Comportamento locomotor de crianças de dois a seis anos em ambiente complexo
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19904Palavras-chave:
crescimento e desenvolvimento, percepção, locomoçãoResumo
O comportamento locomotor de 25 crianças, na faixa etária de dois a seis anos, foi observado durante o andar em circuito com obstáculos, sob iluminação normal e reduzida. Os participantes foram instruídos a percorrer o circuito andando o mais rápido possível evitando o contato com os obstáculos. Duas variáveis dependentes foram coletadas: taxa de sucesso e tempo total para percorrer o circuito. As ANOVAs two-way (5 grupo-etário) x (2 iluminação), com medidas repetidas no último fator revelaram apenas efeito principal de grupo para a taxa de sucesso (F4,20= 9,975; p = 0,001), menor para as crianças de 2 anos em relação aos demais grupos, e para o tempo para realizar a tarefa (F4,20 = 3,136; p = 0,037), maior para as crianças de 2 anos em relação às de 4 e 6 anos. Análises de Regressão Múltipla (stepwise) revelaram que: idade cronológica, grupo etário, tempo de experiência de andar e tempo gasto para percorrer o circuito predisseram 75,3% da taxa de sucesso; a taxa de sucesso foi a única variável que significativamente predisse o tempo despendido (R² = 0,372; p = 0,001). Estes resultados permitiram concluir que variáveis desenvolvimentais interferem no comportamento locomotor no circuito com obstáculos e que os níveis de iluminação não foram suficientes para causar perturbação na realização da tarefa.Downloads
Referências
Chang C-L, Kubo M, Buzzi U, Ulrich B. Early changes in muscle activation patterns of toddlers during walking. Infant Behavior and Development. 2006;29(2): 175-88.
Joh AS, Adolph KE. Learning from falling. Child Dev.2006; 77(1): 89-102.
Holt KG, Saltzman E, Ho C-L, Kubo M, Ulrich BD. Discovery of the pendulum and spring dynamics in the early stages of walking. J Motor Behav. 2006; 38(3):206-18.
Holt KG, Saltzman E, Ho C-L, UlrichBD. Scaling of dynamics in the earliest stages of walking. Phys Ther. 2007;87(11): 1458-67.
Haywood KM, Getchell N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. 3 ed. Porto Alegre: Artmed; 2004.
Adolph KE, Berger SA. Motor development. In: Damon W, Lerner R, series editors; Kuhn D, Siegler RS, volume editors. Handbook of child psychology: cognition, perception, and language. 6th ed. New York: Wiley;2006; v. 2. p. 161-213.
Leardini A, Sawacha Z, Paolini G, Ingrosso S, Nativo R, Benedetti MG. Anew anatomically based protocol for gait analysis in children. Gait Posture. 2007;26(4): 560-71.
Winter DA. Biomechanics and Motor Control of Human Movement. 2nd ed. New York: Wiley-Interscience; 1990.
Bril B, Ledebt A. Head coordination as a mean to assist sensory integration in learning to walk. Neurosci Biobehav Rev. 1998; 22(4): 555-63.
Gobbi LTB, Patla AE. Desenvolvimento da locomoção em terrenos irregulares: proposta de um modelo teórico. In: Pellegrini AM, organização. Coletânea de Estudos: comportamento motor I. São Paulo: Movimento; 1997. p. 29-44.
Gobbi LTB, Silva JJ, Paiva ACS, Scabello PL. Comportamento locomotor de crianças e adultos jovens em ambiente doméstico simulado. Psic: Teor Pesq. 2007; 23(3): 273-8.
Patla AE. Understanding the roles of vision in the control of human locomotion. Gait Posture. 1997; 5(1):54-69.
Heath M, Rival C, Neely K, Krigolson O. Müller-Lyer figures influence the online reorganization of visually guided grasping movements. Exp Brain Res.2006; 169(4): 473-81.
Rhea CK, Rietdyk S. Visual exteroceptive information provided during obstacle crossing did not modify the lower limb trajectory. Neurosci Lett. 2007; 418(1): 60-5.
Mohagheghi AA, Moraes R, Patla AE. The effects of distant and on-line visual information on the control of approach phase and step over an obstacle during locomotion. Exp Brain Res. 2004;155(4): 459-68.
Zernicke RF, Schneider K, Buford JA. Intersegmental Dynamics During Gait: Implications for Control. In: Patla AE. Adaptability of Human Gait. North-Holland: Elsevier Science Publishers BV; 1991. p. 187-202.
Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM. As Sensações Corporais. In: Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM. Princípios da Neurociência. 4 ed. Baruerí, SP: Manole; 2003. p. 430-50.
Patla AE, Vickers JN. How far ahead do we look when required to step on specific locations in the travel path during locomotion? Exp Brain Res.2003; 148(1): 133-8.
Lu TW, Chen HL, Chen SC. Comparisons of the lower limb kinematics between young and older adults when crossing obstacles of different heights. Gait Posture. 2006;23(4): 471-9.
Jordan K, Challis JH, Newell KM. Walking speed influences on gait cycle variability. Gait Posture.2007; 26: 128-34.
Fuller JR, Adkin AL, Vallis LA. Strategies used by older adults to change travel direction. Gait Posture. 2007; 25:393-400.
Soares IC. Efeitos da natação de bebê sna locomoção em ambiente complexo[trabalho de conclusão de curso]. Rio Claro, SP: Instituto de Biociências -Universidade Estadual Paulista; 1997.
Lima CB. Equilíbrio dinâmico: influência das restrições ambientais [trabalho de conclusão de curso]. Rio Claro, SP: Instituto de Biociências -Universidade Estadual Paulista; 1999.
Cohen J, Cohen P. Applied Multiple Regression/Correlation Analysis for the Behavioral Sciences. 2nd ed. Hillsdale: Lawrence; 1983.
Paiva ACS, Gobbi LTB. Efeitos da experiência motora no desempenho locomotor em tarefa da vida diária[resumo expandido]. In: Anais do II Seminário De Comportamento Motor. São Paulo: Laboratório de Comportamento Motor - Faculdade de Educação Física e Esportes da USP; 2000. p. 126.
Blanchard Y, Mcveigh R, Graham M, Cadet M, Mwilambwe K, Scott C. The influence of ambient lighting levels on postural sway in healthy children. Gait Posture. 2007; 26(3): 442-5.
Berard JR, Vallis LA. Characteristics of single and double obstacle avoidance. Exp Brain Res. 2006; 175(1): 21-31.
Elliott DB, Patla AE, Furniss M, Adkin A. Improvements in clinical and functional vision and quality of life aftersecond eye cataract surgery. Optom VisSci. 2000; 77(1): 13-24.
Gobbi LTB, Menuchi MRTP, Uehara ET, Silva JJ. Influência da informação exproprioceptiva em tarefa locomotora com alta demanda de equilíbrio em crianças. Revista Brasileira de Ciência e Movimento. 2003; 11(4): 79-86.
Clark JE, Whitall J. What is motor development? The lessons of history. Quest. 1989; 41(3): 183-202.
Gabbard C. Lifelong Motor Development. 3rd ed. San Francisco: Benjamin Cummings, 2000.
Sutherland D. The development of mature gait. Gait Posture. 1997; 6(2):163-70.
Assaiante C. Development of locomotor balance control in healthy children. Neurosci Biobehav Rev. 1998; 22(4):527-32.
Ledebt A. Changes in arm posture during the early acquisition of walking. Infant Behavior and Development. 2000;23(1): 79-89.
Fitts PM. Cognitive Aspects of Information Processing: III. Set for speed versus accuracy. J Exp Psychol.1966; 71(6): 849-57.
Schmidt RA, Wrisberg CA. Motor Learning and Performance: a problem-based learning approach. Champaign: Human Kinetics; 2000. p.338.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis