Free Africans: historical and discursive aspects of the constitution of Brazilian Portuguese in a 19th century manuscript

Authors

  • Leticia Marinha Bomfim Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT
  • Milena Borges de Moraes Universidade do Estado de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v23i2p245-262

Keywords:

Free Africans, Brazilian Portuguese, African languages, Lexicon, Discourse

Abstract

This article aims to understand historical, linguistic and discursive aspects of the participation of free Africans in the constitution of Brazilian Portuguese, in the nineteenth century, in the Mato Grosso Mining Society, through the analysis of the edition of Façanha (2019) of the Livro de registro da correspondencia e mais acontecimentos relativos aos africanos livres entregues pelo Governo Imperial à Sociedade de Mineração da Província, codex in which information about the daily life of free Africans was recorded. Concerning historical aspects, we investigated the formation of the free Africans legal class and which African languages ​​were brought to Mato Grosso, in the nineteenth century; regarding the linguistic aspects, we undertook a lexical-discursive analysis of the codex to understand the effects of meanings caused by the lexical units used to refer to free Africans. As a result, we found that the legal class free Africans; is just a legal distinction in relation to enslaved Africans, and that these came from the region called Austral Area, in which there is the predominance of languages from the Bantu subgroup; in our lexical-discursive analysis, we found that the lexical units used to refer to the free African go against what was understood by freedom in the nineteenth century.

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Author Biographies

  • Leticia Marinha Bomfim, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

    Graduanda em Letras Português-Inglês na Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas e da Linguagem, Universidade do Estado de Mato Grosso, Tangará da Serra, MT. É membro do projeto de pesquisa "Léxico e suas interfaces no livro didático de Língua Portuguesa". 

  • Milena Borges de Moraes, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Graduação em Letras-Português/Inglês (2002) e especialização em Língua Portuguesa e Literatura (2004) na Universidade do Estado de Mato Grosso-Unemat. Mestrado em Linguística na Universidade Federal de São Carlos-Ufscar (2009). Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa na Universidade de São Paulo-Usp (2016). É professora adjunta, área de Língua Portuguesa, na Universidade do Estado de Mato Grosso, Câmpus de Tangará da Serra, onde coordena o Projeto de Pesquisa "Léxico e suas interfaces no livro didático de Língua Portuguesa" e participa do Projeto de Extensão Universitária "Letramentos suportados por plataformas digitais". Atua nos seguintes temas: análise do discurso, história da língua portuguesa, léxico e ensino.

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Published

2021-12-30

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How to Cite

Free Africans: historical and discursive aspects of the constitution of Brazilian Portuguese in a 19th century manuscript. (2021). Filologia E Linguística Portuguesa, 23(2), 245-262. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v23i2p245-262 (Original work published 2022)