A Comparação de funções apendiculares desencadeadas pela visão em lactentes nascidos pré-termo e a termo no primeiro trimestre de vida
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19976Palavras-chave:
prematuridade, função apendicular, função oculomotora e desenvolvimentoResumo
OBJETIVO: caracterizar e comparar o desenvolvimento de funções apendiculares entre dois grupos de lactentes a termo e pré-termo e verificar se a fixação visual pode ser considerada como um pré-requisito para as ações dos membros superiores. MÉTODO: estudo realizado no Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação"Prof. Dr. Gabriel Porto", da Universidade Estadual de Campinas em dois grupos: 1) pré-termo, constituído de 21 lactentes, com idade corrigida entre 1 e 3 meses e 2) 21 recém-nascido a termo. Para avaliação utilizou-se o Método de Avaliação da Conduta Visual de Lactentes. Na análise estatística utilizou-se o teste "Q"de Cochran e o teste de Yates. RESULTADOS: verificou-se que, embora, no primeiro mês de vida a fixação visual tenha sido mais frequente no grupo a termo, não se observaram valores de significância estatística para cada grupo e entre eles. Verificou-se diferença estatística mês a mês para o grupo pré-termo e a termo em ambas as funções apendiculares, observando-se o mesmo valor de significância estatística (p = 0,000). Na comparação entre os grupos, tais funções não mostraram diferença significativa, embora tenha sido observado menores frequências nos pré-termo. Apesar da sequência das aquisições apendiculares desencadeadas pela visão ser semelhante nos grupos, o ritmo e o padrão de desenvolvimento apendicular dos lactentes pré-termo, com a idade corrigida, foram diferentes dos a termo, nos aspectos de frequência e qualidade.Downloads
Referências
O’Connor AR, Stephenson T, Johnson A, Tobin MJ, Moseley MJ, Ratib S, Fielder AR. Long-term ophthalmic outcome of low birth weight children with and without retinopathy of prematurity. Pediatrics. 2002; 109(1):12-18.
Madan A, Jan JE, Good WV. Visual development in preterm infants. Dev Med Child Neurol. 2005; 47: 276-280.
Robaci D, Kifley A, Gole GA, Mitchell P. The impact of modst prematurity on visual function at age 6 years. Arch Ophthalmol. 2006; 124: 871-877.
Shah DK, Guinane C, August P, C. Austin NC, Woodward LJ, Thompson DK, Warfield SK, Clemett R, Inder TE. Reduced occipital regional volumes at term predict impaired visual function in early childhood in very low birth weight infants. Investigative Ophthalmology & Visual Science. 2006; 47(8): 3366-3373.
Kok JH, Prick L, Merckelb E, Everhardb Y, Verkerkc GJQ, Scherjon SA, Visual function at 11 years of age in preterm-born children with and without fetal brain sparing. Pediatrics. 2007;119:1342-1350.
Stephenson T, Wright S, O’Connor A, Fielder A, Johnson A, Ratib S, Tobin M. Children born weighing less than 1701 g: visual and cognitive outcomes at 11–14 years. Arch Dis Child Fetal Neonatal. 2007; 92:265-270.
Wang,J, Elliott, MN, McGlynn, EA, Brook, RH, Schuster, MA. Population-Based assessments of ophthalmologic and audiologic follow-up in children with very low birth weight enrolled in Medicaid: a quality-of-care study. Pediatrics. 2008;121: e278-e285.
Campbell, SK, Levy, P, Zawachi, L, Liao, P-J. Population-Based age standards for interpreting results on the test of motor infant performance. Pediatric Physical Therapy. 2006; 106:119-125.
Rose, RU, Westcott, SL. Responsiveness of the test of infant motor performance (TIMP) in infants born preterm. Pediatric Physical Therapy, 2006;05: 219-224.
Goyen TA, Todd DA, Veddovi M, Wright AL, Flaherty M, Kennedy J. Eye-hand coordination skills in very preterm infants <29 weeks gestation at 3 years: effects of preterm birth and retinopathy of prematurity. Early Hum Dev. 2003; 73: 27-37.
Msall ME, Buck GM, Rogers BT, Merke D, Catanzaro NL, Zorn WA. Risk factors for major neuro developmental
impairments and need for special education resources in extremely premature infants. J Pediatr. 1991:119(4):606–614.
Hack M, Taylor G, Klein N, Eiben R, Schatschneider C, Mercuri-Minich N. School age outcomes in children with birth weights under 750g. N Engl J Med. 1994;331(12):753-759.
Vohr BR, Wright LL, Dusick AM, Mele L, Verter J, Steichen JJ, Simon NP, Wilson DC, Broyles S, Bauer CR, Delaney-Black V, Yolton KA, Fleisher BE, Papile LA, Kaplan MD. Neurodevelopmental and functional outcomes of Extremely Low Birth Weight Infants in the National Institute of Child Health and Human Development National research Network, 1993-1994. Pediatrics. 2000; 105(6): 1216-26.
Bhutta AT. Behavioral and cognitive outcomes of ex-preterm children. Ital J Pediatr. 2004; 30:226-232.
Gagliardo, HGRG. Desenvolvimento da coordenação visuomotora. In: Moura, MVL, Gonçalves, VMG. Neurologia do Desenvolvimento. Atheneu. Campinas: 2006: 273-285.
Organização Mundial de Saúde CID- 10. Classificação estatística internacional de doenças e problemas relacionados à saúde. 10ª revisão. São Paulo; EDUSP, 1999.
Dunn PM. The search for perinatal definitions and standards. Acta Paediatr Scand Suppl. 1985; 319:7-16.
Bataglia, FC, Lubchenco, LO. A pratical classification of newborn infants by weight and gestational age. J Pediatr. 1967; 71:159-163.
Gagliardo HGRG, Gonçalves VMG, Lima MCMP. Método para avaliação da conduta visual de lactentes . Arq Neuropsiquiatria. 2004; 62: 300-6.
Bayley N. Bayley scales on infant development. American Phychological Corporation. San Francisco: 1993.
Statistical package for social sciences for personal computer, versão 14, 2006.
Siegel, M. Estatística não paramétrica. Editora Macro. Rio de Janeiro: 1975.
Huttenlocher, PR. Morphometric study of human cerebral cortex. Dev Neuropsych. 1990; 28 (6):517-527.
Ottar-Pfeifer, W. When should children have eyes checked? J. of the American Society of Ophthalmic Registered Nurses. 2005; XXX: 6-12.
Carvalho BGE. Triagem visual de bebês prematuros: verificação da aplicabilidade do “Método de Avaliação da Conduta Visual de Lactentes”. [dissertação]. São Carlos (SP). Universidade Federal de São Carlos: 2005.
Gagliardo HGRG. Avaliação de funções visuomotoras em lactentes a termo pequenos para a idade gestacional no primeiro semestre de vida [tese]. Campinas (SP). Universidade Estadual de Campinas: 2003.
Organização Mundial de Saúde (OMS). Programa para prevenção da cegueira: o atendimento de crianças com baixa visão. Relatório de Consultoria da Organização Mundial de Saúde. Bangkok: 1992.
Frônio, JS. Desenvolvimento neuropsicomotor nos primeiros 18 meses de vida de lactentes de alto risco [tese]. Campinas (SP). Universidade Estadual de Campinas: 2005.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis