Psychoanalysis and Education: from the impossible education to the best path possible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i2p249-263

Keywords:

psychoanalysis and education, formation, development, Freud, Sigmund, Winnicott, D.W.

Abstract

This article of bibliography revision is inserted in the Psychoanalysis and Education area and its scope is analyze the impossible of the education – as described by Freud – and its interface with a best possible education in Winnicott. This study, based mainly by referred psychoanalysts, presents the subjectively involved teacher as major factor to contribute to the development of the student when enables who is in formation to identify with the society without major compromise in own personal spontaneity. Concludes that the value within teaching is far from applying technics and didactic models, once teaching requires being submitted to the experience in the human development, in which in an unconscious level, this submission makes possible to a good enough education to emerge from the real of the education.

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Author Biographies

  • Thiago de Camargo Nascimento, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    É jurista, psicanalista, consultor e educador. Mestrando em Educação (USP), psicanalista (SBPI) especializado em Neuropsicologia (FAMEESP), MBA em Gestão Estratégica: Desenvolvimento Humano de Gestores (FGV), especialização em Contratos e Técnicas de Negociação (PUC-SP), Graduado em Direito (Mackenzie), atua como consultor para pessoas físicas e jurídicas nas áreas de contratos e principalmente desenvolvimento de programas de ética e conformidade, com implantação, treinamentos e disseminação da cultura ética nas organizações. Atua também como psicanalista clínico para indivíduos e famílias. 

  • Douglas Emiliano Batista, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Possui Doutorado em Educação (USP, 2013); Mestrado em Educação (USP, 2008); Licenciatura em Filosofia (USP, 2006) e Graduação em Filosofia (USP, 1995). Tem experiência na área de Educação, na intersecção entre Psicanálise e Educação, abordando principalmente os seguintes temas: educação e modernidade; educação e autoridade; ensino e transmissão. É professor efetivo da FE-USP no Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação (EDF) - área de Psicanálise e Educação. Ademais, é professor credenciado no Programa de Pós-Graduação da FE-USP. Integra o LEPSI (Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância - IP-FE-USP) bem como os respectivos Grupos de Pesquisa. E é editor associado da revista Estilos da Clínica. Integra as redes internacionais INFEIES (Argentina) e RUEPSY (França)

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Published

2023-08-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Nascimento, T. de C., & Batista, D. E. (2023). Psychoanalysis and Education: from the impossible education to the best path possible. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 28(2), 249-263. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i2p249-263