Depressão materna e implicações sobre o desenvolvimento infantil do autista
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19989Palavras-chave:
depressão materna, autismo e desenvolvimento infantilResumo
INTRODUÇÃO: há evidências de intenso estresse nos cuidadores de crianças com autismo, especialmente nas mães, podendo ter, como uma de suas consequências, o desenvolvimento de um quadro depressivo materno. A depressão materna, por sua vez, pode afetar negativamente, tanto a mãe quanto a criança. OBJETIVO: descrever os aspectos implicados na depressão materna no contexto do autismo, bem como o impacto deste diagnóstico no desenvolvimento da criança com autismo. MÉTODO: foram consultadas as bases de dados do PsycINFO e SciELO. Utilizou-se como estratégias de busca no PsycINFO os descritores: autism OR infantile autism AND mother depression e no SciELO, Autism AND mother depression em todos os campos. RESULTADOS: os artigos foram classificados quanto ao tipo: revisão, estudo de caso e estudo experimental (N = 14). Foram considerados estudos de natureza qualitativa e quantitativa, escritos em português, inglês e espanhol. Os artigos listados de 1 a 3 foram utilizados para embasar a concepção de autismo e depressão materna. CONCLUSÃO: o diagnóstico de autismo pode afetar negativamente a saúde mental materna, o que por sua vez, pode impactar negativamente a interação com o filho, trazendo consequências para o desenvolvimento infantil. Intervenções destinadas a melhorar a saúde mental das mães e o desenvolvimento de crianças com autismo têm apresentado resultados positivos.Downloads
Referências
Brum E, Schermann L. O impacto da depressão materna nas interações iniciais. Psico. 2006; 37(2): 151-158.
Moraes I, Pinheiro R, Silva R, Horta B, Souza P, Faria A. Prevalência da de pressão pós-parto e fatores associados. Rev Saúde Públ. 2006; 40(1): 65-70.
Sanini C, Ferreira G, Souza T, Bosa C. Comportamentos indicativos de apego em crianças com autismo. Psicol. Reflex. Crit. 2008; 21(1): 60-65.
Hastings R, Kovshoff H, Ward N, Degli-Espinosa F, Brown T, Remington B. Systems Analysis of Stress and Positive Perceptions in Mothers and Fathers of Pre-School Children with Autism. J Autism Dev Disord. 2005; 35(5): 635-644.
Favero M, Santos M. Autismo infantil e estresse familiar: uma revisão sistemática da literatura. Psicol. Reflex. Crit. 2005;18(3):358-369.
Fernandes F. Famílias com crianças autistas na literatura internacional. 2009; Rev Soc Bras Fonoaudiol. 2009;14(3): 427-32.
Bosa C. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Rev Bras Psiquiatr. 2006; (28): 47-53.
Boyd B. Examining the relationship between stress and lack of social support in mothers of children with autism. Focus on Autism and Other Develop Disab. 2002;17(4): 208-215.
Robinson J, Drotar D, Boutry M. Problem-solving abilities among mothers of infants with failure to thrive. J Pediatr Psychol.2001; (1): 21-32.
Weiss MJ. Hardiness and social supportas predictors of stress in mothers of typical children, children with autism and children with mental retardation. Autism. 2002;6(1): 115-130.
Olsson MB, Hwang CP. Depression in mothers and fathers of children with intellectual disability. J Intellect Disabil Res. 2001; 45(6): 535-543.
Solomon M, Goodlin-Jones B, Anders T.A Social Adjustment Enhancement Intervention for High Functioning Autism, Asperger’s Syndrome, and Pervasive Developmental Disorder NOS. J Autism Dev Disord. 2004; 34(6): 649-668.
Carter A, Martínez-Pedraza F, Gray S. Stability and individual change in depressive symptoms among mothers raising young children with ASD: Maternal and child correlates. J Clin Psychol. 2009; 65(12): 1270-1280.
Roncon P. Abordagens familiares face ao autismo. Análise Psicológica. 2003; 21(1):53-57.
Wachtel K, Carter A. Reaction to diagnosis and parenting styles among mothers of young children with ASDs. Autism. 2008;12(5): 575-594.
Kersh J, Hedvat T, Hauser-Cram P, Warfield M. The contribution of marital quality to the well-being of parents of children with developmental disabilities. J Intellect Disabil Res. 2006; 50(12): 883-893.
Mickelson KD, Wroble M, Helgeson VS. ‘Why my child?’: Parental attributions for children’s special needs. J Appl Soc Psychol. 1999; 29(6): 1263-1291.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis