Insatisfação com a imagem corporal em adolescentes e sua relação com a maturação sexual
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.19756Palavras-chave:
Adolescência, Imagem corporal, Maturação sexualResumo
Sérios problemas comportamentais envolvendo hábitos alimentares, com repercussão na percepção da imagem corporal, tornam-se cada vez mais comuns. O presente estudo objetivou avaliar a percepção da insatisfação da imagem corporal de um grupo de adolescentes. Pesquisou-se jovens de uma Instituição de Rede Particular de Ensino Fundamental, de 10 a 14 anos, de ambos os sexos. Para análise de dados utilizou-se como critério a idade, transformada em fase de maturação sexual. Para avaliar a percepção da imagem corporal aplicou-se escala de satisfação adaptada, composta por 15 áreas corporais. Registrou-se para meninos, maior insatisfação para peso corporal, cintura e estômago e meninas para peso corporal, tórax/seio e estômago. Na associação entre insatisfação corporal e maturação corporal, as áreas significantes foram, para os meninos, ombro/costas e para as meninas, rosto, cabelo, quadril, estômago, cintura, tórax/seio, tônus muscular, altura e aspectos gerais. Conclui-se que meninas pós-púberes mostraram-se mais suscetíveis à manifestação da insatisfação corporal quando comparadas aos seus pares.Downloads
Referências
Osório LC. Adolescente hoje. 3ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 1992.
[WHO] World Health Organization. Physical status: use and interpretation of anthropometry. Genova; 1995.
Schoen-Ferreira TH, Aznar-Farias M, Silvares EFM. A construção da identidade em adolescente: um estudo exploratório. Est. Psicologia. 2003; 8(1):107-15.
Ozella S. Adolescências construídas. A visão da psicologia sócio-historica. São Paulo: Cortez Editora; 2003.
Salles LMF. Adolescência, escola e cotidiano. Contradições entre o genérico e o popular. Piracicaba: Editora Unimep; 1998.
Vaccari VL. Saúde sexual, escolas promotoras de saúde e relações de gênero: representações de adolescentes sobre masculinidades e feminilidades [dissertação]. São Paulo (SP): Faculdade de Saúde Publica da Universidade de São Paulo;2002.
Gambardella AMD. Práticas alimentares de adolescentes. Rev Nutr. 1999;1:55-9.
Willams JM, Currie C. Self-esteem and physical development in early adolescence: pubertal time and body image. J Early Adolesc. 2000;20(2):129-49.
[WHO] World Health Organization. What about boys? A literature review on the health and development of boys adolescents. Switzerland;2000.
Siegel JM, Yancey AK, Aneshensel CS, Schler R. Body image, perceived pubertal timing and adolescent mental health. J Adolesc Health. 1999; 25:155-65.
Brodie DA, Bagley K, Slade PD. Body image perception in pre-and post adolescent females. Percep Mot Skills.1994; 78:147-54.
O’Dea JÁ, Caputi P. Association between socioeconomic status, weight, age and gender, and the body image and weight control practices of6- to 19- year-old children and adolescent. Health Educ Res. 2001; 16(5): 521-32.
Richards MH, Petersen AC, Boxer AM, Albrecht R. Relation of weight to body image in pubertal girls and boys from two communities. Dev Psychol. 1990;26(2):313-21.
Fleitlich B.W. O papel da imagem corporal e os riscos de transtornos alimentares. Pediatria Moderna. 1997;32(1/2):56-62.
Atkinson RS, Nitzke AS. School based program son obesity. BMJ. 2001;323(7320):1018-9.
Wang, T, Monteiro C, Popkin BM. Trends of obesity and underweight in older children and adolescent in the United States, Brazil, China and Russia. Am J Clin Nutr. 2002;75:971-7.
Archibald, AB, Graber JA , Brooks-Gunn J. Association among parent-adolescent relationship, pubertal growth, dieting, and body image in young adolescent girls: A short-term longitudinal study. J Res Adolesc. 1999; 9(4): 395-415.
Brook, U, Tepper I. High school students’ attitudes and knowledge of food consumption and body image: Implications for school based education. Patient Educ Couns. 1997;30:283-8.
Guedes MLS, Guedes IS. Bioestatística para profissionais de saúde. 1ª ed. Rio de Janeiro, Brasília: ao Livro Técnico/CNPq; 1988.
Brown, TA, Cash TF, Mikulka PJ. Attitudinal body-image assessment: Factor analysis of the body-self relations questionnaire. J Pers Assess.1990; 55: 135-44.
Loland, NW. Body image and physical activity. A survey among Norwegian men and women. Int J Sport and Psychol. 1998;29:339-65.
Villas-Boas JPC. Adolescentes em situação de pré-vestibular: atividade física e estresse [dissertação]. São Paulo (SP): Faculdade de Saúde Publica da Universidade de São Paulo; 2002.
Cuadrado C, Carbajal A, Moreiras O. Body perceptions and slimming attitudes reported by Spanish adolescents. Eur J Clin Nutri. 2000; 54(1): 65-8.
Davies E, Furnham M. Body satisfaction in adolescent girls. Brit J Med Psychol. 1986; 59:279-87.
Vilela JEM, Lamounier JA, Dellaretti Filho MA, Neto JRB, Horta GM. Transtornos alimentares em escolares. J Pediatr. 2004; 80: 49-54.
Ricciardelli, LA, McCabe MP, Banfield S. Body image and body change methods in adolescent boys role of parents, friends and the media. J Psych Res. 2000; 49:189-97.
Feingold A, Mazella R. Gender differences in body image are increasing. Psycol Science. 1998;9(3):190-5.
Grogan S, Wainwright T. Growing up in the culture of slenderness – Girl’s experience of body dissatisfaction. Women’s Stud Int Forum. 1996;19(6):665-73.
Serra GMA, Santos EM. Saúde e mídia na construção da obesidade e do corpo perfeito. CiêncSaúde Coletiva. 2003; 8(3): 691-701.
Bergstrom E, Stenlund H, Svedjehall B. Assessment of body perception among Swedish adolescent and young adults. J Adolesc Health. 2000;26:70-5.
Attie I, Brooks-Gunn J. Development of eating problems in adolescent girls: A longitudinal study. Dev Psychol. 1989;189(25):70-9.
Piccinini CA, Benincá C, Hennigen I, Hernandez JAE. Estereótipos sociais vinculados aos formatos corporais em adolescentes. Aletheia. 1996; 3:11-6.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis