From Unheimlich to peership: how the encounter with the other can teach us about our foreign condition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i2p175-185

Keywords:

immigration, Unheimlich, inclusion, peership

Abstract

This article addresses issues of forced immigration and how the encounter between natives and migrants occurs. To do this, we seek, from Freud's (1919) concept of Unheimlich, to discuss how everyone is psychically constituted by a familiar strangeness and how this encounter puts it in evidence. If, on the one hand, the native of a country finds himself uncomfortable in front of the foreigner and this evokes his own unfamiliarity, on the other hand, it must be emphasized that for the foreigner everything in the new country is outlandish. Therefore, the foreign experiences a double strangeness, of himself and of the new place he inhabits. Furthermore, this work discusses the inclusion of migrants in school and points out the possibility of the migrant slipping from Unheimlich into the condition of peership.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Candice Marques de Lima, Universidade Federal de Goiás. Faculdade de Letras

    Professora na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, Brasil.

References

Darwich, M. (2021). Onze astros. (Michel Sleiman, trad.). Rio de Janeiro:Tabla.

Freud, S. (1996). O mal-estar na civilização. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., Vol. 21, pp. 65-148). Rio Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1930 [1929]).

Freud, S. (2019). O Infamiliar [Das Unheimliche] edição bilíngue. (Ernani Chaves & Pedro Heliodoro Tavares, trad.). Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho originalmente publicado em 1919).

Habermas, J. (2018). A inclusão do outro. (Denilson Luís Werle, trad.). São Paulo:Editora Unesp. (Trabalho originalmente publicado em 1996).

Hoffmann, E.T.A. (1815). O homem da areia. (Romero Freitas, trad.). In: Freud, S. (2019). O Infamiliar [Das Unheimliche] edição bilíngue. (Ernani Chaves & Pedro Heliodoro Tavares). Belo Horizonte: Autêntica.

Iannini, G. & Tavares, P.H. (2019). Freud e o infalimiliar. In: Freud, S. (2019). O Infamiliar [Das Unheimliche] edição bilíngue. (Ernani Chaves & Pedro Heliodoro Tavares, trad.). Belo Horizonte: Autêntica. (Trabalho originalmente publicado em 1919).

Joia, J.H. (2021). Infâncias imigranges, silêncios e fronteiras do cuidado em um CAPS infantojuvenil. Estilos da Clínica, 26(1), 145-159. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i1p145-159

Korff-Sausse, S. (2010). Figures du handicap: Mythes, arts, littérature. Paris: Éditions Payot & Rivages.

Meruane, L. (2019). Tornar-se palestina. (Mariana Sanchez, trad.). Belo Horizonte: Relicário.

Rosa, M.D., Berta, S.L.; Carignato, T.T. & Alencar, S. (2009). A condição errante do desejo: os imigrantes, migrantes, refugiados e a prática psicanalítica clínico-política. Revista Lationamericana de Psicopatologia Fundamental, 12(3), 497-511. doi: https://doi.org/10.1590/S1415-47142009000300006

Voltolini, R. (2022). Crinças fora-de-série: psicanálise e educação inclusiva. São Paulo: Benjamin Editorial, 2022.

Weekes, R. (diretor). 2020. O que ficou para trás [Netflix]. Reino Unido; Estados Unidos: Vertigo Entertainment.

Published

2023-08-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Lima, C. M. de. (2023). From Unheimlich to peership: how the encounter with the other can teach us about our foreign condition. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 28(2), 175-185. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i2p175-185