Adolescence, High School and life projects in public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i3p394-406

Keywords:

adolescence, high school, psychoanalysis, life projects, public school

Abstract

Based on conversations with students from a state school in Fortaleza (CE), we will present the highlighted elements as generating impasses in the crossing from high school to life after its conclusion. The transition between the place occupied in childhood and the construction of a place for oneself in the field of the Other is crossed by uncertainties about the concrete possibilities of continuing studies after the completion of high school. Dreams regarding admission to the University were present, but always covered by questions about the feasibility of entering a degree. In cases where psychological and social suffering was particularly acute, adolescents experienced an expansion of the present, with no projections for the future. The study points to the importance of spaces in which young people can discuss their life projects during high school. By offering a place to speak, the social and subjective determinants of the future can be worked on, in an attempt to break with the subjective and political repetitions that update social inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vládia Jamile dos Santos Jucá, Universidade Federal do Ceará

    Professora Associada, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.

References

Alberti, S. (2009). Esse sujeito adolescente. Rio de Janeiro, RJ: Rios Ambiciosos/Contra Capa.

Alberti, S. (2010). O adolescente e o Outro. Rio de Janeiro,RJ: Zahar.

Freud, S. (1996). Sobre o narcisismo: uma introdução. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., Vol. 14, pp. 77-113). Rio Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1914).

Gurgel, L. L. & Colaço, V. de F. R. (2020). Sistema de cotas para entrada no Ensino Superior: perspectivas de jovens negros. Psico, 5(1), 1-13. doi: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.29823

Lacan, J. (1998a). O Estádio do Espelho como Formador da Função do Eu. In J. Lacan, Escritos (V. Ribeiro, trad., pp. 96-103). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1949).

Lacan, J. (1998b). Função do campo da fala e da linguagem em psicanálise. In J. Lacan, Escritos (V. Ribeiro, trad., pp. 238-324). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1953).

Leão, G., Dayrell, J. T. & Reis, J. B. (2011). Juventude, projeto de vida e Ensino Médio. Educação & Sociedade, 32 (117), 1067-84. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000400010

Lesourd, S. (2004). A construção adolescente no laço social (L. Magalhães, trad.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Menezes, J. de A., Colaço, V. de F. R. & Adrião, K. G. (2018). Implicações políticas na pesquisa-intervenção com jovens. Revista de Psicologia, 9 (1), 8-17. Recuperado de http://www.periodicos.ufc.br/psicologiaufc/article/view/20638

Miranda, M. P., Vasconcelos, R. N., & Santiago, A. L. B. (2006). Pesquisa em psicanálise e educação: a conversação como metodologia de pesquisa. In Anais do 6o Colóquio do LEPSI IP/FE-USP: Psicanálise, educação e transmissão. São Paulo, SP: USP. Recuperado de http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000032006000100060&script=sci_arttext

Rosa, M. & Carmo-Huerta, V. (2020). O que resta da adolescência. Estilos da Clínica, 25(1), 5-20. doi: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i1p5-20

Safatle, V. (2017). Lacan, revolução e liquidação da transferência: a destituição subjetiva como protocolo da emancipação política. Estudos Avançados, 31 (91), 211-227. doi: https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.3191016

Published

2020-12-28

How to Cite

Jucá, V. J. dos S. (2020). Adolescence, High School and life projects in public school. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 25(3), 394-406. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v25i3p394-406