Excesso de peso em pré-escolares: análise de uma intervenção possível
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.20044Palavras-chave:
pré-escolar, excesso de peso, intervenção nutricional, creches, atividade físicaResumo
INTRODUÇÃO: a obesidade vem aumentando progressivamente na infância. Em resposta a essa tendência, diversas instituições têm realizado programas de prevenção à obesidade infantil. OBJETIVO: elaborar um projeto de intervenção voltado para a prevenção do excesso de peso de crianças de 2 e 3 anos de idade de creches públicas e analisar a viabilidade de sua implantação. MÉTODO: foram sorteadas probabilisticamente nove creches: quatro compondo a amostra objeto da intervenção e cinco para o grupo sem intervenção. Realizaram-se observações sistematizadas para reconhecimento da rotina de alimentação e de atividades físicas nas creches, a partir das quais se delineou e implantou uma intervenção. Foi pré-estabelecido que a intervenção devesse ser simples, de baixo custo, praticamente não elevar a carga de trabalho local e resultar num processo participativo. RESULTADOS: a alimentação era programada pela empresa de merenda escolar terceirizada pela Prefeitura, que oferecia porções superdimensionadas. As atividades físicas eram restritas e sem programação regular. A intervenção nutricional adequou às porções oferecidas no almoço, inclusive evitando a repetição da refeição. Para as atividades físicas, estabeleceu-se que seriam diárias, com 30 minutos de duração e de elevado gasto energético. Todas as alterações foram elaboradas e implantadas com participação efetiva do pessoal das creches em, no máximo, 12 semanas. CONCLUSÃO: é possível elaborar e implantar uma intervenção simples, feita sob medida para a realidade local de creches, visando a melhoria do estado nutricional das crianças em idade pré-escolar.Downloads
Referências
Meyer F, Mello ED, Luft VC. Obesidade infantil: como podemos ser eficazes? J Pediatr. 2004;80(3): 173-82.
Shoeps DO, de Abreu LC, Valenti VE, Nascimento VG, de Oliveira AG, Gallo PR, Wajnsztejn R, Leone C. Nutritional status of pre-school children from low income families. Nutr J. 2011; 10: 43.
Monteiro CA, Conde WL. Tendência secular da desnutrição e da obesidade na infância na cidade de São Paulo (1974-1996). Rev. Saúde Pública. 2000; 34(6 Supl):52-61.
Medeiros CCM, Cardoso MAA, Pereira RAR, Alves GTA, França ISX, Coura AS, Carvalho DF. Nutritional status and habits of life in school children. J Hum Growth Dev. 2011; 21(3):789-797.
Chinn S, Rona RJ. Prevalence and trends in overweight and obesity in three cross-sectional studies of British children. BMJ. 2001;322(7277): 24-6.
Journet B, Ahluwalia N, Dupuy M, Cristini C, Négre-Pages L, Grandjean H, et al. Prevention of overweight in preschool children: results of kindergarten-based interventions. Int J Obes.2009; 33: 1075-83.
Silveira JA, Taddei JA, Guerra PH, Nobre MR. Effectiveness of school-based nutrition education interventions to prevent and reduce excessive weight gain in children and adolescents: a systematic review. J Pediatr. 2011; 87(5):382-92.
Jacob A. School programs. In: Chen C, Dietz WH, editors. Obesity in childhood and adolescence. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 2002; 257-72.
Summerbell CD, Waters E, Edmunds LD, Kelly S, Brown T, Campbell KJ. Interventions for preventing obesity in children. Cochrane Database of Syst Rev. 2005. Issue 3 n.CD001871.
Bluford DA, Sherry B, Scanlon KS. Interventions to prevent or treat obesity in preschool children: a review of evaluated programs. Obesity. 2007;15:1356-72.
Reilly JJ, Kelly L, Montgomery C, Williamson A, Fisher A, McColl JH et al. Physical activity to prevent obesity in young children: cluster randomized controlled trial. BMJ. 2006; 68:1006-11.
Dietz WH. Childhood weight affects adult morbidity and mortality. J Nutr.1998; 128 (2Sup-pl): S411-14.
Wofford LG. Systematic review of childhood obesity prevention. J Pediatr Nurs. 2008;23: 5-19.
Wabitsch M. Overweight and obesity. In: Koletzko B, editor. Pediatric Nutrition in Practice. Basel: Karger; 2008. p. 151-154.
Ministério da Educação. Resolução/CD/FNDE n.38 de 16 de julho de 2009. Dispõe sobre o aten-dimento da alimentação escolar aos alunos daeducação básica no Programa Nacional de alimentação Escolar-PNAE. Diário Oficial União.17 jul 2009; Seção 1:10.
National Research Council (US), Subcommittee on the tenth edition of the RDAs. RDA -Recommended dietary allowances. Washington(DC): National Academy Press; 1989.p. 24-38.
Phillippi ST, Cruz ATR, Colucci ACA. Pirâmide alimentar para crianças de 2 a 3 anos. Rev. Nutr. 2003; 16(1): 5-19.
Pinheiro ABV, Lacerda EMA, Benzecry EH, Go-mes MCS, Costa VM. Tabela para Avaliação de Consumo Alimentar em Medidas Caseiras. 5.ed. São Paulo: Atheneu. 2005. 131 p.
Universidade Estadual de Campinas, Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alimentação. Tabela Brasileira de Composição de Alimentos. 4. ed. Campinas, SP; 2011.161 p.
Alhssan S, Sirard JR, Robinson TN. The effects of increasing outdoor play time on physical activity. Int J Pediatr Obes. 2007; 2: 153-158.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis