary school. Journal of Personality, 57(2): 257-282, 1989.
Rooparine J. Sex-typed socialization in mixed-age preschool classroom. Child Development, 55(3): 1078-1084, 1984.
Thyssen S. Care for children in day care centers. Child and Youth Care Forum, 24(2):91-106, 1995.
Whaley KL, Rubenstein TS. How toddlers “co” friendship: A descriptive analysis of naturally occurring friends hips in a group child care setting. Journal of Social and Personal Relationships, 11(3): 383-400,1994.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis