The interstitial space and the working transfer in the institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i1p123-133

Keywords:

psychoanalysis, interstitial space, working transfer, hospital

Abstract

In an institution, we usually find specificities in the exchanges that happen besides medical records and formal meetings. Such interactions, which occur in the so-called interstitial spaces, constitute fertile ground for the appearance of elements and positions that are unfeasible in the discursive logic engendered in the formal spaces of the institution. In this way, the psychoanalyst's practice is enhanced not only by listening to these spaces, but also by being aware of the risks that they entail in the homogenization of discourse. We find in the work transfer proposal a bet to favor the work of the psychoanalyst in its institutional aspect. However, we point out that this cannot happen without articulation with the clinical aspect of its performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lara Mundim Moreira, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

    Mestranda do curso de Pós-Graduação em Psicologia Clínica, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Pablo Castanho, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

    Professor do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Maria Lívia Tourinho Moretto, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

    Professora do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

Castanho, P. G. (2018). Uma introdução psicanalítica ao trabalho com grupos em instituições. São Paulo, SP: Linear B Editora.

Faria, M. R. (2019) Real, simbólico e imaginário no ensino de Jacques Lacan. São Paulo, SP: Toro Editora.

Ferreira, P. P. (2017). O cartel psicanalítico e os limites da sua escala lógica. Revista Subjetividades, 18(1), 23-33. Doi: https://doi.org/10.5020/23590777.rs.v18i1.6528

Figueiredo, A. C. (2004). A construção do caso clínico: uma contribuição da psicanálise à psicopatologia e à saúde mental. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 7(1), 75-86. Doi: https://doi.org/10.1590/1415-47142004001006

Freud, S. (1912/2013). A dinâmica da transferência. In: S, Freud, Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relatado em autobiografia (“o caso Schreber”), artigos sobre a técnica e outros textos (1911-1913). São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Freud, S. (1921/2014) Psicologia das massas e análise do eu. In: S. Freud, Psicologia das massas e análise do eu e outros textos. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Jasiner, G. (2007). Coordinando Grupos: una lógica para pequeños grupos. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Lafraia, L. M. (2019). Espaço onírico e trabalho institucional: condições do sonhar compartilhado das equipes em instituições de cuidado. Dissertação de mestrado. Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, SP. Doi: https://doi.org/10.11606/D.47.2019.tde-18092019-163450

Lacan, J. (1947/2003). A psiquiatria inglesa e a guerra. In J. Lacan, Outros escritos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar

Lacan, J. (1964/2003). Ato de Fundação. In J. Lacan, Outros Escritos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar

Lacan, J. (2001[1967]/2003). Proposição de 9 de outubro de 1967. In J. Lacan, Outros escritos. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.

Moretto, M. L. T. (2006). O psicanalista num programa de transplante de fígado a experiência do "outro em si”. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo. Doi: https://10.11606/T.47.2018.tde-06122018-144620

Roussillon, R. (1991) Espaços e práticas institucionais. O quarto de despejo e o interstício. In R. Käes et al. A Instituição e as Instituições. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Tiussi, C. C. (2018). Função do semelhante como fundamento do trabalho com as crianças em grupos: uma contribuição para os estudos sobre o desenvolvimento psíquico. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo. Doi: https://10.11606/T.47.2018.tde-31102018-185407

Published

2022-04-30

How to Cite

Moreira, L. M., Castanho, P., & Moretto, M. L. T. (2022). The interstitial space and the working transfer in the institution. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 27(1), 123-133. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v27i1p123-133